Tråden for dumme spørsmål.

Etter et par kommentarer fra @loebrygg og @Amarillo i forhold til skumtopp, ble jeg nyskjerrig, så i dag når jeg skulle tappe meg en øl, skylte jeg glasset godt før jeg tappet og så en ganske stor forskjell fra tidligere. Så da skjønner jeg at oppvaskmaskinen ikke holder mål.

Så spørsmålet, dumt som det er, blir: Hvordan vasker dere øl glassene deres?
Har alt i oppvaskmaskinen. Visste ikke det bidro med noe negativt (bortsett fra at man får dårligere skumfasthet)?
 
Jeg tror det går greit å kjøre det i oppvasken så lenge du ikke kjører de sammen med masse fettete saker. Du har kanskje et eget program du kan kjøre separat


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har OCD når det gjelder at ting er rent før det settes i oppvaskmaskinen, men har lest at kalk osv kan være like skumdrepende, og jeg har hard vann med mye mineraler. Så lufttørking er ikke for meg, men snakker vi typisk Zalo såpe? Jeg har sett at Zalo gir en hinne, så jeg vurderer å bruke litt oppvaskpulver. Uansett takk for tips, det hjalp forøvrig å bare skylle det "rene" glasset i varmt vann og kaldt vann for å kjøle glasset, men kanskje krystallsoda til vask?
 
Jeg bruker Zalo, tror egentlig ikke det er så viktig/farlig hva di bruker av såpe. Innimellom trenger du det går å fjerne fett. Det viktigste er at man skyller vekk såpa godt med vann, og gjerne en ekstra liten runde vann får å fjerne støv


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg snakket med en kar som hardnakket påsto at det var folk som har dødd av dårlig hjemmebrygg, og da ikke av mengden.

Er det mulig å bomme så kraftig og gjøre såpass mye galt at ølet kan bli livsfarlig, eller er dette fake news?
Det ser ut som et par i Sør-Afrika døde av en flaske hver hjemmelaget alkohol i mai. Men jeg greier ikke å finne ut hva de lagde, det står noen steder om noe ananas-øl og noe «eple-øl»?
https://www.thesun.co.uk/news/11581739/couple-die-homemade-beer/
 
The Sun er vel ingen god kilde til noe som helst, annet enn å være et utstillingsvindu for det skitneste av britiske tabloid-tradisjoner. Høyst spekulativ journalistikk.
Er ikke bare the Sun som melder som slike dødsfall i SA. Grunnet lockdown og forbud mot salg av alkohol er det visstnok mange som har begynt å kokkelere sammen noe hjemme. Ananaser går visst som varmt hvetebrød der nede ifht før lockdown. Og flere enn kun disse to personene har dødd. Flere kilder melder om det samme. Men å finne noe om resultatet fra oduksjonsrapporter har jeg ikke klart å finne.
 
Kan botulisme være en mulighet?

Forøvrig: Hvis øl er en hvilken som helst alkoholholdig væske man har framstilt ved å tilsette gjær til en sukkerholdig væske ved en hvilken som helst temperatur, kan man sikkert lage mye tvilsomt.
 
Er ikke bare the Sun som melder som slike dødsfall i SA. Grunnet lockdown og forbud mot salg av alkohol er det visstnok mange som har begynt å kokkelere sammen noe hjemme. Ananaser går visst som varmt hvetebrød der nede ifht før lockdown. Og flere enn kun disse to personene har dødd. Flere kilder melder om det samme. Men å finne noe om resultatet fra oduksjonsrapporter har jeg ikke klart å finne.
Prøvde å søke etter navnene til de involverte, og kanskje 80% av det som kom opp var samme teksten fra andre medier, i samme sensasjons-søkende kategori. Føles som vinklingen på samtlige artikler også er at alkoholforbudet i SA er direkte skyldig for dødsfallene. Men ikke vet jeg! For alt jeg vet er det faktisk tilfelle at de har dødd av sitt eget hjemmebrygg, men fant ingen tekst som kunne vise til noe konkret, annet enn at hjemmebrygget var sendt til prøvetaking.

Husker broren min var sengeliggende i flere dager etter at han hadde spist en ananas som hadde stått for lenge på kjøkkenbenken. Så som alkoholkilde er nok ikke ananas det beste.
 
Kan botulisme være en mulighet?

Forøvrig: Hvis øl er en hvilken som helst alkoholholdig væske man har framstilt ved å tilsette gjær til en sukkerholdig væske ved en hvilken som helst temperatur, kan man sikkert lage mye tvilsomt.

Det var iallefall botulisme som tok knekken på en del folk i et bryllup et eller annet sted inni afrika for noen år siden såvidt jeg husker.
 
Prøvde å søke etter navnene til de involverte, og kanskje 80% av det som kom opp var samme teksten fra andre medier, i samme sensasjons-søkende kategori. Føles som vinklingen på samtlige artikler også er at alkoholforbudet i SA er direkte skyldig for dødsfallene. Men ikke vet jeg! For alt jeg vet er det faktisk tilfelle at de har dødd av sitt eget hjemmebrygg, men fant ingen tekst som kunne vise til noe konkret, annet enn at hjemmebrygget var sendt til prøvetaking.

Husker broren min var sengeliggende i flere dager etter at han hadde spist en ananas som hadde stått for lenge på kjøkkenbenken. Så som alkoholkilde er nok ikke ananas det beste.

Jeg er helt enig med deg; den typen nyheter er det helt umulig å forholde seg til. Det er en kynisk og skitten industri the Sun og andre medier av det slaget er en del av.

En annen sak er at det er interessant å vite noe om hvordan hjemmelaga alkhol av ulike typer kan inneholde farlige storffer.
 
Nytt dumt spørsmål:

Er faktisk isolasjon (type Glava) greit å bruke når man teiper InkBird-proben til gjæringskaret?

Hus er under oppussing, og «man tager det man haver» og alt det der...
 
Nytt dumt spørsmål:

Er faktisk isolasjon (type Glava) greit å bruke når man teiper InkBird-proben til gjæringskaret?

Hus er under oppussing, og «man tager det man haver» og alt det der...

Både ja og nei. Glava funker utmerket som isolering fra ambient. Men det er også sticky og henger seg fast her og der, kløe etc, samt at det har flammehemmende middel så når du håndterer det hvis det er uisolert så kan du dra med deg fiberet og det de inneholder rundt.

Pakk inn et stykke i plast, og bruk det.
 
Nytt dumt spørsmål:

Er faktisk isolasjon (type Glava) greit å bruke når man teiper InkBird-proben til gjæringskaret?

Hus er under oppussing, og «man tager det man haver» og alt det der...
Jeg teiper proben kun med et par striper maskeringstape. Iht avlesningene fra Tilt så er temperaturen så jevn så den kan bli, uansett hvilken temp det er i rommet kjøleskapet står i. Tipper det gjør samme nytten om man pakker inn proben godt eller ikke, men man foretrekker vel det man har erfaring med. Jeg kommer aldri til å pakke inn min:p
 
Hadde liggeunderlagsbiter tilovers etter å ha lagd varmekappe til Speidelen. Teiper en bit av det over proben på dunken og det funker for meg....
 
Hei, har bestemt meg for å hive meg på co2 kjøret. Lei av mye flasker og har lyst til å prøve noe nytt. Har derfor gått til innkjøp av Fermzilla, 19L corneliusfat, varmebelte, kveik og litt annet snacks. Nå er dette ganske nytt for meg så er en del ting jeg ikke er helt sikkert på. Min første runde blir en NEIPA. Selve bryggingen har jeg klart for meg. Så har jeg skjønt det slik at dette kan jeg ro i land på få dager i fermzilla med kveik og høy temperatur. Kjører oksygenfri overføring til fatet. Så tenkte jeg å sette fatet på ca. 1 bar i en ukes tid for karbonering. Det jeg lurer på er: Gitt at man etter en uke har fått ønsket karbonering. Kobler dere da fra co2 og sjekker med jevne mellomrom, evt kobler på ved tapping. Eller lar dere fatet stå tilkoblet co2 hele tiden?

Kan være verdt å nevne at jeg ikke har kjøleskap til fatet. Kommer til å oppbevare det på et kjølig rom i kjelleren inntil videre. Rommet holder nå ca. 13 - 14 grader og vil nok bli kaldere når vinteren slår inn i nord.
 
Det jeg lurer på er: Gitt at man etter en uke har fått ønsket karbonering. Kobler dere da fra co2 og sjekker med jevne mellomrom, evt kobler på ved tapping. Eller lar dere fatet stå tilkoblet co2 hele tiden?

Kan være verdt å nevne at jeg ikke har kjøleskap til fatet. Kommer til å oppbevare det på et kjølig rom i kjelleren inntil videre. Rommet holder nå ca. 13 - 14 grader og vil nok bli kaldere når vinteren slår inn i nord.
Temperaturen kan bli litt utfordrende med tanke på skum og å beholde karbonering i ølet. Ordne deg et billig 105cm skap til å sette fatet i så gjør du det mye enklere for deg selv. Det holder da med en Pluto-kran - trengs ikke tappetårn og perlick med en gang.. Jeg karbonerer ølet på denne måten; 2 bar i 48 timer, så justerer jeg til det trykket jeg serverer ølet på, ofte 0.8 bar.
 
Temperaturen kan bli litt utfordrende med tanke på skum og å beholde karbonering i ølet. Ordne deg et billig 105cm skap til å sette fatet i så gjør du det mye enklere for deg selv. Det holder da med en Pluto-kran - trengs ikke tappetårn og perlick med en gang.. Jeg karbonerer ølet på denne måten; 2 bar i 48 timer, så justerer jeg til det trykket jeg serverer ølet på, ofte 0.8 bar.

Ok, men står co2 tilkoblet hele tiden. Eller kobler man flasken fra? Anbefalt temp i kjøleskapet?
 
Tilbake
Topp