Brygging med kveik - erfaringer?

Oppdatering på mitt første Oslo-kveik brygg. Satt 23l på fredag på 1.044. Hev oppi det jeg hadde av Oslo-kveik, noe som var skuffende 3,4g. Litt bekymret for underpitching, men får la det stå til. Idag kl 12 ish målte jeg SG til 1.044 fremdeles. Kl 18, fremdeles 1.044. Men nå kl 00:00 var den nede i 1.029, så det var voldsomt til stormgjæring på de 6 timene!
Om vi tar den lille informasjonen med dine og mine erfaringer kan vi trekke konklusjonen om at Oslo ikke kan underpitches som Skare.

Jeg pitche 2,3 gram tørket Skare til 20 liter og den brukte knappe 6 timer på å komme i gang. Videre brukte jeg 100ml Oslo (ca. 100 mrd. celler) og den starta opp etter 4-5 timer.

Det er ikke mye informasjon, men det er en start :) Jeg kommer nok til å pitche 1g/l tørket Oslo til å begynne med å ta det derfra, kom gjerne med flere oppdateringer etterhvert som du får smakt på ølet.
 
Oppdatering på mitt første Oslo-kveik brygg. Satt 23l på fredag på 1.044. Hev oppi det jeg hadde av Oslo-kveik, noe som var skuffende 3,4g. Litt bekymret for underpitching, men får la det stå til. Idag kl 12 ish målte jeg SG til 1.044 fremdeles. Kl 18, fremdeles 1.044. Men nå kl 00:00 var den nede i 1.029, så det var voldsomt til stormgjæring på de 6 timene!
Hva slags temperatur kjører du med? Jeg pleier alltid å sette en liten starter for å se at det står til liv, ofte bare på 3 til 5 dl DME-vørter. Med fersk starter det gjerne opp i løpet av et døgn nesten uansett gjær.
Var det tørket gjær du brukte, så har jeg opplevd at det kan ha litt lag-time (har kun brukt vanlig gjær på denne måten). Litt kontroversielt i disse dager som alle sier "pitch tørt, det er ingen forskjell", men jeg mener at de gangene jeg har rehydrert kommersiell tørrgjær, så har den startet vesentlig raskere enn de gangene jeg har brukt tørrgjær rett i bøtta.
 
Vil bare meddele at Oslo er så langt(5 dager på fat) imponerende, den er virkelig ren og jeg kan ikke merke dens tilstedeværelse. Nå er Lutra satt i gjæringsskapet i dag så blir spennende, men ble litt overrasket over å lese at for den reneste profilen skal den gjæres på 20 grader, føler at Kveikmomente faller litt bort da, nuvel, jeg er jo ute etter å slippe 800 mrd celler starter og 3 uker på 10-12 grader så ser frem til resultatet uansett, spesielt i forhold til å tørke den og pitche fra fryseren. Om den er god så er den god, en "pils" varer ikke 6 måneder i min omkrets uansett :)
 
Hei igjen! Tenkte jeg skulle tørke kveiken som har gjært seg fint ut nå. Tok fra 1.044 til 1.010. Ingen tørrhumling.

Jeg tenkte at kveik er en hardfør sak som tåler det meste, planen min er da at jeg tørker gjærkaken som den er på bakepapir i ovnen på 30c.

Blir dette helt bak mål? Bør jeg sette starter for å tørke kveiken mens den er i aktivitet?
 
Bare legg på bakeark og vent. Husk at med døra åpen vil ovnen ha varmestråling på godt over 30c. Ville ha brukt kun vifte uten varme.
 
Bare legg på bakeark og vent. Husk at med døra åpen vil ovnen ha varmestråling på godt over 30c. Ville ha brukt kun vifte uten varme.
Sier meg enig i denne, min ovn ville ikke lavere enn 30 grader, prøvde med døra åpen, det blei brent kveik det.

Om ovnen din kan stå på med kun vifta ville jeg gjort det, hvi ikke er en rehydratoren (frukt/sopptørker) gunstig til å tørke gjær :)
 
Sist redigert:
Et spørsmål til dere som brygger med Skare kveik.
Jeg har fått litt Skare kveik fra @Sarge (tusen takk igjen:)) og brygget to ganger med den. Begge ølene mangla både bitterhet og humlesmak/aroma. Oppskriftene hadde jeg prøvd flere ganger før. Er dette vanlig for Skare å dempe humlekarakter?
 
Et spørsmål til dere som brygger med Skare kveik.
Jeg har fått litt Skare kveik fra @Sarge (tusen takk igjen:)) og brygget to ganger med den. Begge ølene mangla både bitterhet og humlesmak/aroma. Oppskriftene hadde jeg prøvd flere ganger før. Er dette vanlig for Skare å dempe humlekarakter?
Min erfaring er ikke det nei. Oppfører seg ganske likt US-05 i smaksbildet.
 
Min erfaring er ikke det nei. Oppfører seg ganske likt US-05 i smaksbildet.
Litt rart. Kunne ha kveiken fått skade i posten f. eks?
Begge ølene var veldig rene, med mjuk munnfølelse. Ingen syrlighet, eller usmaker. Men begge mangla humlekarakter. Fikk kommentar at det var skikkelig dame-øl (av ei dame som ikke er veldig glad i bittert øl). Ølene hadde ca 40 og 50 teoretiske IBU. Bruker humle filter så jeg får litt mindre utbytte av humle, men som sagt, disse var oppskriftene jeg hadde kjennskap til fra før.

@Sarge Hvordan opplever du Skare med tanken på bitterhet/humlekarakter?
 
Et spørsmål til dere som brygger med Skare kveik.
Jeg har fått litt Skare kveik fra @Sarge (tusen takk igjen:)) og brygget to ganger med den. Begge ølene mangla både bitterhet og humlesmak/aroma. Oppskriftene hadde jeg prøvd flere ganger før. Er dette vanlig for Skare å dempe humlekarakter?

På de 3 bryggene (Stout, NEIPA og Cream Ale) jeg har brukt Skare har ikke jeg heller lagt merke til det, men i Cream Ale'n tok Skare fullstendig over smaksbildet, det trenger ikke være negativt, men det var et øl som ikke smakte det samme som når jeg bruker US-05 :)
 
Litt rart. Kunne ha kveiken fått skade i posten f. eks?
Begge ølene var veldig rene, med mjuk munnfølelse. Ingen syrlighet, eller usmaker. Men begge mangla humlekarakter. Fikk kommentar at det var skikkelig dame-øl (av ei dame som ikke er veldig glad i bittert øl). Ølene hadde ca 40 og 50 teoretiske IBU. Bruker humle filter så jeg får litt mindre utbytte av humle, men som sagt, disse var oppskriftene jeg hadde kjennskap til fra før.

@Sarge Hvordan opplever du Skare med tanken på bitterhet/humlekarakter?
Hvor lenge har de stått på flaske/fat?
 
Jeg drakk dem helt ferske. Første ølet ble flaska og jeg starta å drikke det med en gang ølet ble karbonert. Jeg fata det andre ølet og starta med å drikke det etter 2-3 uker.
Hmm ja da vet jeg ikke, men så lenge det er endel gjær i suspensjon syns jeg gjær generelt demper både bitterhet, smak og aroma fra humlene. Noen typer mer enn andre.
 
Oppdatering på Lutra OYL-071.

Jeg starter gjæringa på 20°C (min standard pils oppskrift) etter anbefalinger fra produsent for renest mulig smak. Det trultet og gikk 4 dager, så stoppet den på 1.020. Jeg satt opp til 22°C, uten hell. Jaja ingenting å tape, opp til 30°C. Når tempen i karet var på 26°C var det full gass igjen.

Etter et par døgn ble det stille igjen, men lot den stå totalt 10 dager. Nå etter 10 dager fatet jeg og FG var 1.009.
received_1004440326664752.jpeg

Klager ikke på flokkulering jeg :) Selv om den stoppet opp tar jeg sjansen på å spare litt slurry og sette starter til neste runde med denne gjæra.
received_759444528188726.jpeg

Jeg har troa på denne, jeg er ikke ute etter en lager uten lagergjær, men heller en renere stamme enn hva US-05 kan tilby, FG prøven smakte i alle fall meget lovende. Jeg kommer ikke til å bruke 100 mrd celler på 24 liter om jeg skal gjære den på 20°C igjen, men jeg blir nok å teste både høyere pitch rate på 20°C i tillegg til å gjære den på 30°C med normal pich rate i fremtiden.
 
Kjører på med en ny oppdatering, nå er det Oslo som er tilbake i fokus, ølet, en Vienna Gold som jeg kaller den, har fått 15 dager på fat nå.

Dette er jo det ølet som ble gjæret rett fra posen jeg kjøpte så her er det brukt 100 mrd celler på 20 liter.

Den er såklart litt røff enda, og dette ølet pleier å nå sin peak rundt 45 dager, men det jeg bemerker meg er at med selv en så lav FG som 1.006 så føles ølet veldig rundt og fyldig. Hva det er med gjæra som gir dette aner jeg ikke, men jeg liker det. Kanskje er det en større grunn til alle ryktene om psudo lager enn hvor ren den er?

Uansett, blir spennende å se hvordan denne utvikler seg og ikke minst hvordan Oslo presterer i et brygg med vanlig pitch rate :)

received_321454065946508.jpeg

Stemmer det, glemte jo det viktigste: @erikraude :D
 
Sist redigert:
Hmm ja da vet jeg ikke, men så lenge det er endel gjær i suspensjon syns jeg gjær generelt demper både bitterhet, smak og aroma fra humlene. Noen typer mer enn andre.
Jeg har brygget godt over 100 batcher og jeg har aldri opplevd noe liknende med en annen gjær. Får mest sannsynlig aldri vite hva som var feil:).
Nå har jeg brygget en ny batch som gjæres med notty. Og den er egentlig like rask som kveik:).
 
Jeg har brygget godt over 100 batcher og jeg har aldri opplevd noe liknende med en annen gjær. Får mest sannsynlig aldri vite hva som var feil:).
Nå har jeg brygget en ny batch som gjæres med notty. Og den er egentlig like rask som kveik:).
Hmmmm, da lurer jeg på om jeg er veldig følsom for "carbonic acid" jeg syns alltid FG prøvene alltid er mye mindre bitter enn 3 uker senere.. Jaja finner vel aldri ut av det heller:D
 
Litt rart. Kunne ha kveiken fått skade i posten f. eks?
Begge ølene var veldig rene, med mjuk munnfølelse. Ingen syrlighet, eller usmaker. Men begge mangla humlekarakter. Fikk kommentar at det var skikkelig dame-øl (av ei dame som ikke er veldig glad i bittert øl). Ølene hadde ca 40 og 50 teoretiske IBU. Bruker humle filter så jeg får litt mindre utbytte av humle, men som sagt, disse var oppskriftene jeg hadde kjennskap til fra før.

@Sarge Hvordan opplever du Skare med tanken på bitterhet/humlekarakter?
Jeg bruker ikke å ha så mye humle, men jeg opplever Skare som å ha en lett syrlig profil som burde matche humle både når det gjelder bitterhet og smak. Hvilken temperatur gjæret du med?
 
Hmm ja da vet jeg ikke, men så lenge det er endel gjær i suspensjon syns jeg gjær generelt demper både bitterhet, smak og aroma fra humlene. Noen typer mer enn andre.
Skare kan ihvertfall bli veldig klar etterhvert. Om den ikke er det (med forbehold om tørrhumling, som jeg ikke har testet den med), så ville jeg ventet med dommen til den i det minste klarner.
 
Tilbake
Topp