Forumets rolle

Det kan jeg forstå, men det viktigste for forumet er å finne frivillige som har mulighet til å sikre forumet fra nedleggelse.

Kunne det være et punkt i et nyhetsbrev?
Men jeg synes ikke formålsparagrafen er like fin å slå i bordet med for å være sur på frivillige som gjør en innsats for organisasjonen uten å være aktive forumbrukere.

Jeg i slett lune, Gustav? Jeg tror jeg bare skal gjenta spørsmålet mitt fra lenger oppe: Er det ikke legitimt å ønske seg at forumet blei brukt aktivt av folk i organisasjonen?
 
Jeg i slett lune, Gustav? Jeg tror jeg bare skal gjenta spørsmålet mitt fra lenger oppe: Er det ikke legitimt å ønske seg at forumet blei brukt aktivt av folk i organisasjonen?

Nei, jeg synes ikke det er legitimt. Det vil si, det er legitimt å ønske seg det, men jeg synes det er et urimelig krav.
 
For å være ærlig, man kan ønske seg at folk er aktive på forumet til kuene kommer hjem. Det betyr ikke at det kommer til å skje. Om folk ønsker å prioritere tid på forum, fint for de. På den andre siden må det være like legitimt å si at man prioriteter sin egen tid anderledes.

Forøvrig skal epost-problemet være fiksa. Gustav har videresendt juleol til tronderlag, og den får jeg.
 
Nei, jeg synes ikke det er legitimt. Det vil si, det er legitimt å ønske seg det, men jeg synes det er et urimelig krav.
For å være ærlig, man kan ønske seg at folk er aktive på forumet til kuene kommer hjem. Det betyr ikke at det kommer til å skje. Om folk ønsker å prioritere tid på forum, fint for de. På den andre siden må det være like legitimt å si at man prioriteter sin egen tid anderledes.

Forøvrig skal epost-problemet være fiksa. Gustav har videresendt juleol til tronderlag, og den får jeg.

For å rydde opp i dette: Jeg har ikke krevd noe, og like veldig dårlig å bli framstilt som en sutrete unge som ikke forstår hva de voksne har å stri med.

Det det egentlig dreier seg om, er hva Norbrygg tenker om forumet.
 
For å rydde opp i dette: Jeg har ikke krevd noe, og like veldig dårlig å bli framstilt som en sutrete unge som ikke forstår hva de voksne har å stri med.

Det det egentlig dreier seg om, er hva Norbrygg tenker om forumet.
Finn, gidder du lage en egen tråd om dette med postene om deltakelse i forumet? Det blir litt vanskelig å finne postene om konkurransen.
 
Det det egentlig dreier seg om, er hva Norbrygg tenker om forumet.

Det Norbrygg tenker om forumet er at det er en viktig arena for å fremme diskusjon og læring, samt bidra til et godt hjemmebryggermiljø.

Forumet er ikke en offisiell informasjonskanal for Norbrygg (styrereferatene ligger her av gammel vane, vel å merke), selv om det jo er fint at folk diskuterer Norbrygg-aktiviteter her.

Heller ikke er forumet noe som driver seg selv og det må være forsvarlig drift. Norbrygg vil heller legger ned forumet enn å havne i en situasjon der det er en uakseptabel risiko for datainnbrudd, ulovlig håndtering av personopplysninger eller en betydelig omdømmerisiko ved forumet. Dette er i dag et reelt problem.
 
Norbrygg vil heller legger ned forumet enn å havne i en situasjon der det er en uakseptabel risiko for datainnbrudd, ulovlig håndtering av personopplysninger eller en betydelig omdømmerisiko ved forumet. Dette er i dag et reelt problem.
Hvilke(t) av disse punktene er det som skaper bekymring pr i dag?
 
Det Norbrygg tenker om forumet er at det er en viktig arena for å fremme diskusjon og læring, samt bidra til et godt hjemmebryggermiljø.

Forumet er ikke en offisiell informasjonskanal for Norbrygg (styrereferatene ligger her av gammel vane, vel å merke), selv om det jo er fint at folk diskuterer Norbrygg-aktiviteter her.

Heller ikke er forumet noe som driver seg selv og det må være forsvarlig drift. Norbrygg vil heller legger ned forumet enn å havne i en situasjon der det er en uakseptabel risiko for datainnbrudd, ulovlig håndtering av personopplysninger eller en betydelig omdømmerisiko ved forumet. Dette er i dag et reelt problem.

Det er veldig godt å høre at Norbrygg ser på forumet som viktig.

At det er hjemmesida som er den offisielle kommunikasjonskanalen, og ikke forumet, er også greit nok. Men kan forumet ha en rolle der det er viktig å kommunisere med medlemmene, og ikke bare til?

Vi hadde en ganske fruktbar diskusjon her i vår forut for landsmøtet om formålsparagrafen i vedtektene, og den synes jeg viser at forumet kan ha en viktig rolle som intern offentlighet.

En forutsetning er jo at forumet blir mye mer brukt av medlemmene. Slik det er nå, er det ikke så mange av oss som er aktive her; vi er vel nærmest en liten klubb - om enn kanskje ikke så ekslusiv:p. Så jeg tenker at dette er på sikt. Det er en mulighet som ligger der.

I første omgang er det snakk om hvorvidt forumet i det hele tatt kan overleve:(. Jeg er klar over det.
 
Risikoen for sikkerhetsbrudd knyttet til manglende applikasjonsdrift av Xenforo. Det gir en økt risiko for at personopplysninger kommer på avvege, som er et potensielt GDPR- og omdømmeproblem.

Hvis Xenforo ikke er sikkert nok, så finnes det vel andre systemer?
 
Finn, gidder du lage en egen tråd om dette med postene om deltakelse i forumet? Det blir litt vanskelig å finne postene om konkurransen.
Det var overhodet ikkje meininga å skape misnøye for verken den eine eller andre, og det er eg ganske sikker på at ikkje @Finn Berger ville heller. Ville berre ha svar på eit spørsmål som handla om jukeølkonkurransen. Når ikkje eg fekk svsr her, og heller ikkje kom igjennom på mail Som sto som kontakt epost på Norbrygg si heimeside, er det vel lov å bli litt forvirra om kor ein skal henvende seg.

Det er dumt at enkelte tolker saklige spørsmål, saklige innspel og mild kritikk dithen at ein er sure og misfornøgde. Eg og fleire har påpeika takksemd for frivillige som steller med konkurranser, administrasjon og andre oppgåver knytta til Norbrygg. Eg betalar årleg min kontingent med glede, og med det påberoper eg meg retten til å meine noko om Norbrygg, heimesider og forum.

Takk nok ein gong til arrangør av jukeølkonkurransen og frivillige. Mine bidrag vert pakka og sendt snarleg og innan fristen. Tre 0,5 flasker av kvar, sirleg pakka og garantert koronafri.

For min del håper eg at forumet består og at vi kan ha saklege, lærerike og sunne diskisjonar utan at ein skal bli stempla som sutrete og vanskeleg.

Lykke til med konkurransen og skål.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Sist redigert:
Hvis Xenforo ikke er sikkert nok, så finnes det vel andre systemer?

Det er ikke Xenforo som er problemet, men manglende oppfølging / oppgradering. Utfordringen hadde derfor vært lik på alle systemer.
Jeg kan glede dere alle med at vi hadde et meget godt møte i IT komm. i går kveld hvor vi har skissert en oppgradering av Forumet mellom Juleøl konkurransen og starten på NM i februar. Årsak: forum, medlemssystem og konkurransesystem er integrert (API), og vi ønsker ikke å rote det til i konkurransetid :)
 
Til hit gikk denne diskusjonen i tråden om juleølkonkurransen på Tautra - og juleølkonkurransen på Tautra er ikke tema videre her.

Men jeg håper folk har synspunkter på forumet og den rollen det spiller og/eller bør spille.
 
Sist redigert:
Jeg følger også den gruppa, og mener å huske at det var et eller annet "vondt blod", men har ikke lagt merke til det på en stund. Når det er sagt så virker det som om det er mer velkvalifisert kunnskap her inne, enn på fb gruppa. Den blir litt automatisk retta mer mot nybegynnere er min følelse. Men det er mye enklere for en nybegynner å finne ei fb gruppe (det går nesten på automatikken) enn dette forumet. Jeg lever utmerket godt med begge to, men er særdeles mest aktiv her inne :)
 
Gruppa for oss som brygger sjøl, eller hva den nå heter. Du er jo aktiv der, men det er lett å tilgi siden du er aktiv her, også:).

Seriøst; jeg har forstått det som om det ikke er populært der å prøve å vise til noe her. Jeg er lykkelig om det er feil.
Jeg har vært aktiv der i mange år, og har aldri lest noe, verken direkte eller indirekte, som kan tolkes som ”ondt blod”. Tvert mot, det kryr av Norbrygg-medlemmer (mange av deltakerne på dette forumet er mye mer aktive på FB) – og det refereres relativt ofte til forumtråder her for videre lesning. Av Facebook-gruppene er det den største, og den har mange aktive medlemmer. Noen av de andre (mindre) gruppene har mange nybegynnere, men FOSBS sine medlemmer er stort sett ganske drevne. ”Mindre” er relativt, for det er flere grupper med mange tusen medlemmer. FOSBS har vel over 22 000.
 
Jeg har vært aktiv der i mange år, og har aldri lest noe, verken direkte eller indirekte, som kan tolkes som ”ondt blod”. Tvert mot, det kryr av Norbrygg-medlemmer (mange av deltakerne på dette forumet er mye mer aktive på FB) – og det refereres relativt ofte til forumtråder her for videre lesning. Av Facebook-gruppene er det den største, og den har mange aktive medlemmer. Noen av de andre (mindre) gruppene har mange nybegynnere, men FOSBS sine medlemmer er stort sett ganske drevne. ”Mindre” er relativt, for det er flere grupper med mange tusen medlemmer. FOSBS har vel over 22 000.

Takk, flott å få avsannet den feiloppfatningen. Jeg har jo tenkt at denne, og andre facebookgrupper, burde kunne brukes til å gjøre folk oppmerksomme på forumet som en ressurs av en litt annen type.

Jeg har vært innom der sjøl, men i grunnen bare blitt frustrert - ikke på grunn av innholdet i det folk skriver, men av strukturen. Mulig jeg trenger et kurs; jeg ligger helst så langt unna Facebook jeg kan.
 
Tilbake
Topp