Tråden for dumme spørsmål.

Så selv om de to bildene er 2 helt forskjellige øl, hvor den ene har 3 cm krausen og den andre har 5 bobler er normalt ved bruk av samme gjær og samme temperatur? I såfall, hvorfor?

Jeg oppfatta ikke den forskjellen fra bildene. Men det kan være flere årsaker. Ulik oppskrift, f.eks.. Uansett; de har jo gjæra kjapt og greit ned, så jeg ville bare skevet det opp som ei erfaring at det ikke alltid ser likt ut.
 
Jeg oppfatta ikke den forskjellen fra bildene. Men det kan være flere årsaker. Ulik oppskrift, f.eks.. Uansett; de har jo gjæra kjapt og greit ned, så jeg ville bare skevet det opp som ei erfaring at det ikke alltid ser likt ut.

Ja oppskriftene er jo veldig forskjellige, begge er all grain, men den ene er jo med gode mengder mais og hurtigris, men den andre har ingenting av det, og ja det er jo ting som dette som gjør synlig gjæring interessant så noterer det ned og vil følge med på smak og utvikling, begge bryggene er de jeg har brygget mest av :)

Gjæringsbøttene har du vaska med samme remedie og skylt godt?

Ja altså ingenting er 100% likt, men de er vaske med samme vaskemiddel og skylt tilnærmet likt. Den største forskjellen jeg vet om er at cream ale'en fikk en jacuzzi pga av feilinformasjon fra BS i forhold til regulatoren på oksygeneringsettet og at golden ale'en var 21 det første døgnet når gjæringskapet var satt på 19 pga at inkbirden er koblet til cream ale'en.
 
En kjemikalierest i en av bøttene kunne kanskje dempet krausen. En "skudd-fra-hofta-hypotese".
Det er lurt å skyte fra hofta, gangstere som holder pistolen sidelengs fungerer tross alt ikke i virkeligheten, og det kan godt hende at cream ale'en, den med nada krausen, ble stående lengre med starsan. Videre så bruker jeg noe så enkelt som first price maskinoppvaskpulver, noe jeg tror muligens dreper skummet når jeg vasker ølglassene mine med det. Jeg tar gjerne imot tips til bedre vaskemiddel, for selv om jeg er fornøyd med effekten av det, så kan jeg kjenne på hendene at det er rester på fingrene, bruker ikke hansker. Jeg har bare dusjen til å skylle vekk vaskemidlene fra.
 
Ja oppskriftene er jo veldig forskjellige, begge er all grain, men den ene er jo med gode mengder mais og hurtigris, men den andre har ingenting av det, og ja det er jo ting som dette som gjør synlig gjæring interessant så noterer det ned og vil følge med på smak og utvikling, begge bryggene er de jeg har brygget mest av :)



Ja altså ingenting er 100% likt, men de er vaske med samme vaskemiddel og skylt tilnærmet likt. Den største forskjellen jeg vet om er at cream ale'en fikk en jacuzzi pga av feilinformasjon fra BS i forhold til regulatoren på oksygeneringsettet og at golden ale'en var 21 det første døgnet når gjæringskapet var satt på 19 pga at inkbirden er koblet til cream ale'en.

Jeg tror forskjellen på de to oppskriftene kan være årsaken, men det er rein gjetning. Det er vel mer protein i golden ale'n?

Jeg bruker også first price maskinoppvaskpulver til reingjøring. Jeg har ikke merka noe til at det blir dårlig skum i ølglassene, eller dårlig kräusen.

Hvordan er det med skummet i golden ale'n nå, forresten?
 
Jeg tror forskjellen på de to oppskriftene kan være årsaken, men det er rein gjetning. Det er vel mer protein i golden ale'n?

Jeg bruker også first price maskinoppvaskpulver til reingjøring. Jeg har ikke merka noe til at det blir dårlig skum i ølglassene, eller dårlig kräusen.

Hvordan er det med skummet i golden ale'n nå, forresten?
Jeg har nylig begynt å vaske øl glassene for hånd, og la bare merke til at jeg hørte en mye tydeligere brusing når jeg tappa en øl, kan ha vært tilfeldig dog, evt, kanskje jeg bruker for mye pulver, jeg slumper jo bare, og kanskje, er det elendige vannet her hos meg:p

Golden ale, SG nå: 1.015.
received_813743689374972.jpeg

Cream ale, SG nå: 1.016.
received_803493007076606.jpeg

Så i løpet av natten har den fått litt krausen, det var jo noe seint i gjæringsforløpet syns jeg, men å kunne se hva som skjer er morro i alle fall:D
 
Sist redigert:
Jeg har nylig begynt å vaske øl glassene for hånd, og la bare merke til at jeg hørte en mye tydeligere brusing når jeg tappa en øl, kan ha vært tilfeldig dog, evt, kanskje jeg bruker for mye pulver, jeg slumper jo bare, og kanskje, er det elendige vannet her hos meg:p

Golden ale, SG nå: 1.015.
Vis vedlegget 47373

Cream ale, SG nå: 1.016.
Vis vedlegget 47374

Så i løpet av natten har den fått litt krausen, det var jo noe seint i gjæringsforløpet syns jeg, men å kunne se hva som skjer er morro i alle fall:D

Det jämnar ut sig:). Dette ser jo veldig bra ut.
 
Det jämnar ut sig:). Dette ser jo veldig bra ut.
Joda virker lovende dette, jeg håper at den trege ankomsten av krausen(1.016) er lovende for utgjæringa, hadde ikke blitt feil om jeg fikk cream Ale'en ned i 1.006, nå er den på 1.014 så tenker jeg øker temperaturen til 21°C før jeg køyer i dag :)
 
Har et spørsmål angående å brygge med vann som blir misfarget etter kraftig regnvær.Jeg har ikke vannprofil på dette vannet annet enn at det kommer fra 300 m høyde og at vannet i basseng kommer som følge av avrenning fra delvis myrlendt terreng.
Det er ikke noe lukt eller usmak av dette noe som kan skyldes at det UV-renses før det går ut i kranene.Er det noe ulempe å brygge med dette direkte etter regnvær eller bør jeg vente til det har "stabilisert" seg ?
 
Har et spørsmål angående å brygge med vann som blir misfarget etter kraftig regnvær.Jeg har ikke vannprofil på dette vannet annet enn at det kommer fra 300 m høyde og at vannet i basseng kommer som følge av avrenning fra delvis myrlendt terreng.
Det er ikke noe lukt eller usmak av dette noe som kan skyldes at det UV-renses før det går ut i kranene.Er det noe ulempe å brygge med dette direkte etter regnvær eller bør jeg vente til det har "stabilisert" seg ?

Hadde det hatt noe for seg å kjøre det gjennom et enkelt kullfilter?
 
Jeg hentet dette oksigenerinssettet i dag Oksygeneringssett Enkel regulator, med oksygen - BryggSelv Ble fortalt at den regulatoren som følger med er presatt og at den skulle være helt åpen, greit nok, burde jo gjøre saken enkel.
Jeg siterer meg selv fordi en ting er sikkert, den informasjonen stemmer overhodet ikke, blei jacuzzi oppi vørteren :mad::mad:
Det du ble fortalt stemmer jo heller ikke med beskrivelsen på produktsiden, for der skriver de jo: skru på regulatoren til du såvidt ser boblene komme opp til overflaten (ca 1L/minutt) (forutsatt at de ikke har endret på nettsiden siden onsdag).
 
Det du ble fortalt stemmer jo heller ikke med beskrivelsen på produktsiden, for der skriver de jo: skru på regulatoren til du såvidt ser boblene komme opp til overflaten (ca 1L/minutt) (forutsatt at de ikke har endret på nettsiden siden onsdag).
Jepp, tok det opp med den undersjåtte som var på jobb når jeg henta gass, og han syns også det virka rart, men jeg mener nå uansett at kommunikasjon er viktig, og får jeg beskjed om at når den er helt åpen så er det ca 1l/timen så følger jeg det, jeg ble samtidig fortalt at mange hadde kommet tilbake og sagt at den ikke fungerte og at det ikke kom noe O2 ut, og at han da hadde sagt at den må være helt åpen for å få 1l/time så er det lite rom for at jeg feiltolket det som blei sagt.

Nuvel, det det handler om er O2 til øl fra startere og jeg ville bare meddele den erfaringen jeg fikk :)
 
Har et spørsmål angående å brygge med vann som blir misfarget etter kraftig regnvær.Jeg har ikke vannprofil på dette vannet annet enn at det kommer fra 300 m høyde og at vannet i basseng kommer som følge av avrenning fra delvis myrlendt terreng.
Det er ikke noe lukt eller usmak av dette noe som kan skyldes at det UV-renses før det går ut i kranene.Er det noe ulempe å brygge med dette direkte etter regnvær eller bør jeg vente til det har "stabilisert" seg ?

Det korte svaret er at dersom det smaker bra, bør det ikke påvirke ølet.
Bruker du klarning i slutten av kok, vil dette og/eller ColdCrash hjelpe.
Filtrering er foreslått
Du kan også teste oppkok med klarningsmiddel dagen i forkant. Da får du litt LODO på kjøpet
 
Tilbake
Topp