Maltstøv på bryggerommet

Jeg brygger med dampkondensator, slik at dampproblematikken fra selve kokingen vil ikke være av noen særlig betydning. Noe luftfuktighet vil det nok likevel bli fra vask av bryggeutstyr osv.

Spørsmålet mitt blir vel om jeg kan plassere viften slik som på bildet, eller om den bør stå en annen plass mtp dette med maltstøv og eksplosjonsfare som er tatt opp i tråden her.
 
Jeg brygger med dampkondensator, slik at dampproblematikken fra selve kokingen vil ikke være av noen særlig betydning. Noe luftfuktighet vil det nok likevel bli fra vask av bryggeutstyr osv.

Spørsmålet mitt blir vel om jeg kan plassere viften slik som på bildet, eller om den bør stå en annen plass mtp dette med maltstøv og eksplosjonsfare som er tatt opp i tråden her.
Jeg tror ikke maltstøv utgjør noe problem så lenge du ikke setter en avtrekkshette over karet når du fyller i. Ved bare å tørke opp vannsølet ditt vil du aldri komme opp i de mengdene at maltsøv gir eksplosjonsfare. Kun en vifte med avtrekkshette over støvkilden vil over tid makte å bygge opp nok støv til å bli farlig.

60g/m3 er veldig mye støv i et åpen rom. For å være farlig skal en 100g pose med støv flagre i luften over kjelen din. Det skjer aldri.

PS. Vær kildekritisk når du søker råd på nettet. Jeg kan bare det om maltstøv som jeg har lest i tråden her. Du må selv vurdere om mine betraktninger er gode.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jeg tror ikke maltstøv utgjør noe problem så lenge du ikke setter en avtrekkshette over karet når du fyller i. Ved bare å tørke opp vannsølet ditt vil du aldri komme opp i de mengdene at maltsøv gir eksplosjonsfare. Kun en vifte med avtrekkshette over støvkilden vil over tid makte å bygge opp nok støv til å bli farlig.

60g/m3 er veldig mye støv i et åpen rom. For å være farlig skal en 100g pose med støv flagre i luften over kjelen din. Det skjer aldri.

PS. Vær kildekritisk når du søker råd på nettet. Jeg kan bare det om maltstøv som jeg har lest i tråden her. Du må selv vurdere om mine betraktninger er gode.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Jeg tror vel heller ikke maltstøvet vil være på farlige nivåer slik jeg holder på.

Min foreløpige konklusjon (så sant det ikke kommer andre gode innspill) er likevel at jeg hiver en vanlig baderomsvifte opp på veggen til venstre for vinduet. Da står den ikke direkte over bryggemaskinen, og vil slik sett heller ikke være særlig eksponert mot støv. Viften vil kun ha i oppgave å ta unna fuktighet i bryggerommet, og kan vel slik sett like gjerne stå til venstre som rett over bryggemaskinen når jeg uansett brygger med dampkondensator. Jeg kommer nok til å vaske over hjørnet som bryggeren står i etter hvert brygg. Og en noe mer grundig rengjøring av rommet forøvrig med en noe lavere frekvens :D

Og ja, å være kildekritisk er så klart en selvfølge.

@Finn Berger hvordan vil det være å fukte allerede knust malt, for å minske mengden støv?

M.
 
Jeg tror vel heller ikke maltstøvet vil være på farlige nivåer slik jeg holder på.

Min foreløpige konklusjon (så sant det ikke kommer andre gode innspill) er likevel at jeg hiver en vanlig baderomsvifte opp på veggen til venstre for vinduet. Da står den ikke direkte over bryggemaskinen, og vil slik sett heller ikke være særlig eksponert mot støv. Viften vil kun ha i oppgave å ta unna fuktighet i bryggerommet, og kan vel slik sett like gjerne stå til venstre som rett over bryggemaskinen når jeg uansett brygger med dampkondensator. Jeg kommer nok til å vaske over hjørnet som bryggeren står i etter hvert brygg. Og en noe mer grundig rengjøring av rommet forøvrig med en noe lavere frekvens :D

Og ja, å være kildekritisk er så klart en selvfølge.

@Finn Berger hvordan vil det være å fukte allerede knust malt, for å minske mengden støv?

M.

Jeg veit ikke, men jeg tror det er en dårlig ide. Du vil kanskje kunne lage mjølklumper, og det vil støve ille gæli når du skal røre i det knuste maltet for å fukte alt. Å bare spraye litt vann på toppen vil vel ikke ha noen effekt, bortsett fra når du frakter maltet?
 
Jeg veit ikke, men jeg tror det er en dårlig ide. Du vil kanskje kunne lage mjølklumper, og det vil støve ille gæli når du skal røre i det knuste maltet for å fukte alt. Å bare spraye litt vann på toppen vil vel ikke ha noen effekt, bortsett fra når du frakter maltet?

Du har nok rett.

Det er bare å gjøre som før, vaske etter brygging. Da brygget jeg på badet, og overførte til gjæringskar på samme plass som jeg mesket inn - uten at det noen gang har gitt meg noen problemer. Da vasket jeg over badet etter at jeg hadde brygget, slik at det aldri bygget seg opp noe særlig med støv. Det blir i praksis det samme jeg gjør her (men jeg holder meg nok stort sett til å vaske arealet i hjørnet hvor bryggemaskinen står). Ingen skandale det. Jeg bare likte idéen med å måtte tenke minst mulig på vasking når jeg først fikk eget dedikert bryggerom. Badet ble tross alt vasket i etterkant mest fordi det faktisk er et bad som andre enn jeg selv benytter. Og man vil jo ha en lykkelig samboer slik at man for lov til å fortsette med det artige vi driver på med :D

Mine prosesser er i grunn nokså lukket hele veien fra overføring til gjæringskar og videre til fat når den tid kommer. Slik sett er jeg ikke bekymret, men samtidig klarer jeg ikke helt å legge tanken på at maltstøvet svever rundt der fra meg :rolleyes::D Akk, ja.
 
60 g/m3 ekstremt mye melstøv! Du har minst 2 m3 luft mellom karret og vifta. Det vil si at du må minst miste 120 gram av maltet ditt til luften. Det er mer enn det du tilsetter som spesialmalt i mange oppskrifter. Malteksplosjon er et ikke-problem under vanlig hjemmebrygging med vanlig renhold. Du står jo ikke å drysser maltet opp i kjelen fra en pose du holder oppunder taket heller.

I et maltavsug vil det helt klart være noe å tenke over. Men ikke I en veggvifte som du planlegger. Da hadde mange hjemmebryggere gått i luften.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Sist redigert:
Har tenkt litt på maltstøv og eksplosjonsfare, og får ikke dette helt til å stemme fra et bryggeperspektiv.
Det store problemet i et bryggerom er fukt. Støv og fukt skaper belegg / avleiring, og dette vil ikke utgjøre en risiko.
Støv må være tørt og konsentrert for å skape en eksplosjon...
 
Har bare såvidt skummet denne tråden(ikke har jeg mølle selv heller, men hvorfor ikke kverne ute?
 
Har bare såvidt skummet denne tråden(ikke har jeg mølle selv heller, men hvorfor ikke kverne ute?

Fordi det er kaldt og jæveli', det regner og blåser, eller snør og blåser, og på morran er det mørkt, og du må dra sakene ut, og så dra dem inn igjen - og i stedet kan jeg stå varmt og godt og alt står klart og jeg trenger ikke rydde noe bort igjen.

Men det er klart, Nansen ville kverna ute - med håndsveiv:).
 
Jeg er også litt som Finn. Ser været litt an. Er det pent, kvernes det ute. Er det regn, kvernes det inne. Er det kaldt uten regn, måles alt opp inne og kvernes ute.
Men det måles og kvernes aldri i bryggeriet
 
Hvorfor ikke bare legge et lokk over kværna?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Det støver vel ikke fra toppen når du kverner, der er problemet heller at det støver når du heller maltet i trakta. Men det er sikkert mulig å gjøre smarte ting for å hindre det støvet som dannes når du kværner i å komme ut i omgivelsene. Å lage et tett lokk som du fester kværna på, og legger oppå ei bøtte som samler opp maltet, er noe mange sikkert har gjort.
 
Jeg brygger på en grainfather, og der heller jeg maltet i maltrøret på verandaen, og så senker jeg maltrøret rolig ned i meskevannet. Funker veldig fint, og ikkeno støv inne.
Interessant. Jeg bruker også Grainfather, men heller i litt og litt malt og rører inn i meskevannet. Hvis jeg skulle senke alt tørt i det våte, så ville det vært en veldig omfattende jobb å røre ut alle klumpene, vil jeg tro.
 
Har bare såvidt skummet denne tråden(ikke har jeg mølle selv heller, men hvorfor ikke kverne ute?

Det var ikke det som var min opprinnelige problemstilling (jeg kjøper ferdigkvernet). Det jeg ville diskutere/finne gode løsninger for var maltstøv fra innmesk :) Hadde jeg kvernet så hadde jeg helt klart kvernet en annen plass enn der jeg brygger og gjærer :)
 
Ahh :) I så fall kan jeg bare bidra med at jeg sakte lemper oppi maltet og rører ut, ca 1 litersmål av gangen
Nå gjærer jeg ikke på bryggerommet, men jeg tror uansett det er nok fuktighet der til å binde støvet så det ikke svever rundt
 
Tilbake
Topp