Hvilket vaskemiddel for vanlig rengjøring?

Hei! kom til å tenke på et alternativ til å fylle bryggekjeler med vann og såpe (PBW etc.) som blir fort dyrt, spesielt med stort utstyr.

Hva med å skumme ned innsiden med type skumvask som blir brukt i næringsmiddelindustrien?
andelen såpe og vann brukt blir minimal i forhold til ordinær vasking /sirkulasjon med såpe tenker jeg.

Tenker da grovvasken med nedskumming så skylling, så enkel sirkulasjon gjennom rør og ventiler med en begrenset mengde utblandet pbw og desinfeksjon.

Noen som har tips til alkalisk foamsåpe som er å få kjøpt for privatpersoner? Fellekjøpet muligens?
 
Felleskjøpet har Mim-serien sin.

Men, må du fylle helt opp da? Fyller man ikke til akkurat der hvor pumpen suger væske og ikke luft? Innvendig så er det jo manuelt arbeide med klut/skrubb med den mengden som er gitt av hvor utløpet til pumpa står?
 
Jeg lurer på om noen har brukt eller bruker disse vaskemidlene til å vaske bryggeutstyret? Og kan MI Syre også brukes til passivisering av rustfritt siden det inneholder en del sitronsyre?
 
Jeg lurer på om noen har brukt eller bruker disse vaskemidlene til å vaske bryggeutstyret? Og kan MI Syre også brukes til passivisering av rustfritt siden det inneholder en del sitronsyre?

Oss har brukt MI kombi lenge i staden for bryggerivask. Så har oss også brukt syre for mekeanleg av div merke så eg fekk dette frå ein bonde so har slutta. Vil nok kjøpe MI syre når det er tømt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vi bruker også både syre og kombi. Kombi er også fantastisk til flaskevask.
 
Jeg bruker Alkali 30 fra Felleskjøpet, funker fint det også.
10kg pulver for ~800,- med dosering på 0.3 dl / 10 liter vil den vare lenge :)
 
Hvilket vaskemiddel bruker dere for "spray and clean" av diverse småutstyr? PBW og slike produkter trenger jo litt kontakttid. Er det andre produkter som man f.eks kan ha på sprayflaske for å vaske?
 
Alt som tåler en runde i og får plass i oppvaskmaskinen går inn der.
Ellers blir det oppvaskbørste og zalo.
Har gått over fra PBW til Mim Kombi fra felleskjøpet til vask av bryggemaskin, gjæringskar, fat og flasker. Passer på å skylle gjennom alt av tappeutstyr med først kombi og så StarSan når jeg vasker fat.
 
Jeg kjører også det meste i oppvaskmaskinen. Selv maltrøret går inn om man fjerner den midterste skuffen. Har en sprayflaske Starsan stående, men den er sjelden i bruk. Bruker Firstprice, X-tra eller et annet billig maskinoppvaskmiddel til fat og gjæringskar. Grainfatheren og motstrømskjøleren vaskes med GF sitt eget vaskemiddel. Det er drøyt i bruk – og gjør en god jobb. Har et eget kar til Starsan i bryggeriet. Greit til de store desinfiserings-jobbene.
 
Alt som tåler en runde i og får plass i oppvaskmaskinen går inn der.
Ellers blir det oppvaskbørste og zalo.
Har gått over fra PBW til Mim Kombi fra felleskjøpet til vask av bryggemaskin, gjæringskar, fat og flasker. Passer på å skylle gjennom alt av tappeutstyr med først kombi og så StarSan når jeg vasker fat.
Det der virker ganske skummelt. Bare til profesjonelt bruk, står det. Og giftig: H410 Meget giftig, med langtidsvirkning, for liv i vann.

Stort sett greier det seg med oppvaskmaskinmiddel. En gang i blant bruker jeg PBW eller lgn. for å ta belegg i kokekjelen.
 
Jeg bruker bare varmt vann på bryggeutstyret mitt, og innimellom hvis det er ekstra skittent Suma som jeg kjøpte en gang
Regner med at det kan brukes som PBW ?
 
Jeg bruker bare varmt vann på bryggeutstyret mitt, og innimellom hvis det er ekstra skittent Suma som jeg kjøpte en gang
Regner med at det kan brukes som PBW ?
Jeg gjør det samme. Kun vann på bryggeutstyret, men zalo og svamp på gjæringskar.
 
Alt som tåler en runde i og får plass i oppvaskmaskinen går inn der.
Ellers blir det oppvaskbørste og zalo.
Har gått over fra PBW til Mim Kombi fra felleskjøpet til vask av bryggemaskin, gjæringskar, fat og flasker. Passer på å skylle gjennom alt av tappeutstyr med først kombi og så StarSan når jeg vasker fat.
Kan prøve syren fra felleskjøpet også, vi bruker den til fat osv isteden for starsan, skummer ikke, men meget drøy og effektiv, anbefales. ps Kombi er fantastisk effektivt på flasker og ting som er skitne, skyller etterpå og desinfiserer med syre.
 
Mim Kombi er vel ikke noe man skal bruke uten å vite man driver med. Jeg veit ikke hvor lett det er å få tak i det, heller, om en ikke driver en virksomhet som gjør at en er kvalifisert som profesjonell bruker?

Jeg har kaustisk soda stående, og etter hva jeg leser på databladet til Mim Kombi, er det omtrent i samme klassen. Jeg bruker det en sjelden gang på kjelen min for å fjerne belegg som bygger seg opp over tid, men ellers skal det jo ikke brukes på hverken plast eller glass - og du skal være rimelig forsiktig når du håndterer det. Å bruke vaskemidler av dette slaget rutinemessig, må da være overkill?
 
Jeg bløtla noen glass i Suma en gang og de fikk et lite merke i seg jeg ikke får bort
Nå bruker jeg det som deg bare en sjelden gang i f.eks bryggekjelen og i kaffekoppen :)
men jeg bruker det også innimellom i PET-karene. Skal jeg ikke det?
 
Jeg bløtla noen glass i Suma en gang og de fikk et lite merke i seg jeg ikke får bort
Nå bruker jeg det som deg bare en sjelden gang i f.eks bryggekjelen og i kaffekoppen :)
men jeg bruker det også innimellom i PET-karene. Skal jeg ikke det?
Jeg hadde ikke gjort det uten å ha forvissa meg om at det var greit. Dette er jo sabla kraftige greier, og jeg går ut fra at konsentrasjonen i alle fall vil være veldig viktig. Å ta vare på overflaten til PET'en er vel nødvendig for at den skal fortsette å være lett å gjøre rein. Du skal i alle fall ikke bruke kaustisk soda, det veit jeg - og Suma er vel i samme klassen?

Jeg bruker vanlig maskinoppvaskmiddel i Fermzilla Flatbottom'ene mine. Først skyller jeg dem godt, og gnir forsiktig vekk fastgrodd "braun hefe" med en mjuk svamp. (Det kan ta litt tid.) Blander ut et par liter vaskemiddel, setter på lokket, og rister grundig og lenge (fin trening!). Da regner jeg med at de er reine. Skyller godt til slutt. Før bruk fyller jeg dem med starsan og lar det stå lenge og vel.

Så langt ser det ut til å funke bra:). Men du bruker vel denne typen med en trang hals, så du kommer ikke til nedi karet?
 
Sist redigert:
Jeg bløtla noen glass i Suma en gang og de fikk et lite merke i seg jeg ikke får bort
Nå bruker jeg det som deg bare en sjelden gang i f.eks bryggekjelen og i kaffekoppen :)
men jeg bruker det også innimellom i PET-karene. Skal jeg ikke det?
Angående vasking av PET https://www.kegland.com.au/media/pdf/Fermzilla all-rounder Instruction Manual.pdf
Do not use Sodium Metabisulphite or StellarSoda in the FermZilla. Only use chemical cleaners and sanitizers that are approved by Kegland. These include:
a) Super Kill Ethyl Sanitiser Spray (effective for sanitising the exterior of the FermZilla) (KL05371)
b) StellarSan (mixed to the correct specification) (KL05357)
c) StellarClean (not to be left in the FermZilla for more than 30 minutes) (KL05494)

StellarClean skal tilsvare PBW tror jeg, men finner ikke detaljert datablad.

Utfra databladene inneholder Suma og PBW nesten det samme. Kjemi er ikke mitt felt og jeg aner ikke hva som er forskjellen på natriummetasilikat penthydra og natriummetasilikat.

Er det noen som vet forskjellen på Natriummetasilikat og Natriumdisilikat ?

PBW:
Natriummetasilikat 20-35 %
Natriumperkarbonat <25 %
Natriumkarbonat 20-30 %
Mysterieingrediens < 5 %

Suma:
Natriummetasilikat pentahydra 25 -40 %
Natriumperkarbonat 15 - 25 %
Natriumkarbonat 40 - 60 %

Oppvaskmiddel til sammenligning
Sun ExtraPower:
Natriumdisilikat 10 - 20 %
Natriumperkarbonat 5 - 10 %
Natriumkarbonat > 30 %
 
Tilbake
Topp