Maltmølle og kverning

Før jeg kjøpte meg mølle (Mattmill), fikk jeg flere ganger feil knust malt fra butikken. Nå har jeg ikke stort lager av malt, men allikevel nok til å justere litt mengder rett før brygging.
 
Sist redigert:
Jeg lurer også litt på den møllen, men har ingen planer om et lager, forstår heller ikke hvorfor det skulle være mer tema med kvern. Det er jo bare å kjøpe inn til det du trenger og kverne det selv...

Det er selvsagt enklere å ha et lager med kvern, men på ingen måte en nødvendighet etter min mening.
 
Takk for god informasjon. Har tenkt en del på dette, og lurt på hvorfor folk velger kvern i stedet for å få det gjort. Du skal jo brygge en del, evt holde på mange år, før det lønner seg direkte ut i fra besparelsen.
6 kg x 9 kr = 54 kr - > 3000 kr / 54 kr = 55 brygg.
I tillegg kommer plass til oppbevaring, tap til rotter osv.

Jeg selger bilen, og kjøper kvern i stedet!!


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Dra hjem litt materialer til å snekre maltbod før du selger bilen;). Jeg annekterte et hjørne av rommet der vi oppbevarer barnebarn når de er på besøk, og satte opp denne. Den stjeler bare et par kvadratmeter - så noe må lagres utafor:
Maltbod.jpg maltbod 2.jpg maltbod 3.jpg
 
Jeg kjøper knust malt fra Vestbrygg. Har vanskelig for å skjønne at de leverer så mye dårligere dårligere kvalitet enn det som produseres på egne møller, eller? Og bestiller jeg før 0900 så er det som regel henteklart til lunch mtp spontanbrygging for min del. Men skjønner at ikke alle bor like nært ølbutikken slik jeg gjør..
 
Jeg kjøper knust malt fra Vestbrygg. Har vanskelig for å skjønne at de leverer så mye dårligere dårligere kvalitet enn det som produseres på egne møller, eller? Og bestiller jeg før 0900 så er det som regel henteklart til lunch mtp spontanbrygging for min del. Men skjønner at ikke alle bor like nært ølbutikken slik jeg gjør..

Ja - du kan vel be dem male på den knusingsgraden di ønsker, kan du ikke? Så for meg er ikke effektivitet noe motiv.

Det er kjekt å kunne variere knusinga. Havremalt, f.eks., må du knuse på mye trangere setting enn resten. Men igjen - det kan du vel også be om?
 
Legger til at du kan fukte maltet og på den måten få bedre knusing. Se Malt Conditioning - German brewing and more

Har overveid det der - men ser egentlig ikke at det gir noen fordeler i forhold til det jeg gjør. Jeg har ikke problemer med stuck mash sjøl om jeg maler fint nok i massevis, og effektiviteten er god nok: Jeg får 100% konversjon, og sjøl om det teoretisk er mulig å få mer, har jeg ikke behov for det. Så jeg har lagt den tanken på hylla.

Du trenger ikke gjøre noe ekstremt for å få konvertert 100% av den delen av stivelsen som blir gelatinisert ved de temperaturene du mesker på. Skal du få et ekstremt utbytte, må du begynne å sjonglere med smarte mesketeknikker.
 
Sist redigert:
Ja - du kan vel be dem male på den knusingsgraden di ønsker, kan du ikke? Så for meg er ikke effektivitet noe motiv.

Det er kjekt å kunne variere knusinga. Havremalt, f.eks., må du knuse på mye trangere setting enn resten. Men igjen - det kan du vel også be om?
Dette er upløyd mark for meg, har ingen kunnskap om hvilken knusing jeg skulle bedt om. Hva vinner jeg på å ha annen knusegrad på feks havremalt vs pilsner?
 
Jeg fikk veldig lyst på den der, må jeg innrømme. Den mølla jeg har nå, er blitt så dyr at det ikke er aktuelt å kjøpe ny - og særlig ikke med erfaringa av hvordan den slites. Den der blir også drøy, med frakt og moms.

Jeg får nok slite med matinga så lenge det går. Men det der er et godt alternativ.

Det er en dyr investering og kronekursen hjelper ikke akkurat for tiden:(
Jeg kom fram til at denne forhåpentligvis holder så lenge jeg driver med brygging og blir den siste jeg trenger å kjøpe.
Har du forresten vurdert nye valser? Jeg vurderte det til min BC, men endte opp med ny kvern.
 
Det er en dyr investering og kronekursen hjelper ikke akkurat for tiden:(
Jeg kom fram til at denne forhåpentligvis holder så lenge jeg driver med brygging og blir den siste jeg trenger å kjøpe.
Har du forresten vurdert nye valser? Jeg vurderte det til min BC, men endte opp med ny kvern.

hmm - trodde ikke det var noe særlig å spare på det - men det er det jo, ser det ut som. Takk:).
 
Dette er upløyd mark for meg, har ingen kunnskap om hvilken knusing jeg skulle bedt om. Hva vinner jeg på å ha annen knusegrad på fek havremalt vs pilsner?

Havremaltet er så slankt at det renner nærmest uknust gjennom om du bruker en vanlig knusingsgrad på 1,0 - 1,2 mm. Vanlig byggmalt har de største korna, og hvis du knuser på det som er bare akkurat tilstrekkelig for den, vil alt annet bli dårlig knust. Det er antakelig grunnen til at mange klager på dårlig effektivitet når de brygger weissbier.
 
Sist redigert:
Jeg er helt fersk i bryggefaget, har bare to brygg under beltet. Brygger BIAB. Begge brygg har vært 7 fjells småtøs, siden jeg ønsket å sammenligne resultat med justeringer. Første gang fikk jeg en OG på 1,040 med en utregnet effekt på 71%. Andre gangen malte jeg malten og fikk en OG på 1,050 og utregnet effekt på 86% (tar forbehold om feil bruk av utregningsformel, men brukte samme formel på begge batcher.)

Fordelen slik jeg ser det er at du fjerner en variabel du enkelt kan ta kontroll på og øker effekten


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Egen maltmølle er ikke for alle.
Som det meste innen hjemmebrygging, finner vi forskjellige gleder i forskjellige deler av prosessen.
Den enkle anbefalingen er at dersom du ikke ser poenget med egen maltmølle, så skal du heller ikke kjøpe en...
 
Havremaltet er så slankt at det renner nærmest uknust gjennom om du bruker en vanlig knusingsgrad på 1,0 - 1,2 mm. Vanlig byggmalt har de største korna, og hvis du knuser på det som er bare akkurat tilstrekkelig for den, vil alt annet bli dårlig knust. Det er antakelig grunnen til at mange klager på dårlig effektivitet når de brygger weissbier.
Skal sjekke med Vestbrygg om dette, men ser at maltet har forskjellig knusningsgrad, så er egentlig trygg på at de vet hva de skal levere.
 
Hva tror dere om denne maltmøllen.
Ny lansert fra Brewshop. Fin pris.
CrushMaster Maltmølle med to valser (Tilbud til 24. juli)
Den ser mekanisk ut som min Brewferm-mølle, men med finere knotter og en helt ny base for plassering på bøtte. Min har normalpris på nesten 1500 kr, så her er det vel bare å kjøpe, tenker jeg. Mye mølle for pengene.

Edit: Vil legge til at grunnene til å kjøpe egen mølle var både at jeg fikk veldig varierende knusingsgrad fra de ulike stedene jeg bestilte malt og at jeg hadde lyst til å ha litt maltlager og kunne knuse etter behov uten å vente på bestilling.

Jeg har knust lite malt med mølla (brygger små batcher og ikke veldig hyppig), men har likevel støtt på malt som er vanskelig å knuse. Det har neppe med slitasje på mølla å gjøre, men det har typisk skjedd med enkelte maltsorter som har ligget lagret et år og lenger. Det blir da hardt, tørt og glatt, så rullene vanskelig får tak. Har ikke testet fukting, men tipper det kan løse mye av problemet.
 
Sist redigert:
Har bestilt mølla nå. Blir spennende å se kvaliteten. Har kverna på en gammel m.m 2 Hos min bror til nå. Den er av tidlig modell og av god kvalitet

Du må poste en rapport, da:). Du har jo sammenligningsgrunnlag i mølla til broren din, så det blir interessant å høre om den funker like bra som den.
 
Eg har valgt å avvente litt, mest pga mye penger ut i det siste. Og eg må være litt fornuftig. De 20% utgjør ikkje så mye.
Men blir glad om folk legger ut en rapport.
 
Tilbake
Topp