Surt øl

Får sur øl etter 1 måned eller 2 på flaske. I begynnelsen er alt og men etter vart får ølen en mer og mer tydelig sur smak.
Speideln er vaska 1-2 gang er i året med kaustikksoda. Flaskene er skylt etter at de et tømt og vaska med salo og skylte med starsan før fylling. Alle gjerfatene er nye (ca3-5 brygg). Karbonere med druesukker etter Brewerfrinds anbefallinger.

Litt lei å legge mye tid i noe som smaker urk og går i vasken

Noe forslag på hvordan løse dette problem?

/mats
 
Får sur øl etter 1 måned eller 2 på flaske. I begynnelsen er alt og men etter vart får ølen en mer og mer tydelig sur smak.
Speideln er vaska 1-2 gang er i året med kaustikksoda. Flaskene er skylt etter at de et tømt og vaska med salo og skylte med starsan før fylling. Alle gjerfatene er nye (ca3-5 brygg). Karbonere med druesukker etter Brewerfrinds anbefallinger.

Litt lei å legge mye tid i noe som smaker urk og går i vasken

Noe forslag på hvordan løse dette problem?

/mats
Infeksjon har du, det er sikkert... Speidelen er vasket, men er krana tatt ut av speidelen og renset med omhu? Tappestav fra gjærkar, kran i gjærkar?

Du må sierøst være drita nøye på å vaske alt nøye, og mer ofte enn det som er gøy å ta alt av kompenoter i bruk i kjeden, og rense de skikkelig, plukke de fra hverandre og gå inn med klut og se på ALT som er dirty og fjerne det.
 
Er nok en infeksjon, ja.

Kan fort være de små tingene man ikke tenker på. Husker du f.eks. å desinfisere alle småting ifm. flasking? Tenker hevert, tappestav, flasketre, kran (hvis du stikker om til flaskebøtte)?

Gitt at det er noe som går igjen, er det noe som er i kontakt med ølet ditt hver gang du brygger eller flasker.
 
En liten bit av et maltkorn i en krinkel eller krok medfører lett basselusker. Fikk det selv i en kuleventil på varm side. Hjelper verken med klorvann eller kokende vann for å bli kvitt basseluskene, demontering og så vask er kuren av egen erfaring. Demonterer etter hver brygging, kjedelig så det holder, men har aldri hatt infisert øl(som jeg vet om)
 
En liten bit av et maltkorn i en krinkel eller krok medfører lett basselusker. Fikk det selv i en kuleventil på varm side. Hjelper verken med klorvann eller kokende vann for å bli kvitt basseluskene, demontering og så vask er kuren av egen erfaring. Demonterer etter hver brygging, kjedelig så det holder, men har aldri hatt infisert øl(som jeg vet om)

Etter hvert brygg er demotiverende. Jeg vil si at iallefall etter brygg med høy OG, og ellers etter x antall brygg. Type ti-femten kanskje. Jo høyere OG jo oftere må det plukkes fra hverandre. Man må inn er fysisk uansett, man kan kjøre kokende vørter gjennom komponenter, men det vil ikke hjelpe stort hvis man har biter som har mange kriker og kroker. Derfor TC er en akseptabal standard, for der er det aldri noen harde vinkler, har man gjenger så er det også et sted dritt kan samles.
 
Sukkeret som brukes til karbonering kan også være et kilde til infeksjon. Tilsetter du sukkeret som det er, eller lager du sukkerlake først?
 
Alt blir desinfisert i Strasan, ventiler kraner, hevert, korker. Sukker lagen blir kokt.
Kranene på speidelen er mulig en kilde.

Men har brygga noe brygg med mye laktose, kan det vare orsaken?
Kan det vare noe igjen i flaskene?
 
Alt blir desinfisert i Strasan, ventiler kraner, hevert, korker. Sukker lagen blir kokt.
Kranene på speidelen er mulig en kilde.

Men har brygga noe brygg med mye laktose, kan det vare orsaken?
Kan det vare noe igjen i flaskene?
Hva mener du men desinfisert? Star san desinfiserer forøvrig ikke, det saniterer. Men et er godt nok hvis alt er rent. Du kan ikke sterilisere/sanitere noe som er skittent. Du må plukke fra hverandre komponeneter.
 
Den Speidelkrana har vel vært 100 grader i en time, eller mer.
Det hjelper ikke. Må plukkes fra hverandre hvis det er kriker og kroker i de. Eneste fordelen med varme er at det kan trenge inn hvor flytende midler ikke kan, men de områdene må fortsatt være helt rene for full effekt.
 
Det med at ting må helst være helt rene, fri for alt av noe som er en materie, er ikke tull. Man kan sanitere, sterilisere, koke, UV-bestråle alt man vil. Men er det ikke rent så er det no good hvis man først har en infeksjon.
 
Hva med hendene som kan berøre slanger og annet under gjæring eller tapping?

Jeg ville fokusert på hver eneste ting fra der du starter nedkjøling til du har korket flaskene . Er korker desinfisert? Hevert/tappesystem, omstikkingskar osv. Jeg ville byttet ut salo med kaustiksoda/pbw eller noe slikt.

Husk at starsan ikke gjør ting rent. Som flere påpeker må alt være helt rent før du bruker starsan og ingenting, absolutt ingenting kan være i kontakt med nedkjølt vørt uten å være kokt eller starsanet.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JoW
Wut? Kva er forskjellen?
Ref. statenes CDC (edit: det som virker for korona bør også holde for infeksjon :)):
Rengjøring fjerner bakterier, smuss og urenheter fra overflater eller gjenstander. Rengjøring fungerer med å bruke såpe (eller vaskemiddel) og vann for å fjerne bakterier fysisk fra overflater. Denne prosessen dreper ikke nødvendigvis bakterier, men ved å fjerne dem senker det antallet og risikoen for å spre smitte.

Desinfisering dreper bakterier på overflater eller gjenstander. Desinfisering fungerer ved å bruke kjemikalier for å drepe bakterier på overflater eller gjenstander. Denne prosessen renser ikke nødvendigvis skitne overflater eller fjerner bakterier, men ved å drepe bakterier på en overflate etter rengjøring, kan den redusere risikoen for å spre infeksjon ytterligere.

Sanitering senker antall bakterier på overflater eller gjenstander til et sikkert nivå, som dømt av folkehelsestandarder eller krav. Denne prosessen fungerer enten ved å rengjøre eller desinfisere overflater eller gjenstander for å redusere risikoen for å spre smitte.
 
Du må demontere absolutt alt. Ikke et poeng å ta gjæringskaret etter ett brygg og slanger etter det neste.
Brygg et annet sted. Hver gang du må hente noe i bryggeriet kan du lett sjekke om det er rent/vasket/desinfisert. Lett å overse noe
Det kan også være lokalet :)
 
Fant du ut hvor "feilen"?
Sliter med det samme på BM50, og har bestemt meg for å plukke ned absolutt alt. Har en del slanger og pumper som har stått urørt og fastmontert. Mistenker malt eller humle i en ventil eller pumpe. Øllet mitt har vært surt allerede på gjæringskaret, og jeg er 99% sikker på at det ikke sitter i karet.
Foruten PBW, hva bør alt vaskes/renses med? Klarer ikke finne ut hva som er best.
 
Tilbake
Topp