Brygging med kveik - erfaringer?

Jeg har brygget godt over 100 batcher og jeg har aldri opplevd noe liknende med en annen gjær. Får mest sannsynlig aldri vite hva som var feil:).
Nå har jeg brygget en ny batch som gjæres med notty. Og den er egentlig like rask som kveik:).
Hastigheten er ikke det viktigste for meg med kveik. Ville ikke gitt opp ennå. Litt nysgjerrig, som sagt, på hvilken temperatur du gjæret med.
 
Hastigheten er ikke det viktigste for meg med kveik. Ville ikke gitt opp ennå. Litt nysgjerrig, som sagt, på hvilken temperatur du gjæret med.
Hastigheten er heller ikke viktig for meg (selv om det ikke skader å kunne ha ølet ferdig så raskt som mulig:p). Det er dog en av grunnene for at mange prøver kveik. Og da er det greit å vite at Notty, eller S-04 er minst like raske.

Om jeg husker riktig, så var første ølet pitchet på ca 29 i en isolert gjærdunk uten temperaturkontroll. Det andre ølet gjæret jeg i temperaturstyrt kjøleskap på 30 grader.

Nottingham og S-04 er ofte raskere enn kveik. En Pale Ale jeg tappa i dag trengte sju dager før den var ferdig, med Skare.
De to siste ølene jeg gjæret med Nottingham var ferdige på 4 dager.
 
Mulig 29-30 er litt kaldt, men 30 grader burde være OK for Skare, selv om jeg har hørt 32 er ideell pitchtemperatur, og brukt det selv, men tradisjonell brygging har jo foregått uten temperaturstyring, så det er mulig at Skare under stormgjæringen stiger til rundt 35 på egen hånd.
Jeg ville ihvertfall vurdert noen få grader varmere.
 
Mulig 29-30 er litt kaldt, men 30 grader burde være OK for Skare, selv om jeg har hørt 32 er ideell pitchtemperatur, og brukt det selv, men tradisjonell brygging har jo foregått uten temperaturstyring, så det er mulig at Skare under stormgjæringen stiger til rundt 35 på egen hånd.
Jeg ville ihvertfall vurdert noen få grader varmere.
Eigeren av Skare sa berre, over 36C så risikerer man at ølet blir surt.
 
Er bare 20 dager siden denne Vienna Gold @erikraude ble gjæret med Oslo, men den begynner virkelig å komme seg. Oslo er i alle fall mye renere på smak enn skare, vet ikke om jeg bare var uheldig, men jeg ville ikke kalt skare nøytral, bare så det er sagt så har skare veldig mange gode egenskaper, en fantastisk topphøster, lav pitchrate og rask på å starte opp, men nøytral?

Jeg gjærer for øyeblikket en hveteøl med Oslo, men her satt jeg en starter med ale pitchrate og den var i full vigør etter knappe 45 minutter.

Jeg tror absolutt Oslo er en god kandidat for å bli byttet ut med US-05.

received_656344235086975.jpeg
 
Er bare 20 dager siden denne Vienna Gold @erikraude ble gjæret med Oslo, men den begynner virkelig å komme seg. Oslo er i alle fall mye renere på smak enn skare, vet ikke om jeg bare var uheldig, men jeg ville ikke kalt skare nøytral, bare så det er sagt så har skare veldig mange gode egenskaper, en fantastisk topphøster, lav pitchrate og rask på å starte opp, men nøytral?

Jeg gjærer for øyeblikket en hveteøl med Oslo, men her satt jeg en starter med ale pitchrate og den var i full vigør etter knappe 45 minutter.

Jeg tror absolutt Oslo er en god kandidat for å bli byttet ut med US-05.

Vis vedlegget 46737
Du må prøve en med lagergjær snart. :)
 
Det skal jeg gjøre, jeg har blitt virkelig glad i denne oppskrifta, så skal vi si neste runde? Siden jeg er senil og halvt dement, hvilken gjær var det du anbefalte igjen?

Edit: Gjerne med forslag til temperatur :)
Jeg foreslo vel noe fra Imperial. L17, var det kanskje?
 
Jeg foreslo vel noe fra Imperial. L17, var det kanskje?
Jeg må kjøpe gjær på torsdag og det betyr at Bryggselv må ha den inne, her kan jeg velge mellom: WLP830, WLP802, WLP800, WLP940 og WLP 850 hva fersk gjær angår. Av tørrgjær er det: W-34/70, S-189 og S-23.

Jeg er åpen for forslag :)
 
Jeg må kjøpe gjær på torsdag og det betyr at Bryggselv må ha den inne, her kan jeg velge mellom: WLP830, WLP802, WLP800, WLP940 og WLP 850 hva fersk gjær angår. Av tørrgjær er det: W-34/70, S-189 og S-23.

Jeg er åpen for forslag :)
Den eneste av de du lister opp der jeg har brukt er 850, men den var jeg til gjengjeld veldig fornøyd med. Men du må ha tid til å sette en starter, da. Prøv 850, dyrk opp masse og la den gå seg nesten ferdig på 10 grader før du gir den et par dager på 17 grader. Blir spennende å høre hva du syns om det.
 
Kommer vel an på hva du legger i "nøytral". Er det synonymt med "smaksløst bidrag fra gjæren", så er ikke Skare det nei.
Ja det er hva jeg legger i nøytral :) Som jeg skrev, den fungerer ypperlig i alt av neipa, ipa og apa. Også fint i stout, men i de lyseste ølene blei den for dominerende. Men utenom det er det absolutt en stor favoritt og blir nok en husgjær, for den er så utrolig god på alle andre punkter :)
 
Den eneste av de du lister opp der jeg har brukt er 850, men den var jeg til gjengjeld veldig fornøyd med. Men du må ha tid til å sette en starter, da. Prøv 850, dyrk opp masse og la den gå seg nesten ferdig på 10 grader før du gir den et par dager på 17 grader. Blir spennende å høre hva du syns om det.
Den er god, prøver meg på 850, tror du 500 mrd celler er godt nok for 20 liter med en OG på 1.047? Jeg bruker tilt, på hvilken SG ville du økt temperaturen?
 
Den er god, prøver meg på 850, tror du 500 mrd celler er godt nok for 20 liter med en OG på 1.047? Jeg bruker tilt, på hvilken SG ville du økt temperaturen?
Det burde holde fint. Øke temperatur når den nådde 1.020, kanskje? Jeg tar det alltid på øyemål.

Forøvrig har jeg brukt tørrgjær til lager også, men aldri syntes det har blitt helt bra, så jeg overså det glatt i forrige innlegg. :D
 
Det burde holde fint. Øke temperatur når den nådde 1.020, kanskje? Jeg tar det alltid på øyemål.

Forøvrig har jeg brukt tørrgjær til lager også, men aldri syntes det har blitt helt bra, så jeg overså det glatt i forrige innlegg. :D
Du er ikke den eneste som mener tørrgjær er nedtur og jeg er for fersk i gamet til å kunne uttale meg, men ait, da blir det 500 mrd celler 850 på 10°C til 1.020 og så opp til 17°C. Tipper jeg brygger neste uke, hvor lenge burde den få stå på fat før man tapper seg et glass, typiske 45 dager?
 
Du er ikke den eneste som mener tørrgjær er nedtur og jeg er for fersk i gamet til å kunne uttale meg, men ait, da blir det 500 mrd celler 850 på 10°C til 1.020 og så opp til 17°C. Tipper jeg brygger neste uke, hvor lenge burde den få stå på fat før man tapper seg et glass, typiske 45 dager?
Det har den jo godt av, for den som er utstyrt med rikelig sjøldisiplin. :D
 
Det har den jo godt av, for den som er utstyrt med rikelig sjøldisiplin. :D
Jeg vil jo gi den en real sjanse til å overbevise meg om at lager er verdt det, meeeen den vil jo bli målt opp mot et Oslo brygg som har 3 uker mer, så helt rettferdig blir det jo ikke uansett.
 
Tilbake
Topp