Real ale hjemme

Tor.

Norbrygg-medlem
Pin cask og håndpumpe er jo utstyret man bør ha for cask ale. Men hva er beste tilnærming for oss som bare har corneliusfat?
Slange med minst mulig motstand og lavt CO2-trykk? Pumpe luft på fatet og tømme det på få dager? Bruke nitro istf CO2?
Vanlig kran eller stoutkran?

Er det noen som har noen erfaringer å dele?
 
Uten pumpe og breather er vel løsningen å karbonere med sukker på fatet og drive det ut med så lavt co2 trykk som mulig. Kanskje bruke en stoutkran med restrictor disk
 
Gjorde dette først på PF i år men da en del enklere. Fikk såpass god tilbakemelding fra briter på stedet at det var verdt å ta det videre.

Pumpa er Biltemas vannpumpe hvor nippelen er spikket til å passe John Guest 3/8. Her må man gå forsiktig frem så man ikke spiller bort for mye plast. Nippelen som følger med har noen tagger som må bort, men tar man for mye trekker den luft og man får ikke vakum.

Klemringskobling på enden av krana, R10 tror jeg. Skrur inn et endestykke der med hull, så har man avtagbar sparkler.

Røret er forkrommet kobberrør, også fra Biltema. Håndtaket er fra Krome Dispense og må tvinges på.

Det hele avsluttes med at man kapper 1-2 cm av stigrøret i 9L-fatene.

Her må man slippe ut all CO2 og la sikkerhetsventilen være åpen under tapping.
 
Årets DIY! :)
Har du noen bilder fra byggingen?

Har et bilde av en ubehandlet CD-hylle og så ferdig produkt. Kan vel ikke kalle det step-by-step akkurat. Kan forklare det bedre når jeg får et tastatur i fingrene, men den vanskeligste biten er nok å få John Guest-koblingen til å sitte tett. Brukte to forsøk selv.

PS: Om du tilfeldigvis skulle starte et gruppekjøp av pincasks så har du en eller to interesserte allerede ;)
 
sånn ser forresten utstyret ut

Hvor er breatheren fra og hvor mye ga du for den?

Over til håndpumpa:

Det første man gjør er å dra på Biltema. Her har du en handleliste:
Vannpumpe
10 mm kobberrør, glødede
Nippel hun R10 (til sparkler) R10/10mm på klemring-siden. På den andre siden kan du velge om du vil ha 1/2" eller 3/8" avhengig av størrelse på sparkleren.
Endeplugg (til sparkler) her velger du da en størrelse som passer i koblinger nevnt over.

Jeg kjøpte også lakk til treboksen. Vil du ha den svart så unngå Biltemas "svarte" interiørmaling - den er grå. Jeg gikk for Clas Ohlson sin, og lakket dette til slutt med nevnte lakk.

Så er det bare å skaffe seg en John Guest-kobling med 3/8" i begge ender, en meter med 3/8" slange og en ball lock med nippel. Jeg kjøpte også et dedikert stigrør som kunne kappes.

Da gjenstår bare en passende boks. Her kan man bruke absolutt hva man vil. Jeg brukte, som nevnt, en CD-hylle som jeg kappet til ønsket høyde.

Man må på ingen måte være ekstremt nevenyttig for å få til dette.

Det første jeg gjorde var å tilpasse (spikke) nippelen som følger med vannpumpa til John Guest-koblingen. Her spikket jeg for mye, og den ble ikke tett, så da var det bare å skaffe ny pumpe. Hadde heldigvis en liggende fra PF. Nippelen som følger med vannpumpa har, som nipler flest, "mothaker". Aner ikke hva dette kalles. Disse må fjernes da nippelen er 3/8 på sitt tynneste. Bruk sandpapir eller noe annet fancy verktøy. Du kan eventuelt grovspikke først.

Så må det forkrommede kobberrøret kappes og bøyes. Her må man nesten se på ønsket bøyemetode og lengde selv. Jeg kappet halve røret (ca. 50 cm) og fylte det med sand før jeg bøyde det for hånd. Det ble kurant pluss.

Dette byttes så enkelt ut med det røret som allerede følger med i pumpa. Det nye kobberøret sitter enda tightere, men jeg beholdt pakning i pumpen for sikkerhets skyld.

Klemringskoblingen monteres dødsenkelt på den motsatte enden av røret, og så driller man en sirkel med små hull i endepluggen (messing, dødsenkelt å bore i)

Det er faktisk så enkelt om man holder tunga rett i munnen hele veien. Det lønner seg å teste med vann underveis for å unngå lekkasjer.

Når det gjelder servering så monterer jeg et kappet stigerør i et 9L fat, fyller på øl og primer dette med 3-5g sukker/L avhengig av dagsformen. Så flusher jeg hele greia med CO2 og lar det karbonere naturlig. Jeg vil STERKT anbefale å tørrhumle ølet med egnet humle, min foreløpige favoritt er 1g Fuggles og 1g EKG per liter. Både svanehalsen og sparkleren stripper ølet for mye aroma når CO2-en slås ut av løsning.

Det anbefales også å servere ølet med sikkerhetsventilen åpen for å unngå vakum og påfølgende grumsete øl. CO2 er ikke et alternativ med mindre man har en regulator man kan stille ekstremt fint. Min regulator dyttet øl ut på aller laveste innstilling. Man tilfører oksygen til ølet, så det vil oksidere, men om man flusher fatet når kvelden er omme så kan man antagelig fint drikke ølet et par dager etterpå.
 
Kjøpte det brukt lokalt.

Det er mulig Vestbrygg har en pumpe for salg og kanskje breather og.
 
Har noen laget seg et real ale system for hjemmebrygging?

Ikke si noe til kona, men jeg er svanger med en drøm som kan ta form av en plan.

Real ale presses ikke frem av co2. Det pumpes frem med en håndpumpe. Følgelig må tønna det pumpes fra få tilført luft, ellers blir det vakum. Og da taper pumpemannskapet til slutt kampen.

Mitt ølkonsum et ikke så stort at jeg kan ha et svært fat stående eksponert for luft. Jeg er usikker på hvor lenge et ferdig brygget øl uten karbonering kan stå før det blir sjemt. 2-3 dager? Jeg håper det. Da tåler det en helg.

Pumpe kan enkelt bestilles fra UK. Dvs, den er dyr, vanskelig å få forbi kona, men enkel å bestille. Men fat er verre. Jeg har lurt på disse. 5L partykeg. Det bør være mulig å konsumere er far over f.eks. en helg. Ser for meg at man bare kan stikke hull en propp og føre slangen ned i og begynne å pumpe. Det må være litt åpning for slippe inn luft. Party Keg 5 liter Med propp - BryggSelv

Noen som har erfaring med disse fatene? Holder de tett helt til de åpnes?
Det står at de ikke kan vaskes. Er det noen andre, enkle, små fat på markedet som kan vaskes med pbw?

Vil mitt system fungere og produsere reale ale? Noen som har bedre ideer?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Har noen laget seg et real ale system for hjemmebrygging?

Ikke si noe til kona, men jeg er svanger med en drøm som kan ta form av en plan.

Real ale presses ikke frem av co2. Det pumpes frem med en håndpumpe. Følgelig må tønna det pumpes fra få tilført luft, ellers blir det vakum. Og da taper pumpemannskapet til slutt kampen.

Mitt ølkonsum et ikke så stort at jeg kan ha et svært fat stående eksponert for luft. Jeg er usikker på hvor lenge et ferdig brygget øl uten karbonering kan stå før det blir sjemt. 2-3 dager? Jeg håper det. Da tåler det en helg.

Pumpe kan enkelt bestilles fra UK. Dvs, den er dyr, vanskelig å få forbi kona, men enkel å bestille. Men fat er verre. Jeg har lurt på disse. 5L partykeg. Det bør være mulig å konsumere er far over f.eks. en helg. Ser for meg at man bare kan stikke hull en propp og føre slangen ned i og begynne å pumpe. Det må være litt åpning for slippe inn luft. Party Keg 5 liter Med propp - BryggSelv

Noen som har erfaring med disse fatene? Holder de tett helt til de åpnes?
Det står at de ikke kan vaskes. Er det noen andre, enkle, små fat på markedet som kan vaskes med pbw?

Vil mitt system fungere og produsere reale ale? Noen som har bedre ideer?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Alternativt kan du bruke en cask breather.
 
Du kan vaske partyfat, problemet er at åpningen er liten.
Det store nye innen cask ale og holdbarhet er bag in box. Har ikke prøvd selv ennå, men så en her inne som var i gang. Og sjekk YouTube.
 
Du kan vaske partyfat, problemet er at åpningen er liten.
Det store nye innen cask ale og holdbarhet er bag in box. Har ikke prøvd selv ennå, men så en her inne som var i gang. Og sjekk YouTube.
Der snakker vi. Til vinlegger selges det 3L poser for vin. Bør vel helst være noe større. 5-10L. Enver tett pose med tut som kan tilkobles en slange uten å.slippe inn luft vil vel funke fett. You Tube, here I come again!

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Men er ikke noe av poenget med real ale nettopp at du slipper inn luft?
Kunstig karbonering er på forbudslista til Camra. Ved bruk av cask gjør det at det må slippes inn luft, og da blir holdbarheten på få dager. Mange jukser med cask breather for å få bedre holdbarhet. Hjemmebryggere bruker gjerne en justerbar propanregulator i stedet, mye billigere. Men med bag in box slipper det ikke inn noe i posen når det tappes, så da kan man følge Camras litt for strenge regler og få god holdbarhet uten å gjøre noe ekstra.
 
Tilbake
Topp