Kan vi snakke om Kölsch?

Alltid:)! Men som @Steinar Huneide sier, så er kølschoppskrifter nokså standard. Her brukte jeg litt ekstra wienermalt, uten at det betyr så mye. Det er helst humla du kan leke deg med. Jeg bruker litt mye; vitsen er å komme nærmere pils:). Ellers skal du holde deg innafor de OG-grensene Steinar oppgir. Dette ølet skal ikke mye over 5% før det blir feil.

Dette var en liten batch - normalt lager jeg den dobbelt så stor - og jeg brukte bare 1 pose, som jeg strødde i vørteren. (Tapp litt i bunnen av karet, strø gjæren jevnt utover og la det stå i ro et kvarter. Rør forsiktig. Så kan du tappe i resten.) Oppskrifta er for no sparge, og jeg fikk en overraskende høy effektivitet på 75%. Jeg fikk utgjæring på 79%.

OG 1.048. FG 1.010. 5% ABV. 30 IBU. Meske på 65 + 72. 1 ts kalsiumklorid og 0,5 ts kalsiumsulfat. Gjæres på 14 grader.

Malt til 16 liter vørter etter nedkjøling
2,7 kg pilsnermalt
0,5 kg wienermalt
0,1 kg syremalt
Humle
14 gr Premiant @ 60
20 gr Hal. Mittelfrüh @ 20
Gjær
Lallemand Køln

Om du ikke har Premiant, er ikke det så farlig. Perle ville være mitt alternativ nr.1, deretter Northern Brewer. En ide er å flytte Mittelfrüh til 40 min, og kutte litt ned på Premiant. (Justere så summen blir 30 IBU.) Det skal prøves neste gang. Vitsen er å få ut kryddertonene i edelhumla; det krever koking.

Av de humlene Steinar nevner, ville jeg vært forsiktig med Spalt (dvs, Spalter Select, Spalt er vel ikke å få tak i lenger?), som gir en litt spesiell kryddersmak (pepper/nellik?). Jeg bruker den i Düsseldorfer Altbier, der maltet balanserer den fint, men da jeg prøvde den i pils, likte jeg det ikke noe videre.

Glimrende, takk :)

Nå har jeg lagt den inn i Brewfather (uten vannjusteringer) , hvis det er greit for deg Finn kan jeg legge den offentlig med deg som forfatter?
 
Glimrende, takk :)

Nå har jeg lagt den inn i Brewfather (uten vannjusteringer) , hvis det er greit for deg Finn kan jeg legge den offentlig med deg som forfatter?

Du trenger ikke oppgi meg, heller. Som sagt; en kølschoppskrift er det ikke store mulighetene for variasjon innafor hvis det du prøver å gjøre, er å brygge en tradisjonell kølsch. Og dette er bare en helt tradisjonell oppskrift.

Men det er fint at du spør. Sånt er det bra at folk gjør:).
 
Hvis jeg har gjort alt rett skal den nå være søkbar i Brewfather som "Finn's Kølsch" og under linken her: Finn's Kølsch - Roadrune
Brewfather

Jeg tok utgangspunkt i Bryggselv siden de hadde gjæren inne, så alle ingrediensene skal finnes hos de.

Fint om noen tar en rask sjekk på at det ser riktig ut.

Eneste jeg stusset på @Finn Berger var gjæringstemperatur på 14°C som er et par grader under laveste anbefalte fra Lallemand, stemmer det?
 
Hvis jeg har gjort alt rett skal den nå være søkbar i Brewfather som "Finn's Kølsch" og under linken her: Finn's Kølsch - Roadrune
Brewfather

Jeg tok utgangspunkt i Bryggselv siden de hadde gjæren inne, så alle ingrediensene skal finnes hos de.

Fint om noen tar en rask sjekk på at det ser riktig ut.

Eneste jeg stusset på @Finn Berger var gjæringstemperatur på 14°C som er et par grader under laveste anbefalte fra Lallemand, stemmer det?

14 grader stemmer. Det er en vanlig temperatur å gjære på i Køln, så vidt jeg har forstått - sjøl om det varierer. 16 går sikkert bra, det også, men jeg har landa på 14. Hvilket ikke skal tolkes som at jeg mener det er det beste:). Det er bare det jeg bruker fordi det har funka best for meg.

En kan godt ta det gjærprodusentene oppgir av sånt med ei lita klype salt.
 
@Holmentoppen
Av rein vanvare dumpa jeg innom Facebook i dag, og så et innlegg om en test av en kveikpils versus en normal pils, og der refererte du også til en test av Køln versus WLP029. Kan du si noe mer om den her?

Min konklusjon er at Køln gir et veldig godt øl, i alle fall. Og jeg kommer nok til å holde meg til den framover.
I all verden, jeg trodde du fikk utslett av FB? :eek:

Mener jeg har postet noe om det her også, men det var muligens på en av de laaange trådene.

Oslo vs WLP 850

Dette er en sammenligning jeg hatt lyst til å gjøre lenge. Hvordan vil Oslo (Bootleg Biology sin isolering av en strain fra Hornindal-miksen til Eik & Tid) klare seg mot en klassisk, supernøytral lagergjær?
Oppskriften er en som mange her på gruppa har brygget: https://brewgr.com/…/5…/klassisk-pilsner-german-pils-recipe… Den er velprøvd og god. Oslo-delen av batchen gjæret på 26 grader – og var ferdig i løpet av noen dager. Jeg lot den stå i én uke før den ble overført oksygenfritt til fat.

Den danske lagergjæren fikk et vanlig forløp på 10 grader i 3 uker. Hevet temperaturen litt mot slutten. Den gikk også på fat – og begge ble overført med mottrykk til boks i dag.
Oslo fikk en anelse bedre utgjæring (1010 mot 1012 fra OG 1050). Den er litt mer tåkete – ellers er farge og skum identisk. Ikke uventet – WLP 850 har alltid gitt klare øl hos oss. Denne vil bli tilnærmet krystallklar ved lagring.

Men altså – det er helt utrolig hvor nøytral og velsmakende Oslo er i et øl som dette. Jeg ville absolutt ikke klart å skille dem i en blindtest. Selv med litt ulik utgjæring er de forbløffende like. Gjorde en tilsvarende test med Lallemand Køln og WLP 029. Der var forskjellene mye tydeligere. Det er for tidlig å konkludere. Erfaringsmessig vil lagring endre karakteren på ølene. Begge disse er litt ”rå” foreløpig. Jeg kommer plutselig tilbake med en oppfølging når de har fått et par måneder i kjøleskapet.

95093521_10217387481500015_3285027537599594496_o.jpg
 
Seinere i dag (blir det vel), skal jeg endelig brygge min første Kölsch! Den har lagt på blokka lenge … Utrolig kjekt med tråden her, og brygget er planlagt som følger:

Pils 90%, Vienna 7% og Syremalt 3%. Perle som FWH og ved flameout (0,6g/L).
Vann (ppm): Kalsium 50, magnesium 10, sodium 5, sulfat 55 og klorid 75.
Meskes på 64 og 72. Gjæres med WLP029 (pitcher "lagermengde" gjær) på 14 til 20 grader.
OG1046, FG1008, IBU 23 og EBC 6,5.

Det er fremdeles anledning til å komme med innspill på fremgangsmåten ;).
 
Brygget kølsch med 10% vienna, en dash hvete og pilsnermalt. Nylig produsert wlp029. Gjæret ned fra 1.050 til 1.010 på litt over ei uke. Perle på 60 og mittelfruh sent. Gjæret fort på 14 grader, men satser på at det er den friske gjæren som gjorde utslaget. Står til modning, spennende å se hvordan den blir
 
Brygget kølsch med 10% vienna, en dash hvete og pilsnermalt. Nylig produsert wlp029. Gjæret ned fra 1.050 til 1.010 på litt over ei uke. Perle på 60 og mittelfruh sent. Gjæret fort på 14 grader, men satser på at det er den friske gjæren som gjorde utslaget. Står til modning, spennende å se hvordan den blir
Gjæren jeg kjøpte på Bryggselv var også blodfersk. Antagelig nettopp ankommet …
 
Seinere i dag (blir det vel), skal jeg endelig brygge min første Kölsch! Den har lagt på blokka lenge … Utrolig kjekt med tråden her, og brygget er planlagt som følger:

Pils 90%, Vienna 7% og Syremalt 3%. Perle som FWH og ved flameout (0,6g/L).
Vann (ppm): Kalsium 50, magnesium 10, sodium 5, sulfat 55 og klorid 75.
Meskes på 64 og 72. Gjæres med WLP029 (pitcher "lagermengde" gjær) på 14 til 20 grader.
OG1046, FG1008, IBU 23 og EBC 6,5.

Det er fremdeles anledning til å komme med innspill på fremgangsmåten ;).
Vel … Da skar den bryggedagen seg. Tom for CO2 :(! Skulle tømme et fat for oksygen for å overføre en British Golden Ale fra fermzilla slik at den var klar for Kölschen. Heldigvis hadde jeg ikke tilsatt maltet i bryggekjelen da jeg oppdaget dette. Så fyller CO2 i morgen tidlig. Så e d på han igjen … :)
 
Vel … Da skar den bryggedagen seg. Tom for CO2 :(! Skulle tømme et fat for oksygen for å overføre en British Golden Ale fra fermzilla slik at den var klar for Kölschen. Heldigvis hadde jeg ikke tilsatt maltet i bryggekjelen da jeg oppdaget dette. Så fyller CO2 i morgen tidlig. Så e d på han igjen … :)
Kom imidlertid til å dekantere starteren, så nå står den på 3 grader i et døgn uten et godt beskyttende lag med vørt. Vurderer å kaste den og kjøpe en pakke Lallemand Køln i stedet …
 
Kok opp litt vann, kjøl ned, og ha over. (Unngå risting, få inn så lite oksygen som mulig.) Ikke kast den fine gjæren:(!!!
Det tenkte jeg ikke på. Ser at noe av gjæren på toppen har blitt mørkere grå. Kanskje 3mm vørt over gjæren. Jeg prøver og vurderer på nytt i morgen. Men har ikke lest noe vondt om Lallemandgjæren her, så lurer på om jeg velger dette uansett. … Takk for tips! :)

Har jo høstet en halv liter fra starteren, så jeg har jo fremdeles 029 liggende …
 
Det tenkte jeg ikke på. Ser at noe av gjæren på toppen har blitt mørkere grå. Kanskje 3mm vørt over gjæren. Jeg prøver og vurderer på nytt i morgen. Men har ikke lest noe vondt om Lallemandgjæren her, så lurer på om jeg velger dette uansett. … Takk for tips! :)

Har jo høstet en halv liter fra starteren, så jeg har jo fremdeles 029 liggende …

Jeg er usikker på hvilken av de to gjærene som er best. Etter langs tids lagring er den siste jeg brygga på Køln blitt veldig rein og fin; kanskje går jeg for den. Men dette er et av de sjeldne tilfellene der jeg tenker at det kanskje ville vært meningsfylt med en split batch.
 
Da var endelig min første Kölsch brygget :). OG1045, et point under target. Ble noe mer aromahumle en planlagt da det var siste perlehumla jeg hadde liggende. Endte opp med Lallemand Køln gjær. 2 poser på 12,5L vørt skulle være rikelig selv om jeg starter gjæringen på 12,5 grader. På torsdag, altså etter 3 døgn drar jeg bort noen dager, og da er spørsmålet; hva bør temperaturen være da? Er det en bra strategi å la den stå på 12,5grader i 2 døgn, ta den så opp til 14 i et døgn, før jeg setter den på 16 når jeg drar?
 
Da var endelig min første Kölsch brygget :). OG1045, et point under target. Ble noe mer aromahumle en planlagt da det var siste perlehumla jeg hadde liggende. Endte opp med Lallemand Køln gjær. 2 poser på 12,5L vørt skulle være rikelig selv om jeg starter gjæringen på 12,5 grader. På torsdag, altså etter 3 døgn drar jeg bort noen dager, og da er spørsmålet; hva bør temperaturen være da? Er det en bra strategi å la den stå på 12,5grader i 2 døgn, ta den så opp til 14 i et døgn, før jeg setter den på 16 når jeg drar?

Det ser ut som en god plan:).
 
Tilbake
Topp