Fermzilla. Bruk, tips og triks

Kjapt spørsmål. Skal prøve Allrounderen for første gang i dag. For sikkerhets skyld:
Flyteballen/ubåten(?), den skal i fra starten av? Eg skal ikke gjære under trykk i dag, men vil knippe igjen mot slutten for å karbonerere det. Bare til å bytte ut gjærlåsen når den til kommer med ventilen da?
 
Kjapt spørsmål. Skal prøve Allrounderen for første gang i dag. For sikkerhets skyld:
Flyteballen/ubåten(?), den skal i fra starten av? Eg skal ikke gjære under trykk i dag, men vil knippe igjen mot slutten for å karbonerere det. Bare til å bytte ut gjærlåsen når den til kommer med ventilen da?

Korrekt. Men husk å kappe slangen som følger med flyteballen til egnet lengde, den er litt for lang.
 
Tar et nybegynnerspørsmål til.
Er det meninga at gjærlåsen som følger med ikke skal ploppe?
Ser ut som det gjærer greit.
 
Lydløs kan eg leve med, men det er ingen bevegelse i vannet i den.

Du må fylle nok væske i dem, hvis ikke forsvinner bare gassen gjennom åpningene i sylindrene som skal løftes. Det tok meg litt tid å finne ut av det.

Men det er mye bedre å bruke en ordentlig gjærlås (synes jeg, da:)). En liten stubb 9 mm silikonslange skvises ned i åpningen, og så setter du bare gjærlåsen nedi den igjen.
 
Takk. Den virker nå som eg hadde mer vann i. Var redd den ikkje var tett. Fikk ikkje trykktestet.
Likte bedre de gamle gjærlåsene.
Rart hvor gammeldags en kan bli... :D
 
Du anbefaler gjærlås og ikke blow-off-tube? Jeg går for det siste;)

Det kommer an på hvor mye headspace jeg har og hvilken gjærtype jeg bruker. Gjærlåsen er tross alt en enklere løsning så lenge jeg veit at det ikke kommer til å skumme over. (Men joda, det har hendt jeg har bomma:(.)

Jeg funderer på en PetterSmart-løsning for å feste ei flaske til Fermzilla'n så det blir litt enklere å flytte den rundt med blow off. Da blir terskelen litt lavere. Men fremdeles gjenstår reinhold av slange:).
 
Det var noe snakk om illeluktende slange til dip-tuben tidligere i tråden, men jeg fant ingen konklusjon om det var noen som fant et passende alternativ til slange som ikke stinker så kraftig etter bruk?

Jeg synes jeg kappet slangen min litt kort, så om jeg skal bytte ut uansett kan jeg jo finne et bedre alternativ.
 
Det var noe snakk om illeluktende slange til dip-tuben tidligere i tråden, men jeg fant ingen konklusjon om det var noen som fant et passende alternativ til slange som ikke stinker så kraftig etter bruk?

Jeg synes jeg kappet slangen min litt kort, så om jeg skal bytte ut uansett kan jeg jo finne et bedre alternativ.

Jeg tror bare we må rengjøres og desinfiseres godt, og fjerne byttes relativt ofte.

On a second note, er det noen som har funnet ut hva som er den optimale lengden? Sist hadde også jeg litt for kort slange, og det er enda verre enn litt for lang.
 
Jeg tror bare we må rengjøres og desinfiseres godt, og fjerne byttes relativt ofte.

On a second note, er det noen som har funnet ut hva som er den optimale lengden? Sist hadde også jeg litt for kort slange, og det er enda verre enn litt for lang.
Jeg får ta et dypdykk og se om jeg finner noen alternativer å teste.

At Fermzilla ikke har en anbefalt lengde er litt rart, synes jeg.
 
Jeg tror bare we må rengjøres og desinfiseres godt, og fjerne byttes relativt ofte.

On a second note, er det noen som har funnet ut hva som er den optimale lengden? Sist hadde også jeg litt for kort slange, og det er enda verre enn litt for lang.

Jeg kutter den så ballen akkurat toucher bunnen, det har funket bra her.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp