Tråden for dumme spørsmål.

Frydenlund er ihvertfall ganske fyldig, men mener å ha lest at Hansa Fat ikke har no mørkere malt enn pilsen
Så jeg tror det er litt forskjellig hva de legger i begrepet "fat"
Jeg spurte ett av de store for en tid siden hva som var "fat" i fatølet, og fikk svar tilbake. Frydenlund Fat er iallefall Vienna Lager. Jeg skal se om jeg klarer å grave opp den fat-mailen.
 
Grans var det visst:

Hei og takk for et godt spørsmål

Som du sikkert vet så er Fatøl en gammel tradisjon som tidligere ble gjennomført på eikefat.

Dette gir hint av eik, fylde og mer farge til fatøl, sammenlignet med pilsnerøl.

Da eikefat er en kostbar og ikke veldig hygienisk affære så har alle som brygger Fatøl i dag godt over til rustfrie tanker med ulike tilsetninger underveis.

Det finnes eksempler på noen som bare tilsetter sukker-farge eller bare litt humle ekstrakt, men dette mener vi blir villedende.


Vi på Grans har sammen med Totaly Natural Solutions utviklet en eik-ekstrakt (fra ekte fat) som vi tilsetter under filtrering av øl.

Dette sammen med våre gode gamle liggende gjærtanker gir oss en smak som er så nærme man kan komme og fremdeles beholde den gode og klassiske Fatøl smaken.
 
Sist redigert:
Grans var det visst:


Hei og takk for et godt spørsmål

Som du sikkert vet så er Fatøl en gammel tradisjon som tidligere ble gjennomført på eikefat.

Dette gir hint av eik, fylde og mer farge til fatøl, sammenlignet med pilsnerøl.

Da eikefat er en kostbar og ikke veldig hygienisk affære så har alle som brygger Fatøl i dag godt over til rustfrie tanker med ulike tilsetninger underveis.

Det finnes eksempler på noen som bare tilsetter sukker-farge eller bare litt humle ekstrakt, men dette mener vi blir villedende.


Vi på Grans har sammen med Totaly Natural Solutions utviklet en eik-ekstrakt (fra ekte fat) som vi tilsetter under filtrering av øl.

Dette sammen med våre gode gamle liggende gjærtanker gir oss en smak som er så nærme man kan komme og fremdeles beholde den gode og klassiske Fatøl smaken.

Nå kjører jeg en monolog. Men enten har jeg oversett det, ikke brydd meg om det, eller bare glemt det.. Men liggende gjærtanker. Jeg så det nå. Jeg har herved sendt mail til samme fyren og spurt om "nerde-stats", og "hvorfor" liggende.
 
Grans var det visst:


Hei og takk for et godt spørsmål

Som du sikkert vet så er Fatøl en gammel tradisjon som tidligere ble gjennomført på eikefat.

Dette gir hint av eik, fylde og mer farge til fatøl, sammenlignet med pilsnerøl.

Da eikefat er en kostbar og ikke veldig hygienisk affære så har alle som brygger Fatøl i dag godt over til rustfrie tanker med ulike tilsetninger underveis.

Det finnes eksempler på noen som bare tilsetter sukker-farge eller bare litt humle ekstrakt, men dette mener vi blir villedende.


Vi på Grans har sammen med Totaly Natural Solutions utviklet en eik-ekstrakt (fra ekte fat) som vi tilsetter under filtrering av øl.

Dette sammen med våre gode gamle liggende gjærtanker gir oss en smak som er så nærme man kan komme og fremdeles beholde den gode og klassiske Fatøl smaken.

aha - da har jeg faktisk brygga opptil flere batcher med fatøl uten å vite det:confused:. En lys lager med en del münchener og wienermalt, og med eikefliste. Tenkte at det skulle være kellerbier, men så skjønte jeg at det ikke skal ha eik.

Samma det; det er en av de beste oppskriftene mine, og skal brygges igjen om ikke så lenge.
 
Ahh, det hadde jeg ikke min villeste fantasi sett for meg at de store bryggeria drev med. Kudos til Grans, men tror de er litt alene om det
 
Madammen kjøpte noen tilfeldige bokser. Det ble Aass pils, fatøl, vienna lager og Becks pils. Det blir spennende å sammenlikne. På fjellet smaker alt bra uansett.
Skulle ønske Bernard eller Lederer på boks. Helst under 25kr:).
 
Lallemand London ESB:

Noen med erfaring?
Stoppet på 1.032, fra 1.075 på 1,5 døgn. Estimert FG på 1.025, stått en uke nå men går ikke lengre ned. Lest at den plutselig kan våkne fra de døde men er ikke sterk i troen.
Ble mesket på 66 grader ca, burde gjerne mesket enda lavere og tilsatt sukker?

Får kalle det juledessertøl...
 
Gjæringstemperatur? Ville ut fra oppgitte data prøvd å øke til minst 22 grader om du ikke allerede er der. Men jeg ser det står attenuation 65-75% noen steder og da er du vel så vidt innenfor.

Forresten, er du sikker på at målingen er riktig? Mitt første hydrometer måler 5 punkter for høyt fant jeg ut når jeg kjøpte et nytt, gikk da fra nedre til øvre del av forventet utgjæring når jeg korrigerte for målefeil.
 
Gjæringstemperatur? Ville ut fra oppgitte data prøvd å øke til minst 22 grader om du ikke allerede er der. Men jeg ser det står attenuation 65-75% noen steder og da er du vel så vidt innenfor.

Forresten, er du sikker på at målingen er riktig? Mitt første hydrometer måler 5 punkter for høyt fant jeg ut når jeg kjøpte et nytt, gikk da fra nedre til øvre del av forventet utgjæring når jeg korrigerte for målefeil.
Startet på 19 grader, stått på 22 grader i 5 dager nå.
Ligger vel på 56% utgjæring.
Hydrometeret viser rett, er jeg 99% sikker på ;)
 
Burde ikke gi merkbart høyere FG ift 64-65 grader. Ser pitchrate er angitt til 1gr/liter. Underpitch? Dårlig gjærhelse? Hiv på en pakke S-04?
Leser nå at det er en del med samme erfaring med denne gjæren, en voldsom start og så helt stille.
Denne ble "overpitchet", har jo tenkt tanken å slenge oppi en pakke men det vil vel endre gjærkarakteren noe eller?
Ville bli litt kjent med denne gjæren
 
Leser nå at det er en del med samme erfaring med denne gjæren, en voldsom start og så helt stille.
Denne ble "overpitchet", har jo tenkt tanken å slenge oppi en pakke men det vil vel endre gjærkarakteren noe eller?
Ville bli litt kjent med denne gjæren
TJa, karakteren blir stort sett gitt under stormgjæringa. Vil du attenuere ølet bedre kan du hive på bortimot det du vil uten at det vil sette særlig smak i ølet.
 
@Nils1 Eg fikk 57% med Lallemand Windsor. Med god overpitch.
Sånn, ikkje helt det samme. Men, det er da noe. Nå vet du det iallefall.
Ja det var jo ganske likt 56% :)

Ble resultatet bra/Lot du den være?
Prøven smaker bra, ikke for søt heller.
Tror jeg skal gi det en sjangs
 
Tilbake
Topp