Tråden for dumme spørsmål.

Mener du at oksygeneringsstanga skal røres i vørteren? Det vil vel ikke påvirke vekta av oksygen-flaska? Forslaget mitt er å veie oksygenflaska som et alternativ på å bruke flowmeter på å måle oksygenet som tilsettes. Jeg vil ikke foreslå å veie vørteren for å måle oppløst oksygen i vørteren, det tviler jeg på vil funke. Men ser at du må ha oppløsning på 0,1 gram for å være nøyaktig nok, og de vektene ser ut til å være dyrere enn flowmetere...
Er det noe jeg ikke har fått med meg? Er flowmetre så unøyaktige at å droppe de totalt er et bedre alternativ?
 
Flowmeter kan være ok det. Men det bør ha måleområde noenlunde iht hvilken flow vi har.
Vil man bruke 0,5/1l pr minutt så trenger det ikke ha måleområde større enn 1,5l/min.
Du kan sjekke hvor mye det gir med å snu et (gjennomsiktig) litermål opp ned i et kar med vann.
Plasser slangen inne i litermålet (hold det fortsatt opp ned under vannflata), åpne for gass og ta tiden.
Da ser du hvor lang tid det går til oksygenet har trykket ut vannet.
 
Om en bruker et ordinært flowmeter som er i salg i de fleste brygge sjapper og bruker det i et til halvannet minutt på "riktig" Flow, hvor stort utslag kan det gjøre for en hjemmebrygger mtp. smak, utgjæring etc..? Er det noe å henge seg opp i?
 
Om det er noe å henge seg opp i vet jeg ikke, men siden min første høyere utdannelse var ingeniør innen automasjon/reguleringsteknikk kan jeg prøve å forklare litt om nøyaktighet på analoge instrumenter.

Et flowmeter har på sitt beste en nøyaktighet på +/- 1% for profesjonelle instrumenter til enten prosessindustri eller medisink bruk. Disse instrumentene er i en helt annen prisklasse enn de som selges for noen hundrelapper i bryggesjapper. Om jeg er snill og setter nøyaktighet på 5% på disse er jeg så snill at nissefar neppe har noe å utsette på meg om drøye 2 måneder;)

Nå har det seg sånn at analoge instrumenter er på sitt mest nøyaktige fra 75-100% av måleområdet sitt. I de første 25% av måleområdet kan målefeilen komme opp i 20-30% på slike rimelige instrument.

I prosessindustrien velger man derfor et instrument med måleområde der den normale prosessverdien ligger mellom 75 og 100% av instrumentets skala.

Jeg tok en kikk på nettsidene til et par bryggesjapper for å se hva de solgte.

Her selges en utgave med måleområde 0-30 L/min : Regulator til oksygenflaske m/flowmeter - BryggSelv
Vi ser at våre anbefalte oksygeneringsmengder på 1-1,5L/min på dette instrumentet vil ligge ca på 3-5% av dette sitt måleområde....faktisk i det området unøyaktigheten er størst...

Her selges en annen utgave med måleområde 0,1-1,5 L/min: Oxygen Flow Meter - Ølbrygging AS

Vi ser at det området vi oksygenerer med ligger i måleområdet 70-100% for dette instrumentet.... altså der instrumentets nøyaktighet er størst...

Rent måleteknisk er derfor det første eksempelet lite brukbart til våre formål, mens det andre teoretisk sett er velegnet.

Jeg skal ikke ha noen mening om flowmeter er bedre enn det å observere bobler på vørteroverflaten ... jeg vurderer sjøl oksygeneringsutstyr før vinteren når snøfresen erstatter bakskuffa bak på traktoren så jeg ikke lengre kan ta vørteren med på en litt humpete luftetur.. :cool:
 
Jeg har brukt den 0-30L/m en del, skrudde den på nesten det laveste jeg kunne slik at kulen "fløt" like under totallet. Da bruste det godt i bøtten. Nå har jeg fått tak en oksygenflaske med regulator (slik man har til dykkere, ren oksygen) der én av de faste innstillingene er 1L/m. Virker på meg som den slipper ut litt mindre oksygen enn Brygg Selv-flowmetere gjorde. Ellers har jeg sett Marebygg (The Next Batch) på Youtube noen ganger, han bruker ikke flowmeter i det hele tatt, bare åpner krana.
 
Sist redigert:
Jeg hentet dette oksigenerinssettet i dag Oksygeneringssett Enkel regulator, med oksygen - BryggSelv Ble fortalt at den regulatoren som følger med er presatt og at den skulle være helt åpen, greit nok, burde jo gjøre saken enkel, menne blei ikke fortalt at bunnen er rundt og at flaska ikke står oppreist på egen hånd, betyr det at flaska kan ligge når jeg bruker den eller betyr det at jeg må holde den oppreist?
 
Ser bryggselv skriver at en bør skru regulatoren av oksygenflaska mellom bruk for at denne skal være trygg under lagring. Er dette gjengs praksis? Og vil dette settet erstatte ren O2? Wort Aerator set Sett for lufting av vørter - BryggSelv
Jeg har aldri gjort det. Jeg er fremdeles på første flaske, etter flere år.

En slik kan vel maks komme opp i 8ppm oksygen, men ren oksygen kan gå høyere. 8ppm er vel nok i de fleste tilfeller, men tar mye lengre tid enn 1 min med ren oksygen da.
 
T
Jeg har aldri gjort det. Jeg er fremdeles på første flaske, etter flere år.

En slik kan vel maks komme opp i 8ppm oksygen, men ren oksygen kan gå høyere. 8ppm er vel nok i de fleste tilfeller, men tar mye lengre tid enn 1 min med ren oksygen da.
tenker først og fremt på brannfare. Jeg har vel brukt i overkant av ei flaske i året.
 
I dag skal jeg prøve meg på oksygenering med flaske og stein, men jeg usikker på hvordan og hva jeg skal desinfisere? Koker dere steinen? Starsanbad?

Å koke er jo sikkert det beste, men når alt er koblet sammen og man skal bruke den neste gang? Slangen jeg fikk med kan i alle fall ikke kokes. Dere demontere vel ikke slangen og steinen hver gang?
 
I dag skal jeg prøve meg på oksygenering med flaske og stein, men jeg usikker på hvordan og hva jeg skal desinfisere? Koker dere steinen? Starsanbad?

Å koke er jo sikkert det beste, men når alt er koblet sammen og man skal bruke den neste gang? Slangen jeg fikk med kan i alle fall ikke kokes. Dere demontere vel ikke slangen og steinen hver gang?
Har OxyWand, og der er steinen festet på stangen med gjenger og lett å demontere. Tidligere lot jeg den bare ligge i bøtte med starsan og kjørte litt oksygen imellom
 
I dag skal jeg prøve meg på oksygenering med flaske og stein, men jeg usikker på hvordan og hva jeg skal desinfisere? Koker dere steinen? Starsanbad?

Å koke er jo sikkert det beste, men når alt er koblet sammen og man skal bruke den neste gang? Slangen jeg fikk med kan i alle fall ikke kokes. Dere demontere vel ikke slangen og steinen hver gang?
Eg har en slange som eg kobler på stenen. Legger alt i ei panne med vann og lar det såvidt koke opp. Trekker panna av plata og lar det kjøle seg litt, har i litt StarSan som får virke ei tid.
Pose og sekk altså. Har slangen og stenen i blandingen igjen etterpå, og rengjør bedre senere.
Kanskje litt overhysterisk, men eg har heller ikkje hatt infeksjon (som eg vet om).
 
I dag skal jeg prøve meg på oksygenering med flaske og stein, men jeg usikker på hvordan og hva jeg skal desinfisere? Koker dere steinen? Starsanbad?

Å koke er jo sikkert det beste, men når alt er koblet sammen og man skal bruke den neste gang? Slangen jeg fikk med kan i alle fall ikke kokes. Dere demontere vel ikke slangen og steinen hver gang?
Jeg koker både slange og stein.
 
Tilbake
Topp