Hurtig-gjæring av pils uten trykk

Brygg Selv har på sine en gjøring av pils som følger:
  • Dag 1: Kjøl ned vørter og tilsett gjær på 10°C. Hold denne temperaturen til neste steg.
  • Dag 3: Øk temperaturen til 13°C
  • Dag 4: Øk temperaturen til 17°C
  • Dag 5: Øk temperaturen til 19°C
  • Dag 7: Senk temperaturen til 5°C (Cold Crash)
  • Dag 14: Ølet er klart for å tappes på fat eller flaske.
Min metode har alltid vært minst 14 dager kaldt (10 grader) og minst 1 uke varmt (19 grader). Deretter tapping og lagring.

Brygg selv mener deres metode gir drikkeklar pils på 3 uker. Har noen erfaring med deres metode?
Den beste metoden for gjæring av lager - Bryggselv Blogg
 
Brygg Selv har på sine en gjøring av pils som følger:
  • Dag 1: Kjøl ned vørter og tilsett gjær på 10°C. Hold denne temperaturen til neste steg.
  • Dag 3: Øk temperaturen til 13°C
  • Dag 4: Øk temperaturen til 17°C
  • Dag 5: Øk temperaturen til 19°C
  • Dag 7: Senk temperaturen til 5°C (Cold Crash)
  • Dag 14: Ølet er klart for å tappes på fat eller flaske.
Min metode har alltid vært minst 14 dager kaldt (10 grader) og minst 1 uke varmt (19 grader). Deretter tapping og lagring.

Brygg selv mener deres metode gir drikkeklar pils på 3 uker. Har noen erfaring med deres metode?
Den beste metoden for gjæring av lager - Bryggselv Blogg

Har brukt Bryggselv metoden på 2 av mine pils(1 ferdigsett og 1 egenkomponert) og er meget fornøyd med den.Ingen usmaker og pilsen blir klar.

Edit : På den siste pilsen cold crashet jeg ikke før dag 12 og jeg startet ikke økning av temperaturen før dag 7.
 
Sist redigert:
Søk på forumet etter hurtigmetoden, så finner du mange tråder her som diskuterer dette.
Mange hevder at det gir ‘god pils’.
Andre hevder at ved langtidslagring (Lager), blir forskjellene merkbare til fordel for tradisjonell gjæring
 
Brygg Selv har på sine en gjøring av pils som følger:
  • Dag 1: Kjøl ned vørter og tilsett gjær på 10°C. Hold denne temperaturen til neste steg.
  • Dag 3: Øk temperaturen til 13°C
  • Dag 4: Øk temperaturen til 17°C
  • Dag 5: Øk temperaturen til 19°C
  • Dag 7: Senk temperaturen til 5°C (Cold Crash)
  • Dag 14: Ølet er klart for å tappes på fat eller flaske.
Min metode har alltid vært minst 14 dager kaldt (10 grader) og minst 1 uke varmt (19 grader). Deretter tapping og lagring.

Brygg selv mener deres metode gir drikkeklar pils på 3 uker. Har noen erfaring med deres metode?
Den beste metoden for gjæring av lager - Bryggselv Blogg
Et kort sammendrag av mine erfaringer:
På plussiden: Metoden ga godt øl. Men det trenger lagering. Så 3 uker er litt lettvint, etter min mening.
På minussiden: Det ble mye måling for å time temperaturøkningene. Bryggselv-metoden bruker utgjæring som ”trigger” for temperaturøkning. Originalmetoden som BS har videreutviklet er som du beskriver i innlegget. Den baserer seg på dager. Jeg måtte bruke 14 døgn på å komme gjennom forløpet.
Ølet ble oksidert mye raskere enn referanseølet. Usikker på hvorfor. Ølene ble behandlet likt mht til tapping og oppbevaring. Det kan være en tilfeldighet, men flere har opplevd det samme.

Jeg sparte én uke. Tradeoff var dårlig holdbarhet og mer jobb.
 
Sist redigert:
Jeg har god erfaring med en mellomting: Gjær på lav temperatur, men øk temperaturen gradvis når gjæringen er 2/3 ferdig (typisk etter 2-4 dager). Etter noen dager på 16-18 grader, senk så temperaturen gradvis mot 0-4 grader. I dette regimet overfører jeg ølet til fat ca tre uker etter bryggedag.
 
Sist redigert:
Jeg har god erfaring med en mellomting: Gjær på lav temperatur, men øk temperaturen gradvis når gjæringen er 2/3 ferdig (typisk etter 5-7 dager?). Etter noen dager på 16-18 grader, senk så temperaturen gradvis mot 0-4 grader. I dette regimet overfører jeg ølet til fat ca tre uker etter bryggedag.

Hva er ulempen med å overføre til fat etter diacetyl rest og så cold crashe der? Mye trub?
 
Hva er ulempen med å overføre til fat etter diacetyl rest og så cold crashe der? Mye trub?

Hvis du ikke kan gjennomføre cold crash på gjæringskaret uten å risikere eksponering for luft, er det et godt alternativ å overføre til fat først.

Men når du cold crasher først, får du veldig klart øl over til fatet, ja.
 
Så du ser ingen annen ulempe?
Personlig/ praktisk problem er at jeg ikke har kjøleskapsplass til gjæringskaret :p
 
Et kort sammendrag av mine erfaringer:
På plussiden: Metoden ga godt øl. Men det trenger lagering. Så 3 uker er litt lettvint, etter min mening.
På minussiden: Det ble mye måling for å time temperaturøkningene. Bryggselv-metoden bruker utgjæring som ”trigger” for temperaturøkning. Originalmetoden som BS har videreutviklet er som du beskriver i innlegget. Den baserer seg på dager. Jeg måtte bruke 14 døgn på å komme gjennom forløpet.
Ølet ble oksidert mye raskere enn referanseølet. Usikker på hvorfor. Ølene ble behandlet likt mht til tapping og oppbevaring. Det kan være en tilfeldighet, men flere har opplevd det samme.

Jeg sparte én uke. Tradeoff var dårlig holdbarhet og mer jobb.
Tilt? Kan alle målingene kanskje ha innvirkning på oksideringen?
 
Så du ser ingen annen ulempe?
Personlig/ praktisk problem er at jeg ikke har kjøleskapsplass til gjæringskaret :p

Det viktigste når du lager øl er å gi gjæren gode arbeidsforhold. Har du kontroll på temperaturen? Det er som sagt viktigst i starten av gjæringsforløpet.
 
Så du ser ingen annen ulempe?
Personlig/ praktisk problem er at jeg ikke har kjøleskapsplass til gjæringskaret :p

Sedimenter vil jo bunnfelle, så jeg ser ingen slike ulemper. Etter at du har tappet et par halvlitere, er sedimentene nær innsuget borte.
Du kan ikke transportere slike fat. Da må du fylle over på et nytt O2-fattig fat. Det er svært enkelt.
 
Tilbake
Topp