Skal lage bryggerom! Trenger inputs

Hei!

Jeg har en isolert bod/hobbyhus på ca. 7kvm i hagen hvor jeg tenker å lage meg et skikkelig bryggerom. Jeg har litt begrensninger på hvor mye cash jeg kan tillate meg å flekke frem for dette prosjektet, så jeg ser etter rimelige men fortsatt funksjonible løsninger. Jeg har det meste av utstyr fra før av (En BB30, 100+ flasker, gjæringskar, kjøleskap med STC-1000, og annet stash), men trenger en god løsning for ventilasjon, samt en kokeplate for å kunne varme opp vann.

Til ventilasjonen har jeg sett litt på biltema sin 125mm ventilasjonsvifte (noen erfaringer med den?), men sliter med å finne en egnet "hette" som kan henge over bryggekjelen. Har noen et forslag til en som kan kjøpes, eller evt en genial DIY?

Når det gjelder kokeplate kom jeg over en som heter Tristar 2000W IK-6178. Denne ser veldig lovende ut, men sliter med å finne reviews, og blir skeptisk når det er ukjent merke og den bare koster 500 spenn. Hadde satt stor pris på noen inputs her også :)
 
Lite input annet enn at Tristar er et typisk billig merke. Hadde absolutt tenkt på induksjonsplata hadde jeg vært deg (om du ikke har alu kjele da).

Hette kan være en sånt stor rund murerbøtte fra Biltema, som du mekker hull i. Kan henges opp i taket. Et fleksibelt rør med en vannlås (med et lite hull i for drenering av vann) til kanalvifte, og ut av bygget.
 
Jeg bruker kanalvifte fra biltema. Har måttet bytte den en gang,.antagelig fordi jeg fikk for tett lokk på avsuget så jeg ikke fikk noe kjølig falsk luft. Etter at jeg begynte å ga lokket litt på snei har den funket fint et år eller mer.

Jeg mekket lokk fra lokket på et rundt søppelsann fra IKEA. Klippet opp midten slik at jeg kunne brekke opp til en slags flens som jeg festet avsugslangen i. Det meste av drensvannet som kommer i retur går utenpå/oppå lokket.

Regner med at kokeplaten bare er til starter og primer etc.? I såfall er Tristar-platen helt sikkert grei nok. Jeg har en billig plate til det formålet fra clas ohlson. Eneste bekymring er at jeg skal komme borti knappen og skru den på ved et uhell. Derfor trekker jeg ut ledningen på den.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Lite input annet enn at Tristar er et typisk billig merke. Hadde absolutt tenkt på induksjonsplata hadde jeg vært deg (om du ikke har alu kjele da).
Det er en induksjonsplate.

Jeg har en Rubicson 2000W induksjonsplate jeg kjøpte på tilbud til 299,-. Litt bråkete vifte og diameteren på induksjonselementet er litt mindre enn jeg kunne ønske, men har fungert prikkfritt på 14 brygg (mesk+kok) med opp mot 20 kg belastning. For bruk kun til vannvarming blir jo tiden platen er påslått enda mye kortere, den fra Tristar fungerer da sikkert supert så lenge vekt-belastningen ikke er så høy at den knekker sammen. Å trekke ut støpslet er vel uansett å anbefale på all løs elektronikk når det ikke brukes.
 
Kan heller ikke bidra med noe særlig, men jeg har brukt ikea sin induksjonsplate på 10+ brygg, både til mesk og kok i en 20 liter ss kjele. Også her lager vifta litt lyd, men den føles veldig robust og kokesonen justerer seg etter størrelsen på det som står på, i tillegg har den en grei måte å henge den på veggen og surre inn ledningen som passer fint for meg som ikke har allverdens med plass :)

https://www.ikea.com/no/no/p/tillreda-baerbar-induksjonsplate-hvit-00331627/ - IKEA
 
Kan heller ikke bidra med noe særlig, men jeg har brukt ikea sin induksjonsplate på 10+ brygg, både til mesk og kok i en 20 liter ss kjele. Også her lager vifta litt lyd, men den føles veldig robust og kokesonen justerer seg etter størrelsen på det som står på, i tillegg har den en grei måte å henge den på veggen og surre inn ledningen som passer fint for meg som ikke har allverdens med plass :)

Jeg bruker også denne plata til skyllevann og den fungerer fint, har kanskje hatt den et par år.
Som du sier, et lite minus for noe støy, men det er vel ikke til å unngå på sånne plater.
 
Bruker ikeaplate på skyllevann, men til 37l kjelen og 50l kokekjele blir den for liten. Brygger i kjelleren og har en ikea kjøkkenventilator som jeg setter oppå en sammenleggbar ramme av lekter som er rubdt plate/kjele med rør ut vinduet. Billig og mobil løsning.
 
Jeg bruker også denne plata til skyllevann og den fungerer fint, har kanskje hatt den et par år.
Som du sier, et lite minus for noe støy, men det er vel ikke til å unngå på sånne plater.
Godt å høre den holder koken, og jeg regner med, som du sier, at de fleste topper av denne typen bråker litt. Jeg vil heller høre på vifta enn at den kobler ut pga overoppheting.

Jeg brygger nesten alltid 2 brygg samme dag og da er den på i omtrentlig 6 timer. En annen grunn til at jeg valgte Ikea er fordi de er nærme og har vel noe av den beste kundeservicen jeg har vært borti :)
 
Kom over en Ikea Foto lampe i kjelleren forrige dagen. Den er perfekt størrelse for å henge over en kompaktbrygger. Vil anbefale 125 mm spirorør sammen med en kraftig kanalvifte.
 
Har brygget 20 år, 10 år uten avtrekk men kanalen ut gjennom vinduet, skorsteinsefekten er den desidert beste viften jeg har prøvd. En del vifter har jeg prøvd.
 
Kalvatn #11.En fin ide. Føler/tror du det er nødvendig med mekanisk vifte? Hvis ikke viften "sperrer" for mye utenom bruk, vil den trekke tilstrekkelig tror du?
 
Kalvatn #11.En fin ide. Føler/tror du det er nødvendig med mekanisk vifte? Hvis ikke viften "sperrer" for mye utenom bruk, vil den trekke tilstrekkelig tror du?
Eg føler det er nødvendig med avsug ja. Skjønte ikkje heilt den siste setninga ?
 
Du finner ventilatorhetter på finn til ganske billig. Som regel duger det. Noe ned-drypp får du uansett hvilken løsning du velger. En ny en koster liksom 999 på ikea, type veggmontert, den kan man bare henge opp, så finn.no priser burde være langt lavere enn dette.

Disse er som regel mye kraftigere enn biltema/clas ohlson sine små kanalvifter. Med ventilator får du med hetta på kjøpet. Hvis du vil forhindre mesteparten av neddrypp fra vifta så har jeg et patent for det. Det involverer en stor trakt fra ikea, to magneter, en ståltråd og en burk med billigste sort av hundemat fra butikken :D
 
Sist redigert:
Kalvatn #13: jeg antar at et avløpsrør har mer trekk enn et rør som trekker luft gjennom en stillestående vifte. Bare dine antagelser ifht det.jfr tidligere kommenterer om at vifte ikke er nødvendig for god trekk.
takk for svar

miguel# 14: skjønner tanken om ventilator, men spent på bilde av patenten din for dryppfri versjon. Bilde av dette mottas med spenning
 
Kalvatn #13: jeg antar at et avløpsrør har mer trekk enn et rør som trekker luft gjennom en stillestående vifte. Bare dine antagelser ifht det.jfr tidligere kommenterer om at vifte ikke er nødvendig for god trekk.
takk for svar

miguel# 14: skjønner tanken om ventilator, men spent på bilde av patenten din for dryppfri versjon. Bilde av dette mottas med spenning
 

Vedlegg

  • 2.jpg
    2.jpg
    339 KB · Sett: 47
  • 3.jpg
    3.jpg
    321,6 KB · Sett: 47
Det henger da en liten magnet på i en ståltråd, den du ser på ene bildet, og den andre var løs så bare å klipe på i undersiden av blikkboksen. Dette var enkelt å fjerne og helle ut. Det tok ikke ALT, men det tok det som var rett under vifta, som var meseparten av det som hadde kondensert. Men den koppen ble ikke veldig fyllt opp, egentlig, så på en måte var det litt waste da mesteparten tydligvis forsvant ut røret. Det har aldri vært noe problem for meg tidligere å la alt dryppe ned, men det var gøy å bygge noe.
 
Kalvatn #13: jeg antar at et avløpsrør har mer trekk enn et rør som trekker luft gjennom en stillestående vifte. Bare dine antagelser ifht det.jfr tidligere kommenterer om at vifte ikke er nødvendig for god trekk.
takk for svar

miguel# 14: skjønner tanken om ventilator, men spent på bilde av patenten din for dryppfri versjon. Bilde av dette mottas med spenning
Aha, ja skorsteinseffekten funker kanskje bra den, har ikkje prøvd. Tviler på det vil fungere igjennom ei vifte som står stille, men ser ikkje poenget med å prøve det? Ville ha vifte uansett, det blir ein del damp i rommet når eg vasker osv.
 
Tilbake
Topp