Fruktpurè

Siste Bad mango mania jeg lagde (neipa) så brukte jeg 3 store modne mango på ca 23 liter. La kjøttet i frysen rullet i "pølser" slik at de lett kunne slippes ned i gjærkaret. Tilsetter på 7-10 dag. Aldri hatt noen infeksjon men god renslighet i prosessen er alltid god rutine!

Hvis du skulle lage igjen, ville du brukt samme mengde?
 
Hermetisk puré?
Hvor mange liter brygget du med 2 bokser mango?

Flaska 42 halvlitere i kveld. Vurdere å hente meg Paleale basemalt og kjøre på en til med en gang der jeg bruker slurry med Mango fra denne batchen fra første dag i gjærkarr.
Syns det er for ille å hive all den gode smaken og gjæret er jo inni der ferskt og arbeidsvillig det. Vil jeg tru
 
Sist redigert:
Er det ikke nå på denna tida att det er Mango sessong da ? Mener å huske det fra da jeg bodde i dei sentrale stroka innafor Sinsenkrysset att alt av norskpakistanere bar ryggen skakk på Mangokasser. Er ikke mange nok av dem her oppi trur jeg til att det blir noe kassesalg . Men jeg tenkte en kunne kanskje hamstra og fryst ned en god del. Kommer en sommer i 2021 også, med eller uten korona så ska en da ha sommerfriskt øl på rævandan
 
Er det ikke nå på denna tida att det er Mango sessong da ? Mener å huske det fra da jeg bodde i dei sentrale stroka innafor Sinsenkrysset att alt av norskpakistanere bar ryggen skakk på Mangokasser. Er ikke mange nok av dem her oppi trur jeg til att det blir noe kassesalg . Men jeg tenkte en kunne kanskje hamstra og fryst ned en god del. Kommer en sommer i 2021 også, med eller uten korona så ska en da ha sommerfriskt øl på rævandan
Den mangoen du sikter til nå er «pakistansk mango» må ikke forveksles med den vanlige man kjøper på supern.
Den er mye søtere, en del mindre men himmelsk mye bedre :D
Sesongen på denne er normalt Juni til slutten av august:)
Har selv bruk slik mango i hveteøl med stor hell, og den er mye mykere i kjøttet så lettere å mose;)
 
Ble det vellykket med hermetiserte mangoer og nektar på boks, evt mengde er å anbefale :)

Nja, batchen ble oksidert. Første brygg, så hadde av lokket sikkert 15 ganger, i tillegg til å både omstikke og tappe med en hevert som supte luft. Brygget en Mango Blonde etter denne, med 1.5 kilo fersk mango (lagde puré) til 12 liter, og ble sånn passe mengde.
 
Raport etter test av Mango IPA fra Røysmo Brygg&Bajas. Den blei aldeles nydelig. Helt slik jeg hadde håpa på. Jeg brygga en ny batch og brukte opp igjen slurry fra forrige. Det tok 20 minutter før jeg hørte det bobla ivei fra spisestua. Stakk om på dag 7 for å få plass til to bokser mango pure. Lærdommen blir att jeg trenger ikke all slurry jeg høsta. Satte på cold crash sist søndag så til helga blir det antagelig flasking.

Flasking har jeg nå hatt så mange skuffelser med att nå går det mot fat og CO2 app, her i heimen. Da slipper en jo stikke om i det hele tatt. Jo færre operasjoner dess mindre fare for kontaminering. Den investeringa har jeg enda til gode å høre noen angre på.
 
Tilbake
Topp