Amber ale er godt?

Tar opp denne tråden igjen jeg.

Finner ikke 5AM eller f.eks lervig's hoppy joe på polet nå. Er det noen som kan anbefale en amber som er god? Trenger noen referanser da jeg tenker å brygge en del amber framover
 
Tar opp denne tråden igjen jeg.

Finner ikke 5AM eller f.eks lervig's hoppy joe på polet nå. Er det noen som kan anbefale en amber som er god? Trenger noen referanser da jeg tenker å brygge en del amber framover

Du får Hoppy Joe i butikk. Men det er riktignok en amerikansk red ale.
 
Du får Hoppy Joe i butikk. Men det er riktignok en amerikansk red ale.

Aha, takk. Nå har jeg ikke dypdykket i dette, men er jeg på viddene når jeg påstår at det ikke er store forskjeller mellom en amerikansk red ale og en amerikansk amber ale? Red ale litt mer humlet, litt tørrere og litt mer røsta maltpreg?

Du har ikke noen forslag til en amber?

Ægir Rallar er en amber ale. Det finnes en tråd om den her på forumet: Rallar smaker ballar. :D

Hehe, har lest om den og tenkt jeg skal unngå. Likevel, kan jo være greit med et referansepunkt på hva jeg ikke ønsker å oppnå. ;)
 
Ægir Rallar er en amber ale. Det finnes en tråd om den her på forumet: Rallar smaker ballar. :D

Den handler om oppbevaring av øl i butikker:D.

Er Rallar egentlig en amber ale? Jeg mener den er mer lik en engelsk brown ale. Den har engelske humler.

Fra BJCP: Flavor: Moderate to high hop flavor with characteristics typical of American or New World hop varieties (citrus, floral, pine, resinous, spicy, tropical fruit, stone fruit, berry, or melon). A citrusy hop character is common, but not required.

Oppskrift: Oppskrift: Rallar Amber Ale
 
Aha, takk. Nå har jeg ikke dypdykket i dette, men er jeg på viddene når jeg påstår at det ikke er store forskjeller mellom en amerikansk red ale og en amerikansk amber ale? Red ale litt mer humlet, litt tørrere og litt mer røsta maltpreg?

Du har ikke noen forslag til en amber?

Tror absolutt at red og amber går over i hverandre, ja. Jeg lagde en litt sterkere versjon av Hoppy Joe. Den blei til Hoppy Jakob, siden jeg brygga den med junior - et relativt godarta avkom - i tankene. Den blei veldig godt motatt. Du kan jo få oppskrifta:

OG 1.052, FG 1.012, 5,2% ABV. 31 IBU, 28 EBC. Meske på 67 + 72.

Malt til 32 liter etter nedkjøling. 80% effektivitet.
2,6 kg pilsnermalt
2,6 kg pale malt
0,8 kg crystal 120
0,3 kg Carahell
0,25 kg Simpsons DRC 300 EBC (Får du bare på Strømmen Hjemmebrygg. Crisp har noe på 240 EBC. Får du hos Bryggselv.)
0,05 mørk sjoko
Humle
15 gr Perle @ 60
20 gr Chinook @ 15
30 gr Simcoe @ 10
20 gr Mosaic @ 0
20 gr Amarillo @ 0
50 gr Mosaic @ tørrh
50 gr Amarillo @ tørrh
Gjær
WLP 036 (altbiergjær) brukte jeg, men jeg tror jeg vil anbefale wyeast 1318. Det kommer litt an på hvor tørt du vil ha det. us-05 er et greit alternativ, så klart - men jeg synes den er kjedelig.

Jeg brukte 2:1 sulfat:klorid, men ville nok brukt 1:1 nå. Men igjen; det kommer an på hvor mye vekt du vil ha på det tørre humlepreget.
 
Tror absolutt at red og amber går over i hverandre, ja. Jeg lagde en litt sterkere versjon av Hoppy Joe. Den blei til Hoppy Jakob, siden jeg brygga den med junior - et relativt godarta avkom - i tankene. Den blei veldig godt motatt. Du kan jo få oppskrifta:

OG 1.052, FG 1.012, 5,2% ABV. 31 IBU, 28 EBC. Meske på 67 + 72.

Malt til 32 liter etter nedkjøling. 80% effektivitet.
2,6 kg pilsnermalt
2,6 kg pale malt
0,8 kg crystal 120
0,3 kg Carahell
0,25 kg Simpsons DRC 300 EBC (Får du bare på Strømmen Hjemmebrygg. Crisp har noe på 240 EBC. Får du hos Bryggselv.)
0,05 mørk sjoko
Humle
15 gr Perle @ 60
20 gr Chinook @ 15
30 gr Simcoe @ 10
20 gr Mosaic @ 0
20 gr Amarillo @ 0
50 gr Mosaic @ tørrh
50 gr Amarillo @ tørrh
Gjær
WLP 036 (altbiergjær) brukte jeg, men jeg tror jeg vil anbefale wyeast 1318. Det kommer litt an på hvor tørt du vil ha det. us-05 er et greit alternativ, så klart - men jeg synes den er kjedelig.

Jeg brukte 2:1 sulfat:klorid, men ville nok brukt 1:1 nå. Men igjen; det kommer an på hvor mye vekt du vil ha på det tørre humlepreget.

Takk for oppskrift, selv om jeg lurte mer på butikk/pol-varianter av amber ales for referansepunkt ;)

Når det er sagt jobber jeg med en oppskrift selv som jeg gjerne ønsker input på, da dette blir min første selvlagte oppskrift noen gang. Har fram til nå brygget ferdigsett, med tørrgjær, men skal nå over på egne oppskrifter med fersk gjær som skal høstes.

Tenker å gå for ales nå i sommerhalvåret, og lager på vinterhalvåret.

Bl.a har jeg vurdert å gå for wlp095 - som etter hva jeg forstår har aner fra England. Noen tanker på gjærvalget? Tanken er jo å komme meg noen generasjoner inn i gjæren også.

Oppskriften er vedlagt
 

Vedlegg

  • f_MfSCD4Tz6OSBd4Z1AsZWF3XpyKu1_Brewfather_AmberAle_20200711 (1).pdf
    149,6 KB · Sett: 7
Tilbake
Topp