Tråden for dumme spørsmål.

Ja det var jo ganske likt 56% :)

Ble resultatet bra/Lot du den være?
Prøven smaker bra, ikke for søt heller.
Tror jeg skal gi det en sjangs
Windsor er visstnok kjent for lav utgjøring.
Om min ble god? Tja. Eg hadde den i en brown ale. Eg elsker brown ale og har aldri vært fornøyd med mine. Den ble for søt, men og for lite kompleks, pluss eg var misfornøyd med humlevalget, så tja... :D
Det var greit. Ble drukket opp.
 
Windsor er visstnok kjent for lav utgjøring.
Om min ble god? Tja. Eg hadde den i en brown ale. Eg elsker brown ale og har aldri vært fornøyd med mine. Den ble for søt, men og for lite kompleks, pluss eg var misfornøyd med humlevalget, så tja... :D
Det var greit. Ble drukket opp.
Lida i brown ale. Vil ikkje skuffe deg.
 
@Nils1 Eg fikk 57% med Lallemand Windsor. Med god overpitch.
Sånn, ikkje helt det samme. Men, det er da noe. Nå vet du det iallefall.

Jeg har en porter som snart skal tappes opp. En artig kombinasjon av Chevallier malt og Windsor gir meg sånn ca. 2 prosent lavere alkoholinnhold enn jeg hadde tenkt meg:confused:.
 
Sist redigert:
16617212-1C4D-4262-8ED4-247AA307C0F9.jpeg

Jeg er like usikker hver gang jeg setter en starter.

er fargeforskjellen på bildet noe å tenke på?

WLP028, 3dje generasjon lagret på kjøl siden 8/7-20.
 
Vis vedlegget 46395

Jeg er like usikker hver gang jeg setter en starter.

er fargeforskjellen på bildet noe å tenke på?

WLP028, 3dje generasjon lagret på kjøl siden 8/7-20.

Det lyseste laget nederst er frisk gjær, mens laget over er død gjær, tror jeg.

Edit: Sikkert ikke så lett å dekantere vekk det øverste laget, så jeg ville bare satt starter på alt sammen.
 
Det lyseste laget nederst er frisk gjær, mens laget over er død gjær, tror jeg.

Edit: Sikkert ikke så lett å dekantere vekk det øverste laget, så jeg ville bare satt starter på alt sammen.
Hva med å riste flasken. Vente 5-10 minutter til de tyngste partiklene synker og dekantere i en ny flaske for så å vente til gjæren har lagt seg på bunn før ny dekantering.
Hørtes litt tungvint ut....
Bare gjør som Jørgen sier :rolleyes:
 
Nei, jeg bare øker dosen litt. Så lenge det har vært oppbevart i kjøleskap.

Jeg kan ikke si at jeg veit at dette er helt greit. Men jeg har ikke merka noen dårligere effekt.
Sjekket med en kar jeg kjenner som er kjemiker og jobber i bryggebransjen, og som også bruker Clarex på noen av produktene.

" Hvis den er oppbevart kaldt vil effekten i verste fall bare være bittelitt redusert. Har den blitt utsatt for varme, eller er veldig gammel, vil enzymene være nedbrutt og gi dårlig effekt. "
 
Sjekket med en kar jeg kjenner som er kjemiker og jobber i bryggebransjen, og som også bruker Clarex på noen av produktene.

" Hvis den er oppbevart kaldt vil effekten i verste fall bare være bittelitt redusert. Har den blitt utsatt for varme, eller er veldig gammel, vil enzymene være nedbrutt og gi dårlig effekt. "
Hva ligger i veldig gammel? Jeg har en som er best før 2020, men jeg har igrunn bare antatt det samme, at så lenge den står i kjøleskapet så er det bare snakk om litt redusert effekt.
 
Hva ligger i veldig gammel? Jeg har en som er best før 2020, men jeg har igrunn bare antatt det samme, at så lenge den står i kjøleskapet så er det bare snakk om litt redusert effekt.
Tviler vel på at det finnes et absolutt svar på dette. Selv svarte jeg han at min var oppbevart på 2 grader siden den kom i hus, og hadde gått ut for noen måneder siden. Fikk svar om å "kjøre på" :)
 
Tviler vel på at det finnes et absolutt svar på dette. Selv svarte jeg han at min var oppbevart på 2 grader siden den kom i hus, og hadde gått ut for noen måneder siden. Fikk svar om å "kjøre på" :)
Hmm...

Min har trykket "Best før 12.17" på seg. Best før, men ikke dårlig etter? ;-)

Men seriøst: Er det noen måte å teste dette på (som ikke krever elektronmikroskop eller annet utstyr som koster mer enn å kjøpe en ny flaske)? Hater å kaste ting før det er brukt opp.
 
Tviler vel på at det finnes et absolutt svar på dette. Selv svarte jeg han at min var oppbevart på 2 grader siden den kom i hus, og hadde gått ut for noen måneder siden. Fikk svar om å "kjøre på" :)

Stemmer med mine erfaringer. Og det er jo hyggelig å få dem bekreftet - for jeg har jo lurt på hvor svekket den er. Jeg har økt dosen med ca. 25 % når den har blitt skikkelig - et år - overårig. (Jeg panikkkjøpte et par ekstra småflasker da jeg trodde de ikke ville bli å få tak i lenger. Bryggselv selger jo bare disse til enkeltskuddene til Whitelabs, som tar en blodig overpris for dem.)
 
Hmm...

Min har trykket "Best før 12.17" på seg. Best før, men ikke dårlig etter? ;-)

Men seriøst: Er det noen måte å teste dette på (som ikke krever elektronmikroskop eller annet utstyr som koster mer enn å kjøpe en ny flaske)? Hater å kaste ting før det er brukt opp.
Helt enig, men jeg hadde byttet … Har drøyt 30 brygg på min, noe som gir en kost på drøyt kr.5 per brygg. Skulle jeg tvihold på den og brygget 30 til med den ville kost kommet på ca.3,5 kr per brygg. Så ikke mye å spare hvis man regner slik … På den andre siden koster det jo drøyt 200 spenn å få en ny i hus.
 
Helt enig, men jeg hadde byttet … Har drøyt 30 brygg på min, noe som gir en kost på drøyt kr.5 per brygg. Skulle jeg tvihold på den og brygget 30 til med den ville kost kommet på ca.3,5 kr per brygg. Så ikke mye å spare hvis man regner slik … På den andre siden koster det jo drøyt 200 spenn å få en ny i hus.
Har ikke mer enn 8-9 brygg i året, og rundt halvparten er med Clarex, så det er jo ikke så rart at jeg ikke får brukt opp innen "Best før". Men det betyr jo også at det blir en kostnad å kjøpe hver gang den går ut. Tror ikke det var mer enn et år holdbarhet da jeg kjøpte (kanskje mindre).
 
Har ikke mer enn 8-9 brygg i året, og rundt halvparten er med Clarex, så det er jo ikke så rart at jeg ikke får brukt opp innen "Best før". Men det betyr jo også at det blir en kostnad å kjøpe hver gang den går ut. Tror ikke det var mer enn et år holdbarhet da jeg kjøpte (kanskje mindre).
Tror ikke selv @Finn Berger klarer å bruke opp … En sånn flaske holder jo til flere tusen liter … Men gitt tråden over her, så er vi vel enige at best før i 2017, bør karakteriseres som gammelt … Søkte litt rundt på nettet i går, og dette var der rimeligste jeg fant i farten inkl. frakt. Brewers Clarex
 
Tror ikke selv @Finn Berger klarer å bruke opp … En sånn flaske holder jo til flere tusen liter … Men gitt tråden over her, så er vi vel enige at best før i 2017, bør karakteriseres som gammelt … Søkte litt rundt på nettet i går, og dette var der rimeligste jeg fant i farten inkl. frakt. Brewers Clarex

Jeg har brukt opp et par-tre små flasker. Du tenker nokpå et annet volum.
 
Tror ikke selv @Finn Berger klarer å bruke opp … En sånn flaske holder jo til flere tusen liter … Men gitt tråden over her, så er vi vel enige at best før i 2017, bør karakteriseres som gammelt … Søkte litt rundt på nettet i går, og dette var der rimeligste jeg fant i farten inkl. frakt. Brewers Clarex

Sorry, jeg sjekka ikke. Det er et par-tre sånne flasker jeg har brukt opp. Brygger vel 1500+ liter i året, så det høres ikke helt urimelig ut. Undrer meg jo over hvor drøye disse flaskene er.
 
Tilbake
Topp