Eksperiment: Varmgjæring av lys lager

Høres bra ut, ikke at jeg har noe imot å fate tidlig, men om det vil hjelpe på å la den få sine 3 uker gjør jeg gjerne det, ingen ledige fat akkurat nå, så om det ikke er av betydning og jeg slipper flaske fra fatene som er opptatt er jeg happy camper :)
Jeg ville vel latt den være på 15 …
 
Høres bra ut, ikke at jeg har noe imot å fate tidlig, men om det vil hjelpe på å la den få sine 3 uker gjør jeg gjerne det, ingen ledige fat akkurat nå, så om det ikke er av betydning og jeg slipper flaske fra fatene som er opptatt er jeg happy camper :)

Er denne helt fri for H2S nå?
 
Er denne helt fri for H2S nå?
Det vet jeg ikke, den står helt stille og hvis den skal stå i yttligere 2 uker før jeg fater vil jeg helst ikke ha noe O2 inn i karet så får ikke sjekket:(

Men jeg vil si at utenom bittelitt lukt fra 830 starteren mens den sto i kjøleskapet natten før bryggedag, så har det nesten ikke luktet H₂S i det hele tatt i løpet av gjæringa, hadde en lekkasje i gjæringskaret på 1.030 som gjorde at jeg trodde den hadde stoppet og tok dermed en hydrometer prøve, smakte ingen H₂S av den da i alle fall :)

Noe jeg er veldig glad for, sist gang jeg brygget lager, en meksikansk lager, luktet det helt forferdelig fra starteren og til slutten av gjæringa, smakte H₂S godt over 2 måneder på fat og gikk aldri helt vekk:( Så denne gangen skal de begge få stå sine 3 uker, bitburgeren er, i følge tilten, på 1.014 og plåpper ca. hvert 5 sekund så for øyeblikket ligger jeg på 15 grader.

Leste over at @MonoBryggeriet foreslår å la den stå der så vurderte å ikke øke temperaturen til 17 før de siste dagene før fating for å få ut litt CO2 og kanskje noe avfallsgasser, har du noen tanker rundt det?
 
Sist redigert:
Det vet jeg ikke, den står helt stille og hvis den skal stå i yttligere 2 uker før jeg fater vil jeg helst ikke ha noe O2 inn i karet så får ikke sjekket:(

Men jeg vil si at utenom bittelitt lukt fra 830 starteren mens den sto i kjøleskapet natten før bryggedag, så har det nesten ikke luktet H₂S i det hele tatt i løpet av gjæringa, hadde en lekkasje i gjæringskaret på 1.030 som gjorde at jeg trodde den hadde stoppet og tok dermed en hydrometer prøve, smakte ingen H₂S av den da i alle fall :)

Noe jeg er veldig glad for, sist gang jeg brygget lager, en meksikansk lager, luktet det helt forferdelig fra starteren og til slutten av gjæringa, smakte H₂S godt over 2 måneder på fat og gikk aldri helt vekk:( Så denne gangen skal de begge få stå sine 3 uker, bitburgeren er, i følge tilten, på 1.014 og plåpper ca. hvert 5 sekund så for øyeblikket ligger jeg på 15 grader.

Leste over at @MonoBryggeriet foreslår å la den stå der så vurderte å ikke øke temperaturen til 17 før de siste dagene før fating for å få ut litt CO2 og kanskje noe avfallsgasser, har du noen tanker rundt det?

Tanker kan jeg jo ha:). Men jeg har ikke noe fond av erfaringsbasert visdom å bygge på, bare litt generell teoretisk forståelse, så ta det for det det er.

Når du er nede på 1.014 tror jeg ikke det kan ha noen negative effekter å sette den varmere. Arbeidet med å rydde opp blir mer effektivt, siden kjemiske prosesser går fortere, og gjæren blir mer aktiv. Jo varmere det blir, jo raskere skjer omdannelsen av avfallsproduktet (fra tidligere i gjæringsprosessen) alfa-acetolaktat til diacetyl, som gjæren så kan bruke som næring, og i den prosessen omdanne til et smaksmessig sett ufarlig stoff.

Noen vil si at om ølet blir stående litt varmere på gjæren en tid, så øker risikoen for autolyse, altså nedbryting av døde gjærceller, en prosess som frigjør illesmakende stoffer fra de døde cellenes indre. Men alt tyder på at det er noe vi ikke trenger å bekymre oss for i et hjemmebrygg. (Noe annet er det når gjæren utsettes for det trykket de opplever på bunnen av de svære gjæringstankene til bryggeriene.)
 
Hvor mye trykk er det egentlig snakk om i bryggeriene? Skal du opp i 1bar så må jo tankene være 10 meter høye... For de som driver med trykkgjæring er vel opp mot 1bar normalt?
 
Det vet jeg ikke, den står helt stille og hvis den skal stå i yttligere 2 uker før jeg fater vil jeg helst ikke ha noe O2 inn i karet så får ikke sjekket:(

Men jeg vil si at utenom bittelitt lukt fra 830 starteren mens den sto i kjøleskapet natten før bryggedag, så har det nesten ikke luktet H₂S i det hele tatt i løpet av gjæringa, hadde en lekkasje i gjæringskaret på 1.030 som gjorde at jeg trodde den hadde stoppet og tok dermed en hydrometer prøve, smakte ingen H₂S av den da i alle fall :)

Noe jeg er veldig glad for, sist gang jeg brygget lager, en meksikansk lager, luktet det helt forferdelig fra starteren og til slutten av gjæringa, smakte H₂S godt over 2 måneder på fat og gikk aldri helt vekk:( Så denne gangen skal de begge få stå sine 3 uker, bitburgeren er, i følge tilten, på 1.014 og plåpper ca. hvert 5 sekund så for øyeblikket ligger jeg på 15 grader.

Leste over at @MonoBryggeriet foreslår å la den stå der så vurderte å ikke øke temperaturen til 17 før de siste dagene før fating for å få ut litt CO2 og kanskje noe avfallsgasser, har du noen tanker rundt det?
Forslaget mitt på å la den stå på 15 grader, var vel bare basert på at dette er varmt nok for gjæren til å rydde opp etter seg. Jeg tenkte ikke noe på autolyse som @Finn Berger nevner her, men på 300-30-3 regelen at det jo ikke er nødvendig å la det stå varmere enn det trenger … Nå er jo ikke 2 grader noe å snakke om da …
 
Autolyse er normalt ikke noe tema for hjemmebryggere, men man kan vel tenke seg at lang trykkgjæring er problematisk. Gjæringstanker i store bryggerier kan være svære, og der er nok autolyse en reell trussel. Men tipper det meste av gjæren dumpes etter en periode. NØ sine er ca 5 meter høye, og det er ikke noe problem. Men da de trykkgjæret i tillegg (for å karbonere ølet) gikk det ut over gjærhelsen. Så det har de gått bort fra. Nå karbonerer de kunstig i en egen tappetank.
 
Hvor mye trykk er det egentlig snakk om i bryggeriene? Skal du opp i 1bar så må jo tankene være 10 meter høye... For de som driver med trykkgjæring er vel opp mot 1bar normalt?

Aner ikke, jeg veit bare at bryggeriene følger nøye med på pH i ølet. Det er fordi en stigning i pH indikerer autolyse. Så der er problemet reelt.
 
Forslaget mitt på å la den stå på 15 grader, var vel bare basert på at dette er varmt nok for gjæren til å rydde opp etter seg. Jeg tenkte ikke noe på autolyse som @Finn Berger nevner her, men på 300-30-3 regelen at det jo ikke er nødvendig å la det stå varmere enn det trenger … Nå er jo ikke 2 grader noe å snakke om da …

Jeg tror også det spiller veldig liten rolle. Men siden det nå var et spørsmål om det kunne ha noe for seg å sette opp temperaturen et par grader ...det er en teoretisk gevinst ved det, tenker jeg.

Interessant det med tanken om forringelse. Begynner disse prosessene før ølet er ferdig - og når er det ferdig? Men du har så klart rett i at det ikke er noe poeng i å la det stå lenger enn nødvendig før det kjøles ned til optimal lagringstemperatur. På den annen side er jo standardrådet når folk spør om de kan vente ei uke eller to med å tappe opp fordi de må være borte på jobb, at det "går bra". (Men kanskje bør man ta litt forbehold der?)
 
Jeg tror også det spiller veldig liten rolle. Men siden det nå var et spørsmål om det kunne ha noe for seg å sette opp temperaturen et par grader ...det er en teoretisk gevinst ved det, tenker jeg.

Interessant det med tanken om forringelse. Begynner disse prosessene før ølet er ferdig - og når er det ferdig? Men du har så klart rett i at det ikke er noe poeng i å la det stå lenger enn nødvendig før det kjøles ned til optimal lagringstemperatur. På den annen side er jo standardrådet når folk spør om de kan vente ei uke eller to med å tappe opp fordi de må være borte på jobb, at det "går bra". (Men kanskje bør man ta litt forbehold der?)
Jeg er helt enig! Men «det går bra» er jo ikke det samme som «det er optimalt».

Jeg tenker at forringelsesprosessen pågår hele tiden. Høyere temperaturer er vel aldri fordelaktig i denne sammenheng. Jeg må tilstå at dette tenker jeg på når jeg tar valg i prosessen, men som sikkert en del andre ting jeg tenker på, betyr det kanskje ikke så mye …
 
Mange gode poenger her folkens, nå har Bitburgeren også stoppet opp og en liten cm starsan har bevegd seg opp i blow off'en, så tenker da at det er 2 måter å gå frem på.

Alternativ 1 vil være å kjøre opp fra 15 til 17-18 i 2-3 dager for så å fate å få tempen ned på 2-4 grader.

Alternativ 2 vil være å la den stå et par uker på 15 for så å kjøre den opp til 17-18 i 2-3 dager og så fate.

Hva foreslår dere? Ølene har kun stått 5 dager. Andre alternativer?
 
Mange gode poenger her folkens, nå har Bitburgeren også stoppet opp og en liten cm starsan har bevegd seg opp i blow off'en, så tenker da at det er 2 måter å gå frem på.

Alternativ 1 vil være å kjøre opp fra 15 til 17-18 i 2-3 dager for så å fate å få tempen ned på 2-4 grader.

Alternativ 2 vil være å la den stå et par uker på 15 for så å kjøre den opp til 17-18 i 2-3 dager og så fate.

Hva foreslår dere? Ølene har kun stått 5 dager. Andre alternativer?
Jeg hadde gått for alternativ 1. Men du skrev vel tidligere i tråden at du ikke hadde fat tilgjengelig? Et tredje alternativ er selvsagt å kombinere alt 1 med å kjøle i karet. Jeg gjør dette, men bruker en fermzilla og trykksetter ølet før kjøling. Jeg gjorde det samme når jeg gjæret i bøtter, men dyttet da inn en slange med svakt CO2 trykk i steden for gjærlås. Jeg lettet da også såvidt på lokket slik at jeg flushet headspace og tettet så igjen med trykket på. Under kjøling suges da kun CO2 inn i gjæringskaret. Jeg kjøler til 3 grader, og lar det stå å bunnfalle i ca 5 dager. Da får du en veldig kompakt gjærkake, og klart øl i fatet. Du kan på 3 grader la det stå lenge mener jeg … Helt til du har fat ledig.

EDIT: Det er viktig med veldig svakt trykk. Er trykket for høyt, smeller lokket av.

EDIT2: Er ikke dette «The german way» foresten?
 
Sist redigert:
Spør like gjerne her og nå siden dette er et "hot" tema om dagen, selv om det sikkert er litt det samme som kloakk lurte på
Tenkte å brygge min første pils denne vintern. Har da 2 temperaturer å velge mellom; soverommet (ca. 14 grader) og stuetemp (ca. 21).
Hvordan ville dere løst det? Først kjøle ned til 8 -10 og pitche der også gjære på 14 grader 3 uker?
Eller legg inn en liten diacetylrast på 21 etter bare en uke eller 2 før jeg fater?
Hvis noen gidder se over oppskriften/ om den ser grei ut, er tross alt min første lager/pils
pils - BIAB German Pilsner (Pils) Homebrew Beer Recipe - Brewer's Friend
 
Jeg hadde gått for alternativ 1. Men du skrev vel tidligere i tråden at du ikke hadde fat tilgjengelig? Et tredje alternativ er selvsagt å kombinere alt 1 med å kjøle i karet. Jeg gjør dette, men bruker en fermzilla og trykksetter ølet før kjøling. Jeg gjorde det samme når jeg gjæret i bøtter, men dyttet da inn en slange med svakt CO2 trykk i steden for gjærlås. Jeg lettet da også såvidt på lokket slik at jeg flushet headspace og tettet så igjen med trykket på. Under kjøling suges da kun CO2 inn i gjæringskaret. Jeg kjøler til 3 grader, og lar det stå å bunnfalle i ca 5 dager. Da får du en veldig kompakt gjærkake, og klart øl i fatet. Du kan på 3 grader la det stå lenge mener jeg … Helt til du har fat ledig.

EDIT: Det er viktig med veldig svakt trykk. Er trykket for høyt, smeller lokket av.

EDIT2: Er ikke dette «The german way» foresten?
Jo, men har en hjemmesnekra mottrykksfyller som jeg pleier å bruke når jeg trenger et ledig fat, er også rimelig sikker på at 2 av 19 liters fatene nærmer seg slutten så det er ikke den største jobben å fylle 10-15 flasker, da er jeg mer opptatt av å få den beste lageren ut av bryggene siden forrige batch ble mislykket :)

Og bare så jeg har forstått riktig her, så opp til 17 i 3 dager, for så å fate, selv om de ble brygget på Onsdag(5 dager siden) for så å sette fatene rett i kjøleskap for modning?
 
Jo, men har en hjemmesnekra mottrykksfyller som jeg pleier å bruke når jeg trenger et ledig fat, er også rimelig sikker på at 2 av 19 liters fatene nærmer seg slutten så det er ikke den største jobben å fylle 10-15 flasker, da er jeg mer opptatt av å få den beste lageren ut av bryggene siden forrige batch ble mislykket :)

Og bare så jeg har forstått riktig her, så opp til 17 i 3 dager, for så å fate, selv om de ble brygget på Onsdag(5 dager siden) for så å sette fatene rett i kjøleskap for modning?
Hvis du er sikker på at de er ferdig, så ja mener jeg …
 
Spør like gjerne her og nå siden dette er et "hot" tema om dagen, selv om det sikkert er litt det samme som kloakk lurte på
Tenkte å brygge min første pils denne vintern. Har da 2 temperaturer å velge mellom; soverommet (ca. 14 grader) og stuetemp (ca. 21).
Hvordan ville dere løst det? Først kjøle ned til 8 -10 og pitche der også gjære på 14 grader 3 uker?
Eller legg inn en liten diacetylrast på 21 etter bare en uke eller 2 før jeg fater?
Hvis noen gidder se over oppskriften/ om den ser grei ut, er tross alt min første lager/pils
pils - BIAB German Pilsner (Pils) Homebrew Beer Recipe - Brewer's Friend
Er vel ikke noe å utsette på den oppskriften der :) … Men siden du ikke har lavere temp tilgjengelig en 14 grader ville jeg vel kanskje vurdert en annen gjær? W34/70 er oppgitt til de temperaturene der … Jeg har ikke brygget med denne, og har kun begrenset erfaring med 830 som du bruker i oppskriften. WLP833 har jeg derimot brygget en del med, og den ville nok ikke gitt et hyggelig resultat når gjæringstemperaturen fort kan komme opp i 15-16 grader under stormgjæringen her. Det ville ikke luktet godt på soverommet i hvert fall :p … Men det finnes nok mange her inne som kan si mere om 830, W34/70 eller annen lagergjær i 14+ området. Synes forøvrig @Holmentoppen sin strategi er fin! La den stå til du er sikker på at den er ferdig, deretter en diacetylrest og fat.
 
Sist redigert:
Kan tillegge at jeg er tilhenger av å bruke edelhumle som bitterhumle i mange lagere. Dette synes jeg også gir et vesentlig bidrag til smaken som jeg liker. Både Perle (som jo ikke er en edelhumle) og Mittelfrueh har jeg gode erfaringer med.
 
Spør like gjerne her og nå siden dette er et "hot" tema om dagen, selv om det sikkert er litt det samme som kloakk lurte på
Tenkte å brygge min første pils denne vintern. Har da 2 temperaturer å velge mellom; soverommet (ca. 14 grader) og stuetemp (ca. 21).
Hvordan ville dere løst det? Først kjøle ned til 8 -10 og pitche der også gjære på 14 grader 3 uker?
Eller legg inn en liten diacetylrast på 21 etter bare en uke eller 2 før jeg fater?
Hvis noen gidder se over oppskriften/ om den ser grei ut, er tross alt min første lager/pils
pils - BIAB German Pilsner (Pils) Homebrew Beer Recipe - Brewer's Friend

Straight oppskrift.

830 og 34/70 skulle være den samme - de har i alle fall samme opphav; henta fra Weihenstephan-laboratoriets gjærbank.

Siden det er den første, ville jeg vel prøvd med den laveste temperaturen. Og så kan du jo få en lavere temperatur ved å sette gjæringskaret i et fat med vann, og så ha noen flasker med frossent vann som du sirkulerer i vannet. (Jeg har aldri gjort det, men funderer på å gjøre det nå. Tenker meg at om du fryser ned fire flasker, og bytter dem ut i løpet av dagen, så får du senket temperaturen noe, i alle fall.)

Lukta på soverommet blir nok ikke helt grei, men sånt må man leve med:).
 
Hvis du er sikker på at de er ferdig, så ja mener jeg …
Det regner jeg med siden de har nådd forventet FG og at det har vært helt stille i blow offene selv om jeg har økt fra 10 og nå opp til 18 grader i løpet av de siste 48 timene :)

Skal uansett følge med de neste 3 dagene, den kom nettopp opp i 18 grader, og skulle det komme noe aktivitet kan de få stå noen dager ekstra, men brukte også 500 mrd celler på 20 liter med en OG på 1.046 og de startet opp knappe 2 timer etter pitch, og nesten ingen H₂S under gjæring så det virker som det har gått veldig bra oppi karene. Mange takk for hjelpa, til dere alle.
 
Tilbake
Topp