Tråden for dumme spørsmål.

Er det tett i åpning på det røret? Hvis ikke kanskje proben blir mer påvirket av temperaturen til luften rundt og da ikke måler rett når det blir stor forskjell mellom temperaturen til luft og vørter.

Ja den passet akkurat inn i åpningen slik at slangen den trekker inn bak seg i praksis tetter hullet. Dog god tanke :)
 
Det er ikke så lovende med sånn jojotemperatur, så du bør nok prøve å finne ut av stc'en til neste brygg.

Jepp. Jeg har faktisk kjøpt en Inkbird 308 Wifi som skal benyttes i stedet; men den er opptatt med å gjære en Pale Ale i øleskapet (som akkurat nå midlertidig er omgjort til gjæringsskap nr 2) :)
 
Jepp. Jeg har faktisk kjøpt en Inkbird 308 Wifi som skal benyttes i stedet; men den er opptatt med å gjære en Pale Ale i øleskapet (som akkurat nå midlertidig er omgjort til gjæringsskap nr 2) :)
Stc'en skal jo fikse det helt fint, det må være noe gæli som ikke er rett.
 
Stc'en skal jo fikse det helt fint, det må være noe gæli som ikke er rett.

Jeg kom tilfeldigvis akkurat nå over følgende avsnitt skrevet av Kjetil Jikiun (Nøgne Ø) fra boken "Ølbrygging fra hånd til munn" (se vedlagte bilde)... Mulig at jeg ga gjæren litt for gode vekstvilkår ved å pitche 3 pakker på 25 C og med en god del oksygen.
 

Vedlegg

  • gjær.jpg
    gjær.jpg
    497,1 KB · Sett: 34
Opplevde noe lignende på Brigeren min 9. april i år, fikk 26 grader ganske fort. Det viste seg at jeg ikke hadde plugget i kjøleskapkontakten til InkBirden.....Tok et døgn før jeg oppdaget feilen.
 
Et dumt spørsmål til:

Jeg pleier å pakke om alle humlene til et brygg dagen før, og har ikke vært supernøye med hygiene siden de alikevel skal i kok, men nå slo det meg etter jeg hadde vakumpakket alt i går at den ene pakken skal tørrhumles...

Vil en 5-minutter på 80°C i steikeovnen mens de er vakumpakket gjøre noe med aromaen?

Var selvsagt ren på hender, og veide opp i en ren skål, men det har ikke vært Starsan el i bildet.
 
Steking av humle vil absolutt gjøre noe med aromaen, ja. Har ikke hørt om noen som praktiserer det.

Humle har antiseptiske egenskaper. Helt greit å tørrhumle uten å bruke starsan, vanlig renslighet holder. Slik du beskriver.
 
Sist redigert:
Har konkludert med at det var stormgjæring som trakk temperaturen opp fra 20c til 25c i går. STC står innstilt på 20C og siden i morges har både STC, Tilt og BrewBucket-termometeret vist 19-20 grader.


IMG_1879.jpg
IMG_5349.jpg
 
Har konkludert med at det var stormgjæring som trakk temperaturen opp fra 20c til 25c i går. STC står innstilt på 20C og siden i morges har både STC, Tilt og BrewBucket-termometeret vist 19-20 grader.


Vis vedlegget 45887
Vis vedlegget 45888
Men hvis kjøleskapet ditt ikke klarer å ta unna for stormgjæringa er det noe alvorlig gæærnt. Det burde jo kunne ta temperaturen i omgivelsene ned til omtrent null, og da bør ikke ølet klare å holde 25 grader over omgivelsene.
 
Men hvis kjøleskapet ditt ikke klarer å ta unna for stormgjæringa er det noe alvorlig gæærnt. Det burde jo kunne ta temperaturen i omgivelsene ned til omtrent null, og da bør ikke ølet klare å holde 25 grader over omgivelsene.

Temperaturen steg fra 20C til 25C på 4 timer. Deretter sank den til 20C i løpet av de påfølgende 3 timene.

Med et volum på 40-50 liter er det ganske mye treghet ("inertia"), og med kjølekapasitet på 500(?) watt vil nedkjølingen etter en kraftig temperatur-boost ta noe tid... Mulig rett og slett kjøleskapet ikke er kraftig nok (det er et gammelt og slitent ett), men det finner jeg nok ut når jeg skal kjøre CC (vil da se hvor lang tid det bruker på å få vørteren fra 20 -> 2-3C)...
 
Jeg får den typen svingninger dersom jeg kjører STC-1000 på ambient (luft) i kjøleskapet, og logger temp i thermowell.
Dersom jeg kjører STC i thermowell / isolert på gjæringskar, får jeg ingen svingninger
 
For øvrig skjønner jeg ikke at folk kobler til varmekilde dersom ønsket gjæringstemperatur er lavere enn romtemperatur. Det eneste du oppnår med det er yoyo-oppførsel der kjøle- og varmekilde kjemper mot hverandre. Bruk kun den ene, og la ambient temperature være "motpart'.
 
For øvrig skjønner jeg ikke at folk kobler til varmekilde dersom ønsket gjæringstemperatur er lavere enn romtemperatur. Det eneste du oppnår med det er yoyo-oppførsel der kjøle- og varmekilde kjemper mot hverandre. Bruk kun den ene, og la ambient temperature være "motpart'.
Det er også min metode. Og med trykk er ikke 10-12C nødvendig temp for lagergjær
 
Skal sette inn vannprofil på Brewfather, og har funnet verdiene fra kommunens hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg å tolke/oversette slik at jeg får riktige verdier inn i Brewfather? Her er verdiene jeg kan endre i Brewfather;

Calcium Ca+2 - ppm=
Magnesium Mg+2 - ppm=
Sodium Na+ - ppm=

Chloride CI - ppm=
Sulfate SO4-2 - ppm=
Bicarbonate HCO3 - ppm=

Her er utdraget fra kommunen;

vannprofil.JPG
 
Skal sette inn vannprofil på Brewfather, og har funnet verdiene fra kommunens hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg å tolke/oversette slik at jeg får riktige verdier inn i Brewfather? Her er verdiene jeg kan endre i Brewfather;
Med mindre du har egen brønn, så kan du ganske sikkert bruke "default" profilen i Brewfather. Hvis du vil ha dette presist, så kan du sende en e-post til kommunen og be om talla.
 
Tilbake
Topp