Tråden for dumme spørsmål.

Ikkje om formålet er at personen som kjøper ingrediensene skal få ølet
Høres merkelig ut, men som sagt jeg er ikke sikker. Men at ikke jeg kan kjøpe lister og maling og få bror min til å male de, fordi han liker å male, for så å få de tilbake ferdimalt høres rart ut. Hvilken lov er det man bryter?
 
Høres merkelig ut, men som sagt jeg er ikke sikker. Men at ikke jeg kan kjøpe lister og maling og få bror min til å male de, fordi han liker å male, for så å få de tilbake ferdimalt høres rart ut. Hvilken lov er det man bryter?
Denne, trur eg :): Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven) - Lovdata

Du har selvfølgelig lov å kjøpe lister og maling til bror din å få den tilbake ferdigmalt :)

Edit: Egentlig er det ikkje så selvfølgelig i Norge :p mykje rare lover. T.d skal eg egentlig betale inn mva til staten dersom eg skifter hjul på min egen bil utanfor garasja mi, fordi eg driv ett bilverksted. Ein frisør som driver frisørsalong skal betale mva om ho klipper seg sjølv foran speilet heime på badet.. veldig off topic, men poenget er at det er ikkje alle lover som ikkje er like rimelige, eller som blir fulgt, men det er greit å vite om kva som er lova
 
Sist redigert:
Høres merkelig ut, men som sagt jeg er ikke sikker. Men at ikke jeg kan kjøpe lister og maling og få bror min til å male de, fordi han liker å male, for så å få de tilbake ferdimalt høres rart ut. Hvilken lov er det man bryter?

Alkoholloven.

Om kunden betaler for råvarene eller det ferdige produktet er likegyldig. Uansett så betaler han for et øl du har laget.
 
Alkoholloven.

Om kunden betaler for råvarene eller det ferdige produktet er likegyldig. Uansett så betaler han for et øl du har laget.
Det høres jo helt bak mål ut skal jeg være ærlig, ikke er det ulovlig å få gavekort på bryggselv og ikke er det ulovlig å kjøpe ølkalender til naboen eller en kasse øl for den saks skyld, så jeg detter av hele logikken. Men da skjønner jeg hverfall hvorfor det kostet inngang hos nøgne og hvorfor man fikk med seg et kar med vørter og gjær:D
 
Folkens, det er så enkelt som at dersom intensjonen er å omgå loven på et eller annet vis, så er det ulovlig. Og lovtradisjonen i Norge er et er lovens intensjon/formål som er styrende for tolkningen. Bare hør på Finn og glem det!
 
Hei igjen! :) I kegeratoren min er det ganske trangt og må derfor nøye meg med en sodastream for og servere ølet. Jeg tvangskarbonerer fatene i romtemperatur for deretter og sette klare fat inn i kegeratoren så fort det er ledig. Synes det er vrient og justere trykket på sodastream-regulatoren, da jeg synes manometeret er vanskelig og lese av imellom 0-1 bar. Vil dette manometeret passe på sodastream regulatoren? (Manometer 10 bar - BryggSelv) (Regulator til Sodastream flaske - BryggSelv)

I tilleg er jeg noe forvirret når det kommer til volumer av co2. Trykket man skal karbonere på for og oppnå ønsket volum er avhengig av temperatur. Når fatet først har oppnåd ønsket volum er dette konstant uavhengig av temperatur? Slik at hvis jeg setter et fat med 2,5 volumer i romtemperatur inn i kegeratoren så har fatet fortsatt disse 2,5 volumene da fatet er kjølt ned?
 
I tilleg er jeg noe forvirret når det kommer til volumer av co2. Trykket man skal karbonere på for og oppnå ønsket volum er avhengig av temperatur. Når fatet først har oppnåd ønsket volum er dette konstant uavhengig av temperatur? Slik at hvis jeg setter et fat med 2,5 volumer i romtemperatur inn i kegeratoren så har fatet fortsatt disse 2,5 volumene da fatet er kjølt ned?
Ja, Det vil fortsatt ha 2,5 vol CO2, men trykket i fatet vil endre seg :)
 
Apropos trykk: Da jeg sjekka utviklinga på NEIPA'en min i dag tidlig, hadde den trykka en stor mengde veldig fin og tjukk gjær ut gjennom gjærlåsen. Typisk wyeast 1319-gjær. Og ikke skjønner jeg hvordan det der var kommet ut gjennom gjærlåsen.

Det var nå det; sånt skjer jo. Men det besynderlige var at mens dette brygget hadde gjæret friskt og gått fra 1.060 til 1.028 på snaut et par døgn uten å lage bråk, så gikk det plutselig så til de grader over sine bredder nå, etter at det hadde begynt å roe seg. Jeg sjekka SG nå, og den var bare sunket med 4 poeng, til 1.024 - på 20 timer.

Så mitt dumme spørsmål er følgende: Hva har skjedd her? Gjæren kan ikke ha formert seg så kollosalt nå; så det må være gjær fra formeringa under stormgjæringa som plutselig hadde blitt besjelet av en voldsom frihetstrang, og hadde gått til kollektiv aksjon. Men hvorfor? Hva ligger bak?

Jeg tørrhumla i går, med en dose på 75 gram. Så det er nærliggende å tro at humlepartiklene har noe med elendigheta å gjøre.Men det har ikke skjedd noe sånt før.

Jeg er ikke helt happy med dette, heller, jeg er ikke sikker på at det er så bra at all denne gjæren blir borte på dette stadiet av gjæringa. Den har jo en jobb å gjøre fremdeles. Jeg heller fått slått gjæren ned i ølet igjen.
 
Apropos trykk: Da jeg sjekka utviklinga på NEIPA'en min i dag tidlig, hadde den trykka en stor mengde veldig fin og tjukk gjær ut gjennom gjærlåsen. Typisk wyeast 1319-gjær. Og ikke skjønner jeg hvordan det der var kommet ut gjennom gjærlåsen.

Det var nå det; sånt skjer jo. Men det besynderlige var at mens dette brygget hadde gjæret friskt og gått fra 1.060 til 1.028 på snaut et par døgn uten å lage bråk, så gikk det plutselig så til de grader over sine bredder nå, etter at det hadde begynt å roe seg. Jeg sjekka SG nå, og den var bare sunket med 4 poeng, til 1.024 - på 20 timer.

Så mitt dumme spørsmål er følgende: Hva har skjedd her? Gjæren kan ikke ha formert seg så kollosalt nå; så det må være gjær fra formeringa under stormgjæringa som plutselig hadde blitt besjelet av en voldsom frihetstrang, og hadde gått til kollektiv aksjon. Men hvorfor? Hva ligger bak?

Jeg tørrhumla i går, med en dose på 75 gram. Så det er nærliggende å tro at humlepartiklene har noe med elendigheta å gjøre.Men det har ikke skjedd noe sånt før.

Jeg er ikke helt happy med dette, heller, jeg er ikke sikker på at det er så bra at all denne gjæren blir borte på dette stadiet av gjæringa. Den har jo en jobb å gjøre fremdeles. Jeg heller fått slått gjæren ned i ølet igjen.
Opplevd det samme med wlp400 nokre ganger.. går ryddig for seg, så har eg plutselig fått blowoff og for høg FG. Den er jo også en skikkelig topphøster. Har kun opplevd det når eg ikkje har hatt temp styring, men gjæra i romtemp.
 
Opplevd det samme med wlp400 nokre ganger.. går ryddig for seg, så har eg plutselig fått blowoff og for høg FG. Den er jo også en skikkelig topphøster. Har kun opplevd det når eg ikkje har hatt temp styring, men gjæra i romtemp.

Jeg har hatt dette med andre engelske gjærtyper; du tror det verste er over - og så våkner du plutselig til en tett gjærlås. Men det har ikke vært såpass seint i løpet, og ikke så voldsomt.

Denne var oppe i 20 grader, og det er litt høyere enn jeg pleier å la den gå, så det kan ha noe med det å gjøre. Jeg lot den stige, for det gikk gradvis og pent for seg, og jeg er ikke egentlig redd for 20 grader da.

Når jeg tenker meg om, så ga jeg dunken noen rotasjoner for å få gjæren ned i ølet i går kveld. Det er noe jeg ofte gjør, og siden den hadde roa seg betraktelig, så jeg ikke noen fare ved det, heller. Men det kan kanskje også ha bidratt.
 
Når vannet i gjærlåsen begynner å gå tilbake, er det da på tide å tappe?

Har en old Ale som kun har stått 9 dager nå, men tok en SG prøve og den er krystal klar og og samme sg som for 5 dager siden
Jada, vet at det kan skyldes temperatur endring og den har godt av å rydde opp og alt det der, men det smaker jo også nydelig

DSC04724.jpg
 
Når vannet i gjærlåsen begynner å gå tilbake, er det da på tide å tappe?

Har en old Ale som kun har stått 9 dager nå, men tok en SG prøve og den er krystal klar og og samme sg som for 5 dager siden
Jada, vet at det kan skyldes temperatur endring og den har godt av å rydde opp og alt det der, men det smaker jo også nydelig

Vis vedlegget 45779

5 dager på samme SG = tapp! Den har jo hatt plenty tid til å rydde allerede :p
 
Når vannet i gjærlåsen begynner å gå tilbake, er det da på tide å tappe?

Har en old Ale som kun har stått 9 dager nå, men tok en SG prøve og den er krystal klar og og samme sg som for 5 dager siden
Jada, vet at det kan skyldes temperatur endring og den har godt av å rydde opp og alt det der, men det smaker jo også nydelig

Vis vedlegget 45779

Sikkert lurt at du har gitt den såpass med tid. Men nå kan du sikkert tappe.
 
Har brukt WLP007 to ganger til Pale Ale, begge ganger sto det 14 dager på gjæringsbøtte og hadde ikke noe problem med karbonering på flaske. Målte ikke noe underveis, men så og si ingen aktivitet i gjærlås siste uke og FG som forventet med rundt 80% utgjæring etter 14 dager.
 
Jeg skal egentlig brygge en Fuck Yeah IPA fra BryggSelv imorgen. Men ser nå at jeg kun har fått med to poser Fermentis S-04, mens Brewfather mener jeg må ha 3. (Jeg hadde "kun" tenkt å rehydrere).
Brewfather anslår at jeg endre på FG 1.015 istedenfor 1.010 som oppskriften tilsier.

Bør det uansett bli en ålreit IPA om jeg bruker to poser og er flink med rehydrering, eller bør jeg få kjøpt meg minst en pakke til før jeg brygger denne?

Oppskrift (OG: 1.068, FG: 1.015, ABV: 7%)
 
Tilbake
Topp