Real ale hjemme

Kunstig karbonering er på forbudslista til Camra. Ved bruk av cask gjør det at det må slippes inn luft, og da blir holdbarheten på få dager. Mange jukser med cask breather for å få bedre holdbarhet. Hjemmebryggere bruker gjerne en justerbar propanregulator i stedet, mye billigere. Men med bag in box slipper det ikke inn noe i posen når det tappes, så da kan man følge Camras litt for strenge regler og få god holdbarhet uten å gjøre noe ekstra.
Husker jeg ikke mye feil skriver camra om ølets utvikling i løpet av de dagene det er på tapp, nettopp som en prosess av oksygenpåvirkning. Jeg husker fra sist jeg var i England at jeg kunne gå tilbake til samme pub flere dager på rad og smake hvordan ølet var litt forskjellig fra dag til dag. Jeg mener camra beskriver real ale på tapp som et levende produkt nettopp som en funksjon av denne prosessen. Det vil man jo miste om man ikke slipper til luft.
 
Husker jeg ikke mye feil skriver camra om ølets utvikling i løpet av de dagene det er på tapp, nettopp som en prosess av oksygenpåvirkning. Jeg husker fra sist jeg var i England at jeg kunne gå tilbake til samme pub flere dager på rad og smake hvordan ølet var litt forskjellig fra dag til dag. Jeg mener camra beskriver real ale på tapp som et levende produkt nettopp som en funksjon av denne prosessen. Det vil man jo miste om man ikke slipper til luft.
Vi får vel sjekke med Brygg når de bytter cask og ta med oss øldommere dit tre dager på rad.

Jeg stiller meg tvilende til om øl som har fått den modningen det skal ha blir bedre med oksidering. Muligens annerledes med en for fersk stout. Men det bør testes.
 
Vi får vel sjekke med Brygg når de bytter cask og ta med oss øldommere dit tre dager på rad.

Jeg stiller meg tvilende til om øl som har fått den modningen det skal ha blir bedre med oksidering. Muligens annerledes med en for fersk stout. Men det bør testes.
Jeg er heller ikke overbevist om at det blir bedre, men jeg mener det er et poeng i camras definisjon av real ale.
 
Kanskje de har moderert seg, eller kanskje jeg husker feil. Mener å huske at de var veldig opptatt av utviklinga under påvirkning av luft. Nå fant jeg bare dette, men det kan jo tyde på at det har vært en greie, ihvertfall:
The Oxford Companion to Beer Definition of real ale,
The strongest claim is that the air drawn into a cask on dispense somehow softens the palate of the beer, resulting in beneficial flavor changes analogous to the effect of oxygen on a young red wine.
 
Men er ikke noe av poenget med real ale nettopp at du slipper inn luft?
Det er vel ikke akkurat poenget at den skal utsettes for luft. Det er vel bare en dyd av nødvendighet for å greie å pumpe det ut av et fat. På en pub blir ikke et fat gammelt. Derfor går det helt greit at det blir eksponert for luft. Siden hjemmekonsumet er mindre enn på en pub, må fatet være lite eller som her, en pose som ikke skaper vakuum.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Det er vel ikke akkurat poenget at den skal utsettes for luft. Det er vel bare en dyd av nødvendighet for å greie å pumpe det ut av et fat. På en pub blir ikke et fat gammelt. Derfor går det helt greit at det blir eksponert for luft. Siden hjemmekonsumet er mindre enn på en pub, må fatet være lite eller som her, en pose som ikke skaper vakuum.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Som du ser av diskusjonen her måtte jeg grave litt, og det ser ut som også camra har gått bort fra fokuset på luftpåvirkning, men det blei tidligere hevda at det var en viktig komponent ved real ale.
 
Som du ser av diskusjonen her måtte jeg grave litt, og det ser ut som også camra har gått bort fra fokuset på luftpåvirkning, men det blei tidligere hevda at det var en viktig komponent ved real ale.
Da vil jeg tro det mest handler om sporten med å treffe på høyden. Ølnsom eksponeres for luft blir ganske fort sjemt. Bare smak en dagen-etter slant. Det gjør du bare en gang.

Når ale ble lagret i puben for ferdig-gjæring og modning, var det vel litt så så hvordan de traff når de serverte det.

Men jeg gjetter og tror. (Har etter hvert lært meg at dette er feil forum å gjøre akkurat det. For her er alltid noe som kan mye om de minste ting inne bryggefaget) Men det er et interessant spørsmål. På en måte vil jo en slik bag-in-box ale bli litt som en flaske-gjæret øl. Og da kan det være bedre og billigere å holde seg til det man har .

På en annen side vil jo et øl som utsettes for luft og null overtrykk gsnske fort miste all karbonering.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jeg kjenner, i hvert fall, en hjemmebrygger som har håndpumpe fra Angram. Mener det er clamp on half pint, som han kobler på cornliusfat.
Men hvis jan skal pumpe det opp må han slippe til luft. Og jeg rekker ikke å drikke et helt Cornelius fat før det da bli sjemt.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Men hvis jan skal pumpe det opp må han slippe til luft. Og jeg rekker ikke å drikke et helt Cornelius fat før det da bli sjemt.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

På Corni kan du sette på en spundingventil, eller bare sette sikkerhetsventilen åpen for å unngå undertrykk
Setter du på en gass-ballock med to meter rør (3/16’) er du sikret at ny/fersk O2 ikke sirkulerer inn/ut av fatet

Anbefaler mini-keg som også er perfekt å ta med i hagen / til naboen
Mangrove Jack Mini Keg 5 L - øltønne
 
Tilbake
Topp