Usmak (?) i kommersiell pils

Ser at du prøver ut forskjellige typer på leting etter øl uten diacetyl. Denne er etter det jeg kan skjønne helt fri for denne søte, emne (emmene?) smaken.

Min samboer har aldri likt pils fra de store bryggeriene, sannsynligvis av samme grunn som deg, men liker det jeg brygger, og denne synes hun er god.

Vis vedlegget 45999

Glemte å svare deg, men jeg drakk den for noen dager sida. Og der klarer jeg ikke å fange opp denne smaken, nei. Men den kan være kamuflert/overskygget av sødmen og de mørke malttonene i dette ølet - som kanskje er den beste industrilageren jeg veit om.

Det var jo også et prestisjeprosjekt for Carlsberg å vekke til live gjæren og ølet ølet fra året da Emil Christian Hansen klarte å reindyrke ølgjær for første gang.
 
Føler det ølet virkelig splitter folk i to leire. Hat/elsk.
Skal jammen kjøpe en igjen.
Smakte den ta den kom, på tap i Køben, var da veldig god. Enorm skuffelse på boks her hjemme.
Tar en i kveld.
 
Kjenner til den, nå bruker jeg til og med bare helt vanlige billige høyttalerkabler... :eek:

Skulle virkelig ønske jeg kunne vært mindre kritisk til eget øl, fokus er alltid på hva som burde vært justert, ikke på det som er bra og om ølet faktisk er godt.
Da må du kjøpe noen vanlige industriøl for å justere referansen.
 
Jeg har skrevet her tidligere at jeg synes at fåtallet av norsk industripils er godt og spesielt etter at de gikk over til boks.Det står jeg fast på og klarer ikke å juble over øl som f.eks Isbjørn og Arctic fra Mack.Disse produktene er visstnok(iflg min omgangskrets),bedre i 2020 enn tidligere år,men jeg blir ikke imponert.

Vil heller ikke betegne meg selv som ølsnobb,men en av de største gledene med å reise utenlands er sjansen for å drikke godt øl i de landene man kommer til og jeg spanderer gjerne noen kroner på meg selv på plasser som f.eks Cardinal i Stavanger.

Forøvrig mener jeg at Lysholmer Spesial øl på FLASKE er noe av det beste som er laget av norsk øl :).4_04.05.2017000505.jpg
 
Forøvrig mener jeg at Lysholmer Spesial øl på FLASKE er noe av det beste som er laget av norsk øl :).
4_04-05-2017000505-jpg.46203

Aiai, bringer minner fra ungdommen den der :)
 
Har dere forsøkt Pilsner Urquell på boks, da? Tsjekkisk pils har jo litt diacetyl som typeriktighet.
 
Jeg har skrevet her tidligere at jeg synes at fåtallet av norsk industripils er godt og spesielt etter at de gikk over til boks.Det står jeg fast på og klarer ikke å juble over øl som f.eks Isbjørn og Arctic fra Mack.Disse produktene er visstnok(iflg min omgangskrets),bedre i 2020 enn tidligere år,men jeg blir ikke imponert.

Vil heller ikke betegne meg selv som ølsnobb,men en av de største gledene med å reise utenlands er sjansen for å drikke godt øl i de landene man kommer til og jeg spanderer gjerne noen kroner på meg selv på plasser som f.eks Cardinal i Stavanger.

Forøvrig mener jeg at Lysholmer Spesial øl på FLASKE er noe av det beste som er laget av norsk øl :).Vis vedlegget 46203
Den smaken:beercheers:
 
Nordlands er helt pyton. Drakk en del Tau fra tapp når jeg var en kort tur innom Stavanger. Veldig positivt
 
Urquell er jo preget av store mengder diacetyl - faktisk så mye at det ikke er typeriktig, ironisk nok.
Jeg har smakt den i Praha både på tapp og i boks for noen år siden, og kan ikke huske den samme graden av diacetyl som man får på boks i Norge.
Staropramen er etter min mening bedre i så måte.
 
Jeg har smakt den i Praha både på tapp og i boks for noen år siden, og kan ikke huske den samme graden av diacetyl som man får på boks i Norge.
Staropramen er etter min mening bedre i så måte.

Jeg var i Praha en langhelg i fjor sommer, og må si at det er noe i det at tsjekkerne krever fersk pils fra fat. De er veldig opptatt av ferskhet, temperatur, hvordan glasset skylles og fylles, hvor mye skum det er, etc. Og det er Pilsner Urquell, servert fra fat, som er "the real deal". En halvliter kan gjerne koste så lite som 10 kr, mens en boks med tilsvarende produkt (avskydd av puristene) gjerne koster tre-fire ganger mer på kiosken, og som regel mer enn vann på hotellene.
 
Tok en bråbestemmelse på butikken i dag, og dro med meg en boks Urquell og en boks Heineken. Her skulle det testes for å finne ut om det jeg kjenner i industripilsen, er diacetyl. Heineken skal visstnok ha lite eller ingenting, mens Urquell er The Champ på diacetyl.

Det blei en interessant seanse. Konklusjonen er at det jeg kaller "industripilssmak" nok er diacetyl. Det var markant i Urquell'en fra starten av, mens det var lite av det i Heineken. Den hadde til gjengjeld noe floralt/medisinsk (plaster?) som ikke var behagelig.

Vi bruker litt tid på sånne smakssenanser, og ender opp med med en slant varmt, flatt øl i glassene. Aromaer og smaker forsterkes etter hvert; det blir på en måte en test på hva som bor i ølet. Smaker det godt helt til slutt - sjøl om flatt varmt øl jo er litt sjarmløst - så sier det noe. Og Urquellen holdt seg virkelig godt. Jeg trur jeg har sagt tidligere at det ikke er noe favorittøl, og jeg er ikke veldig glad i det som jeg nå er ganske sikker på er diacetyl. Men! Jeg drikker hundre ganger heller en Urquell enn en Heineken. Siste slurken av Urquellen smakte masse malt og humle - og diacetyl, joda - men det var stadig godt. Må bare gå med på at dette er kvalitet, uansett hva jeg har sagt før. Mens Heineken bare blei jæveligere og jæveligere. Når du smakte de to ved siden av hverandre mot slutten, framsto Heineken som nærmest udrikkelig.

Vi spretta en Schous, også, som jeg syntes var god da jeg smakte den første gangen. Men det er noe som skjer når du smaker øl ved siden av hverandre. Den har lite av det som antakelig er diacetyl, men så har den til gjengjeld mye av det som jeg syntes var ille med Heineken. Nei, aldri mer Heineken, og aldri mer Schous. Men jeg ser ikke bort fra at det kan bli en og annen Urquell:).

Det som var oppløftende ved denne seansen, var at jeg trur jeg har funnet svar på det jeg har lurt på. Nå trur jeg at den felles usmaken i industripils er diacetyl. Eller for å si det sånn; hvis jeg ikke er totalt ufølsom for diacetyl, må det nesten være det. Og hvis det jeg kjente som en veldig sterk aroma/smak i Urquellen ikke var diacetyl, hva kan det da være?
 
Tilbake
Topp