Kan vi snakke om brygging av engelsk bitter?

Lenge sia jeg brukte brambling cross, nå. Kan ikke huske at jeg blei veldig glad i den, så den forsvant ut av humlemenyen.

Brygga hylleblomstbitter her om dagen, den blei med
3 kg Maris Otter
2,5 kg Golden promise
0,5 kg carared
0,5 kg wienermalt

Sterling som bitterhumle
EKG, kazbek og lemondrop @30, 15 og 0.

Har etter første hydrometerprøve omdefinert den til en ipa. Den blei litt for sterk og bitter til å være en bitter. Men jeg tror det blir et skikkelig godt øl. Kanskje endelig en ipa jeg liker. :D
 
Lenge sia jeg brukte brambling cross, nå. Kan ikke huske at jeg blei veldig glad i den, så den forsvant ut av humlemenyen.

Brygga hylleblomstbitter her om dagen, den blei med
3 kg Maris Otter
2,5 kg Golden promise
0,5 kg carared
0,5 kg wienermalt

Sterling som bitterhumle
EKG, kazbek og lemondrop @30, 15 og 0.

Har etter første hydrometerprøve omdefinert den til en ipa. Den blei litt for sterk og bitter til å være en bitter. Men jeg tror det blir et skikkelig godt øl. Kanskje endelig en ipa jeg liker. :D

Og enda har jeg ikke sett noen griser på himmelen:rolleyes:!

Gristen der er ikke så ulik den jeg har brygga i dag. Men du kan ikke fly rundt og hive amerikanske humler oppi en bitter og tru du kan kalle det en bitter. (Og så finnes det for alt jeg vet kanskje engelske eksempler på nettopp det. Men engelskmenn er er jo tvilsomme typer.)
 
Og enda har jeg ikke sett noen griser på himmelen:rolleyes:!

Gristen der er ikke så ulik den jeg har brygga i dag. Men du kan ikke fly rundt og hive amerikanske humler oppi en bitter og tru du kan kalle det en bitter. (Og så finnes det for alt jeg vet kanskje engelske eksempler på nettopp det. Men engelskmenn er er jo tvilsomme typer.)
Jeg syns egentlig kazbeken er litt på kanten også, men jeg var tom for Fuggles, viste det seg. :) God, da, det skal den ha.
 
Fikk lyst til å prøve en best bitter etter å ha sett video fra Martin Keen. Var mest opptatt av "craft beer" sist jeg var i England, så ikke sikker på om jeg har prøvd noe lignende før. Brygget i dag omtrent etter oppskrift fra video, men blingset litt og brukte samme vannmengde som forrige brygg som hadde en del mer malt, så endte med 10% mer volum enn planlagt og OG 1.041.
89% Maris Otter
8% Crystal Dark
3% Pale Chocholate
0.25 g/l CaSO4
0.16 g/l CaCl2
Mesk 66 grader - 60 min
60 min Fuggle 27 IBU
10 min EKG 8 IBU
Gjær S-04
 
Bitter er et supert øl å ha på fat. Ikke så voldsomt, og jeg synes det passer til enhver anledning.

Jeg har ingen fast oppskrift, men jeg bruker alltid Maris Otter som basemalt. I tillegg bruker jeg ganske mørk Crystalmalt, gjerne 240 EBC.
Av humle synes jeg Northdown, Bramling Cross eller Challenger fungerer best.

Jeg har i mange år hatt WLP007 som husgjær. Dette er fordi jeg synes den slipper igjennom humlearoma i amerikanske IPA/APA, men den støtter også opp maltet i lettere humlet øl som bitter og dry stouts.

Jeg har også med stort hell laget gode bittere med "partigyle"-metoden. Altså fra skyllevannet til andre engelske øl jeg har laget, ( Vintervarmer/Byggvin)

Har du justert mesken noe eller tilsatt noe til skyllevannet/"second runnings"?
 
Fikk lyst til å prøve en best bitter etter å ha sett video fra Martin Keen. Var mest opptatt av "craft beer" sist jeg var i England, så ikke sikker på om jeg har prøvd noe lignende før. Brygget i dag omtrent etter oppskrift fra video, men blingset litt og brukte samme vannmengde som forrige brygg som hadde en del mer malt, så endte med 10% mer volum enn planlagt og OG 1.041.
89% Maris Otter
8% Crystal Dark
3% Pale Chocholate
0.25 g/l CaSO4
0.16 g/l CaCl2
Mesk 66 grader - 60 min
60 min Fuggle 27 IBU
10 min EKG 8 IBU
Gjær S-04


Hvordan ble denne ?
 
Jeg synes den ble ok, men har ikke smakt noe særlig referanser av typen. Etter min smak tror jeg det hadde blitt bedre med enten enda mer bitterhet eller mer aroma fra humle. Ser bla. Finn Berger bruker mer sene tilsetninger og jeg vil prøve det neste gang.

Ser den.Husker fra opphold i England fra den tiden( tidlig 90 tall) jeg ikke hadde interesse for brygging at jeg smakte noen bittere som både var sterkere(strong bitters ??) og mere smak en de tradisjonelle jeg finner der i dag.
 
Fikk lyst til å prøve en best bitter etter å ha sett video fra Martin Keen.

Virket bittelitt mørk men det er vel bare å justere litt på spesialmalten. Har bare brygget en bitter. Brygget det hos og til en en kompis. Så reiste jeg bort. Han tok seg av flasking. Selv for en som ikke brygger følte meg ganske trygg. Der tok jeg feil. Da jeg var tilbake i Norge og smakte på en flaske slo det meg at han hadde klart å glemme å tilsette sukker. Bitter er lavt karbonert men det må være grenser.

Noen år etterpå føler jeg meg endelig mental klar for å lage denne øltypen på nytt.
 
Virket bittelitt mørk men det er vel bare å justere litt på spesialmalten. Har bare brygget en bitter. Brygget det hos og til en en kompis. Så reiste jeg bort. Han tok seg av flasking. Selv for en som ikke brygger følte meg ganske trygg. Der tok jeg feil. Da jeg var tilbake i Norge og smakte på en flaske slo det meg at han hadde klart å glemme å tilsette sukker. Bitter er lavt karbonert men det må være grenser.

Noen år etterpå føler jeg meg endelig mental klar for å lage denne øltypen på nytt.
Som forklart i videoen hadde han en forkjærlighet til Ringwood Best Bitter, som også var brygget med litt lys sjokolademalt. Om du vil ha den lysere kan du nok fint utelate sjokolademalten, eller prøve gristen til Finn Berger sin lys bitter som jeg har notert meg til neste gang jeg får lyst på "engelsk" øl.

For øvrig kan du se fargen jeg fikk her. Jeg flasket med 5 g/l sukker som skulle gi 1,8 vol, men synes det ble litt lite og vil prøve med 5,5 - 6 g/l for minst 2,1 vol neste gang.
 
Takk for linken til Finn sin bittervariant. Er ikke helt sikker på at det er vanlig med hvetemalt og cara/krystall-malt. Men den ganske lys tror jeg, 35 levibond så det kan jo gå. @Finn Berger hva var grunnen til den hvetemalten?
 
Takk for linken til Finn sin bittervariant. Er ikke helt sikker på at det er vanlig med hvetemalt og cara/krystall-malt. Men den ganske lys tror jeg, 35 levibond så det kan jo gå. @Finn Berger hva var grunnen til den hvetemalten?

Jeg tror utgangspunktet var mer hva jeg hadde lyst på enn noen bestemt typedefinisjon. Hvetemaltet og cara'en er fra NEIPA-oppskrifta mi. Jeg tenkte vel at hva om den fikk møte et engelsk øl? Og så var det lenge sida jeg hadde brukt Bramling Cross, som jeg egentlig liker veldig godt - og jeg hadde en god del liggende.

Jeg har brukt en del hvetemalt i det siste. Jeg har fått det for meg at det er bra for munnfølelse og skum, og at det gir en liten "snert" (grainy/tart?) til smaken. Men det kan være rein innbilning.

Caramalt 35 (EBC, ikke lovibond) er også blitt en favoritt som har det med å dukke opp i mange av bryggene mine. Jeg bruker det litt på samme måten som mange bruker Carahell (25 EBC). Det gir litt sødme, og er bra for skum og kropp. Og i de mengdene jeg bruker, gir det ikke så mye farge.

Jeg brygger ikke nødvendigvis ut fra typedefinisjonene, men samtidig har jeg dem hele tida i bakhodet. Det er helt umulig å ikke gjøre det når du kan litt om dem, det blir som å prøve å tenke uten språk å ikke forholde seg til dem. Men samtidig har jeg etter hvert nok erfaring til at jeg kan begynne å tenke ut fra smaker, også. Så da kan jeg godt ende opp med noe som ligger et sted mellom en best bitter og en golden ale uten at det plager meg.

Men det er viktig at en ikke kaller et øl noe det ikke er. Typebetegnelsene er en viktig del av det språket vi snakker om og tenker om øl ved hjelp av - og det er en god grunn til å ha respekt for dem.
 
Nå var det lenge sida jeg prøvde Bramling Cross, som jeg egentlig synes er ei god og spennende humle. Men i dag blei det en lys bitter (altså så lys at den ramler godt utafor definisjonskravene, men jeg mener det er en bitter like forbannet:)!), og da kjørte jeg bare BX.

Denne humla skal visstnok gi solbær, men det har jeg aldri klart å legge merke til. Nå pørver jeg 60 gram i wp på 90 grader. Kankje det er det som skal til?
Hvordan ble denne, @Finn Berger?
 
Hvordan ble denne, @Finn Berger?

Veldig god syntes vi her i heimen. God maltsmak, og veldig lettdrikkelig. Den er faktisk så å si drukket opp alt:).

Bramling Cross er litt spesiell, så om du har andre engelske favoritthumler er det jo bare å bytte. En litt artig twist som jeg tror kan være god i denne, er å blande EKG og Cascade 50/50 i wp-tilsetninga. Men bare EKG i kok. De to humlene går godt sammen.

Jeg ville forresten flytta det meste av EKG'en i kok til @30, og kanskje brukt noe med litt mer alfasyre som rein bitterhumle. Northern Brewer, Target, Challenger, Pilgrim - et eller annet engelsk.

Oppskrifta er her, om du ikke har sett den: Engelsk golden ale-erfaringer
 
Sist redigert:
Jeg brygger ikke nødvendigvis ut fra typedefinisjonene, men samtidig har jeg dem hele tida i bakhodet. Det er helt umulig å ikke gjøre det når du kan litt om dem, det blir som å prøve å tenke uten språk å ikke forholde seg til dem.
Interessant nok, og helt off topic, tenker jeg for det aller meste uten språk.
 
Takk for svar, @Finn Berger! Skal definitivt prøve ut Bambling Cross.

(Dette er i hvert fall off-topic, men kona mener jeg lyver når jeg sier jeg kan tenke på ingenting. Det høres unektelig stressende ut hvis det ikke er mulig.)
 
Takk for svar, @Finn Berger! Skal definitivt prøve ut Bambling Cross.

(Dette er i hvert fall off-topic, men kona mener jeg lyver når jeg sier jeg kan tenke på ingenting. Det høres unektelig stressende ut hvis det ikke er mulig.)

Vi trenger definitivt en tråd på dette med tenkinga - eller mangelen på sådan. @erikraude ! (Så flytter jeg disse innleggene dit.)
 
Tilbake
Topp