Tråden for dumme spørsmål.

Vinteren min har stoppet opp på 1.022, mot forventet 1.013, gjæret kjapt ned der på 20°, har skrudd opp tempen til 22° over to døgn og ristet karet, men det er fortsatt dødt, men ølet smaker godt.
Bare å gi opp og få det på flaske?

Wlp007 i rett mengde fra starter, men ingen andre forsøk på oksigering en at vørteren fikk et fall på en halvmeterish fra slangen og ned i karet.
Hva var OG? Jeg ser at min Vinter-"klon" der jeg brukte S-04 er beregnet med OG 1073 og FG 1018. Mener 007 og S-04 er ganske like.
 
Jeg har ristet ja.

Mesketempen var litt lav, en liten grad under kanskje, men striketempen var jo på 70pluss, og jeg tok meg god tid til å ha litt og litt malt i, og røre det godt inn...

Jeg sjønte ikke helt det med starteren, ikke snurre den på magnetrøreren?

Jeg er jo uansett bare hjemme og våken ca 3-4 timer i døgnet nå, så det skal vel noe til å time dette rett... Har en ny pakke Wlp028, kunne det vært en ide å bare tømme den rett oppi?

Det spiller vel ikke så stor rolle, men siden du skal tilsette hele starteren (minus det du sparer, da), og ikke dekantere gjæren, er det greit å ikke stimulere produksjonen av usmakstoffer gjennom å tilføre oksygen kontinuerlig. Vitsen er jo heller ikke å produsere gjær, men bare å få den maksimalt aktiv.

Så gi gjæren 1 - 1,5 liter vørter, rist flaska så mye du orker, og la den stå i ro til det er god aktivitet. Om du har en silikonpropp og gjærlås, er jo det en grei måte å holde øye med aktiviteten på. Men jeg ser jo at du ikke har særlig mulighet til å styre timinga, så jeg tenker at om du setter starteren i gang før du legger deg, så kan du hive den oppi når du står opp. Det bør funke. Om pakka ikke er for gammel, skulle det gå greit. Og 028 er jo en utmerket gjær.

Vitsen med å gjøre dette, og ikke bare helle gjæren i ølet, er at du vil at den skal "hit the ground running". Heller du den rett i, er det en viss fare for at den bare legger seg til ro på bunnen av karet.
 
Så da er kanskje det enkleste å raske med seg en liter vørterøl på veien hjem i dag, men bør den kokes og tilsettes næring også?
 
Eller, er det like greit å bestille en pakke med tørrgjær og kaste den oppi karet når den kommer i posten? Har det jo ikke travelt...
 
Eller, er det like greit å bestille en pakke med tørrgjær og kaste den oppi karet når den kommer i posten? Har det jo ikke travelt...

Vel, det gjelder det samme for den; du må sette den i gang før du tilsetter den. Eller du bør gjøre det; det øker sjansen for at det skal skje noe ganske betraktelig.

Jeg måtte nylig gjøre det samme med en NEIPA, forresten. Det gikk bra det, med hjelp fra en pose New England som jeg hadde fått i gang først.
 
Men tørrgjær har vel bedre forutsetninger med tanke på oksygennivå og tilsatt næring fra produsent, eller spiller det ingen rolle?

I mitt hode tenker jeg at jeg bare kunne strødd en pakke tørrgjær i en halvliter vørterøl uten å styre med koking og kjøling og styr (er ikke så gira på å gjøre mer en jeg må etter jobb om dagene...)
 
Hvis ølet ditt starta på 1069 og sitter på 1022 nå, ser jeg egentlig ikke noe problem med å flaske det som det er. Du har fått 67% attenuation og 6,17% ABV. Med tanken på at du kunne hatt veldig høy innmesktemperatur er dette vel absolutt innafor.
Personlig ville jeg bare flaske (forutsatt at du er sikker på at ølet er ferdig utgjæra) uten noe ekstra styr.
Vil du allikevel prøve å tilsette mer gjær, kan du gjerne bestille noen pakker Nottingham. Tror at Notty kan få ølet ned mot 1010.
 
Jeg vil egentlig bare få best mulig øl med minst mulig styr :p

Dette blir brygget med tanke på å gi bort 90% av det til jul, så det kan jo være greit om det blir drikkendes :D
 
Hvis ølet ditt starta på 1069 og sitter på 1022 nå, ser jeg egentlig ikke noe problem med å flaske det som det er. Du har fått 67% attenuation og 6,17% ABV. Med tanken på at du kunne hatt veldig høy innmesktemperatur er dette vel absolutt innafor.
Personlig ville jeg bare flaske (forutsatt at du er sikker på at ølet er ferdig utgjæra) uten noe ekstra styr.
Vil du allikevel prøve å tilsette mer gjær, kan du gjerne bestille noen pakker Nottingham. Tror at Notty kan få ølet ned mot 1010.

Det mangler nesten 10 poeng her, og 007 skal dra den mye lenger ned. Så med mindre han har bomma grovt på mesketemperaturen, er det mye gjærbart sukker igjen. I tillegg kommer karboneringssukkeret. Det kan gå skikkelig galt. Det er vel nesten sånn at for at det ikke skal gå galt, må han sitte med et mer eller mindre flatt øl, dvs. et øl der gjæren ikke våkner til live igjen for å ete karboneringssukkeret. Hvis han har underpitcha grovt eller på annen måte har mishandla gjæren, kan jo det skje.



Når det er sagt, så har jeg flaska øl som har stoppa litt tidlig, og det har gått bra. Men da har jeg nok bomma på beregninga av FG, ganske enkelt. Dette er et sett, så dermed faller den usikkerhetsfaktoren bort. Han har jo truffet OG nesten spot on, og dermed skulle han også nå beregna FG.

@Roadrune Det har ikke noe å gjøre med hvor godt preparert gjæren er. Uansett så er den i dvale, og må våkne til live igjen. Men det er noe i det du sier; du har nok en bedre sjanse med tørrgjær som du hiver rett oppi enn med ferskgjær. Jeg har opplevd at den setter i gang fermenteringa med en gang, omtrent. Så du kan jo prøve. Men jeg hadde gått veien om starteren:).
 
Takk Finn, men ville du ha brukt Liberty Bell gjæren som jeg allerede har, eller handlet inn noe annet?

Ps: det er ikke et sett, jeg har brukt oppskriften til 7-fjell og kjøpt løst.
 
Takk Finn, men ville du ha brukt Liberty Bell gjæren som jeg allerede har, eller handlet inn noe annet?

Ps: det er ikke et sett, jeg har brukt oppskriften til 7-fjell og kjøpt løst.

Du kan godt bruke den gjæren; den skal gi høy utgjæring i følge produsenten. Jeg er skeptisk til MJ, men farlig er det ikke.

Om det er du eller settprodusenten som har målt opp maltet spiller ingen rolle. Poenget er at du har brukt en oppskrift, og truffet de beregningene som settet bygger på, så å si perfekt. Så da må vi regne med at du også bør nå den beregnede FG'en:).
 
Nå føler jeg at jeg begynner å dra det litt langt med dumme spørsmål, men trenger litt teskjeer i dag;

Hvis jeg tar Liberty Bell i en starter, kan jeg da kjøpe en liter vørterøl og ha det i en (desinfisert) beholder og pitche en pakke direkte uten noe koking eller gjærnæring?

Hvis jeg pitcher den direkte, bør jeg da bruke flere pakker?
 
Det mangler nesten 10 poeng her, og 007 skal dra den mye lenger ned. Så med mindre han har bomma grovt på mesketemperaturen, er det mye gjærbart sukker igjen. I tillegg kommer karboneringssukkeret. Det kan gå skikkelig galt. Det er vel nesten sånn at for at det ikke skal gå galt, må han sitte med et mer eller mindre flatt øl, dvs. et øl der gjæren ikke våkner til live igjen for å ete karboneringssukkeret. Hvis han har underpitcha grovt eller på annen måte har mishandla gjæren, kan jo det skje.
Jeg sleit med høy FG på (nesten) alt øl jeg brygga med 007. 10 poeng er dog ganske mye, enig i det. @Roadrune kan du dele oppskrifta? Er det mye spesieltmalt i ølet? Man kan ikke alltid stole på beregna FG heller...

Hvis jeg tar Liberty Bell i en starter, kan jeg da kjøpe en liter vørterøl og ha det i en (desinfisert) beholder og pitche en pakke direkte uten noe koking eller gjærnæring?

Hvis jeg pitcher den direkte, bør jeg da bruke flere pakker?
Liberty er en bra gjær jeg har gode erfaringer med. Hvis jeg husker riktig, pleide jeg å få ca 75% utgjæring med den. Så det spørs om den klærer å gjære mye mer ut. Bruk ihvertfall flere pakker om du pitcher direkte.
 
Liberty er en bra gjær jeg har gode erfaringer med. Hvis jeg husker riktig, pleide jeg å få ca 75% utgjæring med den. Så det spørs om den klærer å gjære mye mer ut. Bruk ihvertfall flere pakker om du pitcher direkte.

Utgjæringa avhenger jo mye av både grist og mesketemperatur, og når produsenten sier "high attenuation" bør den kunne gi over 80% i et lyst øl meska for god gjærbarhet. 1.068 til 1.013 blir 80%, men stopper den på 1.016, som kanskje er mer rimelig, blir det 75%, og det bør man vel minst kunne regne med her. (Jeg har fått 75% med Fuller's gjær, som jo ikke eter maltotriose, i en best bitter jeg tapper opp nå, som blei meska på 67 grader.)

Så forresten en anmeldelse av dette ølet til 7 Fjell, og der blei det klaga over lite sødme. Så det skal åpenbart kunne bli ganske tørt.
 
Så S-04 nevnt.., så fyrer løs med et dumt spørsmål. Planer om å sette en sider på 52 liter FirstPrice juice. Vanligvis bruker jeg tre pakker s-04 å lar det stå i 3,5 uke. Oppdaget at jeg bare hadde 2 pakker igjen. Skal jeg bare okyginere og gi det noen dager ekstra? Eller utsette å kjøpe mere gjær???


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Så S-04 nevnt.., så fyrer løs med et dumt spørsmål. Planer om å sette en sider på 52 liter FirstPrice juice. Vanligvis bruker jeg tre pakker s-04 å lar det stå i 3,5 uke. Oppdaget at jeg bare hadde 2 pakker igjen. Skal jeg bare okyginere og gi det noen dager ekstra? Eller utsette å kjøpe mere gjær???


Sent from my iPhone using Tapatalk

Oksygenering hjelper ikke - tvert i mot; du skal helst la det være. Gjærnæring, derimot, og gjerne i flere omganger, siden eplejuice mangler det aller meste av det gjæren trenger.

De to pakkene gjør nok jobben; det er jo ikke sterkøl det er snakk om, og jeg tror de posene innholder en god del mer enn det minimumet som oppgis. Men vil du være helt sikker, skaffer du mer.

Jeg gjæra min (en graff med eplejuice fra First Price) for ei stund sia med cidergjær fra Fermentis. Det blei riktig bra (utgangspunktet tatt i betraktning, sjølsagt.)
 
Tilbake
Topp