DIY magnetrører

Jeg syns det er greit. Skal vel ikke store smilehullet til ?

Edit: Og alle papirer til side så har jeg ennå til gode å ikke få gjær som gjør jobben. Men det kan vel og diskuteres hva som er greit med det og.
Det er vel bekreftet at høyere hastighet og større tilgang på O2 gir flere celler, mener @Finn Berger postet link til den testen tidligere i tråden. Og det er vel sånn sett ingen tvil om at større hastighet vil hjelpe.

Men jeg er enig med deg, starteren mine bruker sjeldent mer enn 24 timer, ofte mindre, og resultatene er stort sett greie så jeg ser ikke på det som et alvorlig problem å ikke få skviset ut mest mulig celler pr. liter starter så lenge jeg får nok og friske celler :)

Jeg bruker sjeldent Intllab'en lengre, gått over til en hjemmesnekret en og den drar ca det samme som Intllab'en, men er dobbel. Og det er viktigere for meg å få 2 startere klare samme dag, siden jeg alltid brygger 2 brygg de dagene jeg faktisk brygger enn om jeg kunne fått flere celler pr. liter.
 
Jo mer oksygen jo større cellevekst. Jo større cellevekst jo mer må man skru opp underveis pga viskositeten øker, selv om SG går ned.

Sliter man med at pinnen blir kastet av, så kan man bytte pinne til en oval fra flat, de flate er ustabile, bangbangbang opp og ned, og så kan man jo poppe hood'en på røreren og se om det er plass i høyden til å lime på en magnet eller to til.
 
Jo mer oksygen jo større cellevekst. Jo større cellevekst jo mer må man skru opp underveis pga viskositeten øker, selv om SG går ned.

Sliter man med at pinnen blir kastet av, så kan man bytte pinne til en oval fra flat, de flate er ustabile, bangbangbang opp og ned, og så kan man jo poppe hood'en på røreren og se om det er plass i høyden til å lime på en magnet eller to til.

Jeg kjøpte nylig en stjerneforma magnet (på Strømmen). Den funker bedre. Oval har ikke vært noen løsning for meg.

Kjørte parallelt nå, satte en liter i en 2-liters kolbe som blei plassert på Intllab'en, og 2,5 liter i en 5-liter på bryggselvrører'n. Samme vørter, samme gjær. Og den i 2,5-liter'n blei ferdig lenge før den andre. Jeg ser det som et klart bevis på at kraftigere røring er mer effektivt, eller rettere sagt, på at Intllab'n ikke er kraftig nok, sjøl om den ga en virvel som gikk helt ned.
 
Det er forskjellig overflate i en 2-liter og en 5-liter...
Kontroller ved neste gang å kjøre alt likt, men bytt på hvilken kolbe på hvilken rører
Du har egentlig tre variabler du ikke har kompensert for. Kolbestørrelse, type magnet og type magnetrører.
 
Det er forskjellig overflate i en 2-liter og en 5-liter...
Kontroller ved neste gang å kjøre alt likt, men bytt på hvilken kolbe på hvilken rører

Kai Troester har jo gjort det der, dvs. sjekka effekten av ulike grader av røring. Bildene han viser er litt uklare, men det ser ut for meg som om det er en rimelig heftig hvirvel i den kraftigste, og noe sånt er ikke Intllab'en i stand til å produsere. Ikke min i alle fall.

Ellers er jo det med overflaten et godt poeng. Men jeg tror forholdet mellom overflate og volum var relativt likt, og det har vel betydning? (Ikke mitt fagområde!)
 
Okei, da var kolbe og magnet i hus, dette er 3l i 5l kolbe. Det drar ikke gjennom kjøkkenbenken men er allikevel mer enn et smilehull, drar jeg på mer fart så hopper magneten av (dette kan sikkert justeres). Så da spør jeg liksågodt ekspertisen; er det godt nok?IMG_20201022_38447.jpg
 
Tja... det var jo bedre enn andre bilder jeg har sett, men det blir jo litt annet med vørter i kolben... Jeg hadde i alle fall testa ut, selvgjort er velgjort. :)
 
Tja... det var jo bedre enn andre bilder jeg har sett, men det blir jo litt annet med vørter i kolben... Jeg hadde i alle fall testa ut, selvgjort er velgjort. :)
Ja, vørter er jo litt tyngre å dra rundt enn vann, men vil det holde magneten bedre på plass også, så jeg eventuelt kan guffe på litt mer?
 
Okei, da var kolbe og magnet i hus, dette er 3l i 5l kolbe. Det drar ikke gjennom kjøkkenbenken men er allikevel mer enn et smilehull, drar jeg på mer fart så hopper magneten av (dette kan sikkert justeres). Så da spør jeg liksågodt ekspertisen; er det godt nok?Vis vedlegget 47484

Det duger nok - men er antakelig ikke optimalt. Les denne: Stir speed and yeast growth | Braukaiser

Det er en undersøkelse om sammenhengen mellom gjærvekst og hastighet på røreren. Bildene der er dårlige, men jeg mener at det du har, svarer til det Troester kaller "medium speed", og det gir "bare" 5/6 av det utbyttet du får med "fast speed" i følge eksperimentet som refereres. Det er sikkert til å leve med:).

Flere kalkulatorer bruker Troesters beregningsmåte før gjærvekst ved bruk av magnetrører, og det er nok den som regnes som den beste, også. Brewersfriend lar deg velge den (Braukaiser stirplate), og det er mulig at du da skal regne at du får litt mindre enn den sier. Det veit jeg ikke, det kan hende det skal regnes mer om man har en kraftig rører.
 
Det duger nok - men er antakelig ikke optimalt. Les denne: Stir speed and yeast growth | Braukaiser

Det er en undersøkelse om sammenhengen mellom gjærvekst og hastighet på røreren. Bildene der er dårlige, men jeg mener at det du har, svarer til det Troester kaller "medium speed", og det gir "bare" 5/6 av det utbyttet du får med "fast speed" i følge eksperimentet som refereres. Det er sikkert til å leve med:).

Flere kalkulatorer bruker Troesters beregningsmåte før gjærvekst ved bruk av magnetrører, og det er nok den som regnes som den beste, også. Brewersfriend lar deg velge den (Braukaiser stirplate), og det er mulig at du da skal regne at du får litt mindre enn den sier. Det veit jeg ikke, det kan hende det skal regnes mer om man har en kraftig rører.
Dette er med en 4cm flat rørepinne (uten ring), kan det være et poeng å gå ned i lengde på pinnen og justere magnetene?
 
Du kommer til å få mer motstand med vørter, og enda mer når gjæren begynner å formere seg. Hvis du finner ut at det ikke er nok, så er det bare å pimpe med to magneter til og større pinne, hvis du har nok trøkk i det som driver det rundt. Uansett så vil du neppe overstige f.eks 4L (ish) i en 5L kolbe, det kan bli sølete, og vinningen går opp i spinningen, så ser jo egentlig helt greit ut.
 
Du kommer til å få mer motstand med vørter, og enda mer når gjæren begynner å formere seg. Hvis du finner ut at det ikke er nok, så er det bare å pimpe med to magneter til og større pinne, hvis du har nok trøkk i det som driver det rundt. Uansett så vil du neppe overstige f.eks 4L (ish) i en 5L kolbe, det kan bli sølete, og vinningen går opp i spinningen, så ser jo egentlig helt greit ut.
Jeg har også kjøpt ei glasskrukke ala norgesglass på clas ohlson på 1.2l. For å rehydrere tørrgjær og deretter prøve å gjøre som @Kloakk , dvs å bruke en boks vørterøl i det som er igjen i glasset etter pitch. I det glasset kan jeg gi full gass på rører'n og når jeg prøvde med 0.5l vann så var det ville tilstander i glasset, det gikk så det spruta vanndråper utover kjøkkenbenken.
 
Er det nokon som har vurdert akvariepumpe med brusestein nedi koblen istadenfor magnetrører? Blir det for lite effektivt sidan ein ikkje får gjæra i suspensjon på samme måte?
 
Er det nokon som har vurdert akvariepumpe med brusestein nedi koblen istadenfor magnetrører? Blir det for lite effektivt sidan ein ikkje får gjæra i suspensjon på samme måte?

Jeg aner ikke, men jeg tror det vil funke delvis likegodt, bare at det er mer utstyr og så må denne porøse brusesteinen renses mellom hver gang.
 
Tilbake
Topp