Betydningen av størrelsen på overflaten av kokekjelen

Har du ikke en kombinasjon av avdampning fra overflaten og avdampning fra bobler i væsken når du koker?
Har du det så vil størrelsen på overflaten spille inn..
Det er jo ikke sånn at "avdampning fra overflaten" stopper når du koker..

Vann på 99 grader vil jo fordampe raskere jo større overflate,så ser ikke at noe magisk skjer når det starter å koke..
 
Har du ikke en kombinasjon av avdampning fra overflaten og avdampning fra bobler i væsken når du koker?
Har du det så vil størrelsen på overflaten spille inn..
Det er jo ikke sånn at "avdampning fra overflaten" stopper når du koker..

Vann på 99 grader vil jo fordampe raskere jo større overflate,så ser ikke at noe magisk skjer når det starter å koke..

Ikke noe magisk ved kok og dersom du lar være å tilføre energi ved 99 grader vil den med størst overflate fordampe raskes og gå raskere ned i temperatur. Dersom du vil holde temperaturen på 99 må du tilføre mer energi til den med størst overflate. Overgangen fra væske til damp bruker energi som du må ta fra et sted.
 
Det er helt irrelevant for det vi diskutere her, som er kok og kokekjele. Avdamping fra overflate (evaporation) kan vi diskutere under Pratehjørnet eller finne en leksehjelp-side :)

Vaporization vs Evaporation vs Boiling

Vaporization: It is nothing but the change of state of matter from a liquid state to a gaseous state. For example, change of water to steam. This change of state from liquid to gas can happen by two methods: evaporation and boiling.

Evaporation: It is the change of state of liquid to gaseous at a temperature below the boiling point of the liquid. There is no boiling of liquid involved in evaporation. Evaporation takes place at the surface of liquid which is exposed to the surroundings.

Boiling: When the liquid is heated and attains the boiling point, the vaporization process is called boiling. Boiling happens throughout the liquid. This is because, the heating process (convection) heats up the entire liquid.

@Finn Berger, vi trenger norske ord her! Avdamping, fordamping og kok?

Forgassing(???) - fordamping - kok

Vaporization betyr vel bokstavelig "damp-gjøring", og skal da betegne det at en væske går over i dampform. Det er jo det som skjer i forgasseren i bilen (til oss som ikke kjører Tesla). Det finnes sikkert en stødig fagterm for dette:).
 
Forgassing(???) - fordamping - kok

Vaporization betyr vel bokstavelig "damp-gjøring", og skal da betegne det at en væske går over i dampform. Det er jo det som skjer i forgasseren i bilen (til oss som ikke kjører Tesla). Det finnes sikkert en stødig fagterm for dette:).

For å pirke litt: Med mindre bilen din er fra 80-tallet eller eldre så har du heller ikke forgasser :D

Jeg vil tro de beste norske begrepene vi har, iallefall i daglig tale, er avdamping og fordamping.
 
For å pirke litt: Med mindre bilen din er fra 80-tallet eller eldre så har du heller ikke forgasser :D

Jeg vil tro de beste norske begrepene vi har, iallefall i daglig tale, er avdamping og fordamping.

Direkteinnsprøyting? (Ante at jeg bevega meg på tynn is:oops:.)

Jeg vil tro vi bruker avdampning når vi skal si noe om hvor mye som damper av. Vi snakker jo om å dampe av når vi holder på å kvitte oss med væske - helst gjennom koking. Koke inn, altså. Fordampning og avdamping brukes antakelig nokså mye om hverandre, og jeg tviler på at det finnes noen fasit på dette - bortsett fra at jeg går ut fra at fysikken opererer med presise begreper om dette på norsk, også. (men jeg er altså ikke ... osv.:(.)
 
Ikke noe magisk ved kok og dersom du lar være å tilføre energi ved 99 grader vil den med størst overflate fordampe raskes og gå raskere ned i temperatur. Dersom du vil holde temperaturen på 99 må du tilføre mer energi til den med størst overflate. Overgangen fra væske til damp bruker energi som du må ta fra et sted.

Det jeg vil frem til er at det skjer 2 ting når du koker,du har fordampning fra overflaten,jo større overflate jo mer fordampning + du har fordampning fra kokingen,bobler som oppstår i væsken og stiger til overflaten.

Du har nok større fordampning fra boblene men du kan ikke utelukke avdampingen fra overflaten..

Så konklusjonen er at jo større overflate jo mer avdampning får du.
 
Med bakgrunn i termodynamikkens 1. lov, gitt tilført energi og koking, veit vi følgjande:

Dersom ein kjele med større diameter har mindre varmetap til omgjevnadene enn ein kjele med mindre diameter, vil denne kjelen fordampe meir væske enn den mindre.

Dersom ein kjele med mindre diameter har mindre varmetap til omgjevnadene enn ein kjele med større diameter, vil denne kjelen fordampe meir væske enn den større.

Det er såleis varmetapet til omgjevnadene som er avgjerande – ikkje diameteren på kjelen.

Det er ingen som har klart å falsifisere energilova – og alt arbeidet som har vorte lagt ned på å konstruere perpetuum mobile har vore mislukka.

Alle innlegg som har vore i strid med energilova i denne tråden, dreg også feil konklusjon.
 
Du må skille på hvor fordampningen skjer..

Det fordamper fra overflaten og det fordamper fra boblene som oppstår i væsken når du koker..
Øker du effekt/isolerer bedre får du høyerer fordampnings grad fra boblene da det blir mer bobler....Men du har samme fordampning fra overflaten da temp på overflaten er forsatt den samme.

Hva skjer så når du øker overflaten? Du får et større varmetap men dette varmetapet øker fordampningen og du fordamper mer,ikke mindre..
Som med et svømmebasseng.. jo større basseng jo mer varmetap men og større avdamping p.g.a større overflate det fordamper fra..

Det er jo ganske vedtatt i dette miljøet at større areal øker fordampningen.. ser ikke for meg at så mange har tatt feil i årevis..
 
Sist redigert:
Forgassing(???) - fordamping - kok

Vaporization betyr vel bokstavelig "damp-gjøring", og skal da betegne det at en væske går over i dampform. Det er jo det som skjer i forgasseren i bilen (til oss som ikke kjører Tesla). Det finnes sikkert en stødig fagterm for dette:).

Rette begrepet skal være fordunsting :).


@TazzaT : Er nok for det meste blindt og uten videre gjengitt, uten at man satte seg inn i det. Jeg har lest at dette har en betydning, med tanke på at mer av varmen fra gassbluss treffer bunnen, og dermed øker virkningsgraden på energioverføringen. Det er nok utelatt i de videre gjemforteløingene.

Er vel uansett ikke første brygge-myten som ryker ;-)

PS:
Fra Wikipedia:
"Evaporation is a type of vaporization that occurs on the surface of a liquid as it changes into the gas phase.[1] The surrounding gas must not be saturated with the evaporating substance."

Taler neppe for betydningen av fordunsting...

Føler du pisker en død hest her. Skal du ha nerdedetaljer, så må du nok få en fysiker til å gidde å utrede dette.

Min oppsummering:
Overflaten på kokekjelen betyr ikke noe for hverken mengden eller kvaliteten på avdampingen.

(Og der tenker jeg at jeg gir meg :) ).
 
Sist redigert:
En ting som jeg ikke kan se at noen har nevnt som må ha betydning, om en bare teoretisk; størrelsen på overflaten har betydning for varmetapet, og dermed avdampingen, men da motsatt vei av det tråden omhandler...
 
Jeg skjønner ikke hvorfor tilført effekt og varmetap skal ha så mye å si for prinsippet som går ut på at fordamping skjer ved overflaten av en væske. Det er mye om og hvorfor, men fordampingen skjer ved overflaten. Så jeg kan ikke forstå annet enn at større overflate mot lufta rundt gir større fordamping. Veldig rart også at alt man leser rundt dette og sier at større overflate gir større fordamping, hvis det ikke skulle være tilfelle?
 
Jeg skjønner ikke hvorfor tilført effekt og varmetap skal ha så mye å si for prinsippet som går ut på at fordamping skjer ved overflaten av en væske. Det er mye om og hvorfor, men fordampingen skjer ved overflaten. Så jeg kan ikke forstå annet enn at større overflate mot lufta rundt gir større fordamping. Veldig rart også at alt man leser rundt dette og sier at større overflate gir større fordamping, hvis det ikke skulle være tilfelle?
Vanskelig å ikkje være einig med det. Eg synst også at det virkar mest logisk, sann utan noko teori bak det. Men også vanskelig å være uenig med dei som legg ut om varmelære og energilover osv. Føler på en måte det er ein faktor som ikkje er nevnt her.
 
Vanskelig å ikkje være einig med det. Eg synst også at det virkar mest logisk, sann utan noko teori bak det. Men også vanskelig å være uenig med dei som legg ut om varmelære og energilover osv. Føler på en måte det er ein faktor som ikkje er nevnt her.
Er ikke alt, iallefall det meste nevnt? Hvis vi holder kinetisk energi ved overflaten lik, så vil det si at alt med tilført energi og slikt bortfaller. Og hvis vi også holder temperatur rundt, og luftfuktighet lik, så bortfaller de variablene og, da sitter vi igjen med det vi diskuterer, overflateareal.
 
Nå hopper jeg rett inn i tråden her, men det er klart det er fordelaktig med bred diameter på kokekjelen
mm. det er total mismatch mellom kjelen og kokeflaten da

Uansett, hvis det er like god "rullende" kok i begge kjelene, vil den med størst overflate fordampe mest
 
Sist redigert:
Nå hopper jeg rett inn i tråden her, men det er klart det er fordelaktig med bred diameter på kokekjelen
mm. det er total mismatch mellom kjelen og kokeflaten da

Uansett, hvis det er like god "rullende" kok i begge kjelene, vil den med størst overflate fordampe mest
OT. Men jeg synes det er kjekkere med en som er litt høyere og smalere, en en 1:1 ratio kjele. Jo bredere bunn jo vanskeligere er det å separere trub fra vørter, og jeg synes avkoket kan bli stort hvis man ikke bruker lokk med "passe" kokeintensitet,, nettopp fordi overflaten er større ;)
 
OT. Men jeg synes det er kjekkere med en som er litt høyere og smalere, en en 1:1 ratio kjele. Jo bredere bunn jo vanskeligere er det å separere trub fra vørter, og jeg synes avkoket kan bli stort hvis man ikke bruker lokk med "passe" kokeintensitet,, nettopp fordi overflaten er større ;)

Det er klart, de fleste bryggekjeler er vel designet med hensyn til det og er relativt smale. Jeg koker lett av 2 liter i 15 literkjelen min på 60 min og "behersket rullende kok"
 
Rette begrepet skal være fordunsting :).


@TazzaT :

PS:
Fra Wikipedia:
"Evaporation is a type of vaporization that occurs on the surface of a liquid as it changes into the gas phase.[1] The surrounding gas must not be saturated with the evaporating substance."
Les dette en gang til.. hva bestemmer hvor mye som damper av?

Fordampning fra overflaten har ingenting med effekt å gjøre,det har med tempratur på væsken,luft temp o.s.v..

det du sierer at en 10Liter bøtte med 20 grader damper av like mye som en svømmebassseng på 100 kvadrat meter som og holder 20 grader.. sier seg selv at det ikke stemmer..

Om det holder 20 grader eller 500 grader blir akuratt det samme..
 
Sist redigert:
Les dette en gang til.. hva bestemmer hvor mye som damper av?

Fordampning fra overflaten har ingenting med effekt å gjøre,det har med tempratur på væsken,luft temp o.s.v..

det du sierer at en 10Liter bøtte med 20 grader damper av like mye som en svømmebassseng på 100 kvadrat meter som og holder 20 grader.. sier seg selv at det ikke stemmer..

Om det holder 20 grader eller 500 grader blir akuratt det samme..

Svømmebassenget på 100 m2 vil fordampe mer en bøtta, men dersom du vil holde temperaturen på 20 grader selv om du bruker energi til fordamping kommer det til å koste deg mer på strømregning å holde temperaturen i svømmebassenget enn i bøtta. Du trenger energi for at vann skal fordampe og den kommer et sted fra enten ved at du tilfører energi eller at den overflaten som det fordamper fra blir avkjølt. Mer fordampning er mer energiforbruk.
 
Svømmebassenget på 100 m2 vil fordampe mer en bøtta, men dersom du vil holde temperaturen på 20 grader selv om du bruker energi til fordamping kommer det til å koste deg mer på strømregning å holde temperaturen i svømmebassenget enn i bøtta. Du trenger energi for at vann skal fordampe og den kommer et sted fra enten ved at du tilfører energi eller at den overflaten som det fordamper fra blir avkjølt. Mer fordampning er mer energiforbruk.

Dette er helt irrelevant for temaet. Vil større overflate fordampe mer enn en mindre overflate? Det er det vi snakker om. Gitt at "kokingen" er lik, for å bare kutte ned på alt av nerdyness..
 
Tilbake
Topp