Antioxin

1f28ccaf222cc29bb6bb35f52d6d4227.jpg


.....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lipoxygenase er aktiv på det trinnet, men det er jo ellers et steg (syresteg) som ikke brukes i moderne brygging, det blei brukt historisk ved innmesk for å senke pH'en i mesken.
 
Da er godsakene posta. Tar med til Morten, John Petter og Erik i morra.

Pilotbrygget mitt utvikler seg veldig aktivt. Jeg pitcha riktignok rikelig med gjenoppfriska gjær, men dette har jeg aldri sett under gjæring med lagergjær før. Trenger jeg utblåsningsavleder til et lagerbrygg?:

Antioxin 4.jpg
 
Sist redigert:
Er dette ditt utstyr? Hvordan funker det med GF Connect boks til å styre den platen? Får du problemer med overskyting av temperatur? Varmes vannet fort opp?
Jeg liker den løsningen der. Greit å slippe varmeelement på innsiden av kjelen.
Jeg synes dette oppsettet fungerer fint. Det blir lett overskyting av varme fra platen. Men hvis du lar den få stabilisere seg før innmesk går det fint. Platen holder tempen i mesken stabil under mesking.
Jeg har laget en slags falskbunn av en litt grov perforert plate som ligger helt oppunder uttaket for vørter til sirkulasjon.
Det står et 90 grader bend vent nedover som ligger helt inntil falskbunn.
Dette hindrer meskeposen i å bli sugd inn 90 graderen.
Tenker å flytte termowell ut til kanten og henge den i kjelen da det ble litt tungvint å ha den hengende i lokket.
Tidligere sto føleren i et t-bend montert øverst på kjelen der vørteren går inn i kjelen. Men pga faren for at pumpen kan svikte når jeg ikke er der og dermed ikke leverer vørter forbi føleren, har jeg flyttet den så den har kontakt med vørteren hele tiden. Ellers ville føleren "lese" at vørteren blir kaldere og dermed kjøre på med varme fra platen.
Kjelen er kjøpt på coopen.
 
Da er godsakene posta. Tar med til Morten, John Petter og Erik i morra.

Pilotbrygget mitt utvikler seg veldig aktivt. Jeg pitcha riktignok rikelig med gjenoppfriska gjær, men dette har jeg aldri sett under gjæring med lagergjær før. Trenger jeg utblåsningsavleder til et lagerbrygg?:

Vis vedlegget 46726
Hvilken gjær? Wlp 833 kan skumme en del.
 
Dag 5 for dette brygget. Nede på 1.014 fra 1.048, og fremdeles god klukking.

Smaking på dette stadiet synes jeg er litt vanskelig, men det slår meg at denne smaker veldig rundt. Kjennes behagelig i munnen.
 
Sist redigert:
Mesket du inn på ca 40C, slik det står på produktarket?

Nei, jeg gjorde ikke det. Det der stusser jeg over. Men det gir kanskje mening dersom man skal ha et proteinsteg? Ikke at jeg helt ser hvorfor.

Mulig jeg skal lese meg litt mer opp på lodoteori:).
 
Stussa litt på instruksjonene jeg også... Ett sted står det du skal ha i stoffet etter innmesk, så senere står det at det skal i vannet ... ?
 
Jeg kan også være med, men Stavanger er langt fra Oslo så er nok avhengig av postgang :p Hvis ikke handler jeg 100gr pakken fra Humle.se ved en anledning.
Vi klarer vel å spre ut et kilo i Stavanger-området også, vil jeg tro?
 
Stussa litt på instruksjonene jeg også... Ett sted står det du skal ha i stoffet etter innmesk, så senere står det at det skal i vannet ... ?

Jeg hadde det i i vannet. Det virker på en måte logisk å få rydda unna oksygenet før maltet kommer oppi.

Men lipoxygenasen deaktiveres ved 60 grader, så akkurat den er vel uansett ikke noe problem for oss som har innsett at vi ikke trenger noe steg under 60 grader?
 
Sist redigert:
Jeg hadde det i i vannet. Det virker på en måte logisk å få rydda unna oksygenet før maltet kommer oppi.

Men lipoxygenansen deaktiveres ved 60 grader, så akkurat den er vel uansett ikke noe problem for oss som har innsett at vi ikke trenger noe steg under 60 grader?
Da gjør jeg det også slik, siden professor B gjorde det ;)
 
Da gjør jeg det også slik, siden professor B gjorde det ;)

Jeg har gått til ur-teksten (lenke nedenfor), og der sies det klart at smb skal tilsettes i vannet - og dessuten få virke i 5 minutter - før innmesk. Det skal heller ikke meskes inn på noe lavt trinn, men direkte på 63. (Det anbefales en hochkurz-mesk med 30 min på 63 og 60 min på 70-72. Dette er til en helles-oppskrift.)

Ur-teksten skiller mellom to effekter av å ikke slippe inn oksygen: For det første å bevare en påstått meget flyktig "maltaroma", og for det andre å hindre reaksjoner med oksygen som bidrar til at ølet "harskner" (staling). Når det gjelder det første, skal det lite til: "If you do not keep the dissolved oxygen (DO) level of the wort below 1ppm (ideally below 0.5 ppm) throughout the entire hot side of your process, the fresh malt flavors will be gone before you even begin the boil. Indeed, by measuring DO levels alongside each batch, we have found that it takes less than 1 minute of oxygen exposure in excess of 1 ppm to completely rob the beer of the fresh malt flavor".

I dette exbeerimentet klarer de åpenbart ikke dette strenge kravet - uten at de kommenterer det (hvilket er litt merkelig, siden de henviser til ur-artikkelen). Jeg er ikke veldig optimistisk når det gjelder hvor lavt jeg har klart å holde oksygennivået - men så er jeg ikke veldig sikker på om alt er bortkasta av den grunn, heller. Jeg kommer uansett ikke til å investere i DO-meter. Vi får se når ølet er ferdig.

Brewing Bavarian Helles: Adapting To Low Oxygen Brewing

Det er ikke sikkert det er så enkelt som lodo-artikkelen gir inntrykk av. Denne artikkelen av Charlie Bamforth gir et inntrykk av hvor komplisert denne problematikken er. (Han sier forøvrig noe ganske interessant om at måling av oksygen er en komplisert affære):
Enzymic and NonEnzymic Oxidation in the Brewhouse - Low ...


edit: I ur-artikkelen sies det forresten at det skal brukes natriumbisullfitt som sulfittkilde, ikke kaliumbisulfitt - som påstås å være ødeleggende for mesken, uten at det sies på hvilken måte. Antioxin inneholder kaliumbisulfitt, og det virker forøvrig umulig å få tak i noe annet enn kaliumbisulfitt. (Eng. sodium = natrium, eng. potassium = kalium)
 
Sist redigert:
edit: I ur-artikkelen sies det forresten at det skal brukes natriumbisullfitt som sulfittkilde, ikke kaliumbisulfitt - som påstås å være ødeleggende for mesken, uten at det sies på hvilken måte. Antioxin inneholder kaliumbisulfitt, og det virker forøvrig umulig å få tak i noe annet enn kaliumbisulfitt. (Eng. sodium = natrium, eng. potassium = kalium)
Ser ut som natriumbisulfitt selges i oppløsning 30-60%, og at det eksisterer i 1 liters flasker, men uklart hvor enkelt det er å kjøpe som privatperson.
 
Ser ut som natriumbisulfitt selges i oppløsning 30-60%, og at det eksisterer i 1 liters flasker, men uklart hvor enkelt det er å kjøpe som privatperson.

Så vidt jeg har kunnet finne ut, skulle det ikke være noe problem for forretningene vi handler hos, å skaffe natriumbisulfitt. F.eks.:Campden Tablets - Sodium Metabisulphite (25 Tablets) | MoreWine . Jeg skjønnner ikke helt hvorfor det eneste vi kan få, er kalium:(.

Det jeg har kunnet finne ut om kalium, er at mer enn 10 ppm visstnok skal påvirke enzymaktiviteten i mesken. Det jeg kan si om det, er at den mengden antioksin jeg tilsatte, tilsynelatende ikke har hatt noen negativ effekt. Så antakelig trenger vi ikke bekymre oss så lenge vi ikke overstiger anbefalt mengde antioksin.
 
Tilbake
Topp