Hva gjør jeg da..

Jeg driver å bygger ett mikrobryggeri, men det ser ikke ut til at jeg får varmelementet tidsnok til at jeg kan brygge det middelalderølet ( 20 liter ) jeg har nevnt ett par ganger her inne helt i fra bunnen av. Det er meninga at jeg skal brygge til sommersolverv ( st.hans) og jeg vil helst at det skal stå og kose seg litt på fat i en måned eller to. Spørsmålet er da om det går an å få tak i uhomla spraymalt eller ekstrakt. Jeg tenkte å bruke noe som gir litt røykpreg og en mørkebrun farge.

Noen som har noen ideer/forslag??

Under følger den oppskrifta jeg skal bruke vis jeg får elementet til rimelig tid.

oppskrifta holder til 20 liter
Malt:

amber malt (Thomas Fawcett) 3,00 kg
gotländsk rökmalt                  3,00 kg


Gjær:
Wyeast 1428 Scottish Ale Yeast ( 2 pakker )


Urter:

Ryllik (Achillea millefolium)               28,00 gr     60min
Burot (Artemisia vulgaris)                   28,00 gr        60min
Einebær (Juniperus communis)             5,00 gr   10min
Pors (Myrica gale)                                2,00 gr    10min
klarurt                                                 3,00gr      10 min


enstegs mesking ved 68 grader celsius i 60 minutter.
 
Spennende å brygge gruytbier, men kanskje du havner litt i feil farvann med såpass stoer andeler amber og røkmalt. Amber malt fra Thomas Fawcett skal ikke brukes i store andeler, det er ikke en basismalt. Røkmalt fra Gotland er visst også veldig sterk og kan, ulikt Weyermanns røkmalt, ikke brukes i såpass store andeler. Mener det er andre på forumet som har prøvd og erfart...

Prøv heller 80% pale og så 10% amber og 10% røkmalt, kanskje enda mere pale.

Spennende saker Haaken! :)
 
Jeg vil si at varmeelementet ikke er essensielt for meskingen! Kommer jo litt an på oppsettet ditt, men vanligvis mesker man uten å tilsette ekstern varme utover å blande malten med varmt vann. Så hvis du kan koke opp et maltekstraktbrygg, kan du også meske og koke et maltbrygg. Men hvis du gir litt mer opplysninger om det planlagte oppsettet kan sikkert flere kaste lys over evt problemer med et manglende varmeelement :)

Uhumlet spraymalt/maltekstrakt kan fås hos bla petit-agentur.no og vinogbar.no, men maltekstrakt med røyksmak tror jeg ikke er å oppdrive... :'(
 
Weyermann produserar ekstrakt laga av deira røykmalt, men det må importerast.

Nye mikrobryggeri er alltid interessant å høyre om. Hadde vore artig om du posta litt meir info om prosjektet ditt.
 
Lars Bjørnstad skrev:
Jeg vil si at varmeelementet ikke er essensielt for meskingen! Kommer jo litt an på oppsettet ditt, men vanligvis mesker man uten å tilsette ekstern varme utover å blande malten med varmt vann. Så hvis du kan koke opp et maltekstraktbrygg, kan du også meske og koke et maltbrygg. Men hvis du gir litt mer opplysninger om det planlagte oppsettet kan sikkert flere kaste lys over evt problemer med et manglende varmeelement :)

Uhumlet spraymalt/maltekstrakt kan fås hos bla Petit-agentur.no og vinogbar.no, men maltekstrakt med røyksmak tror jeg ikke er å oppdrive... :'(

Det er ett RIMS anlegg som ligner leif stanas oppsett.
Skal montere ett spesialaget varmelement på 2500W ( 2.1W/cm2 ) I bunnen av en gammel varmtvannsbereder, med PID temperaturstyring og sirkulasjonspompe.
Mulig pumpa er litt overkill, men den er magnetisk kobla, av SS316og tåler 80 grader. Er av merket Iwaki som dere ser er det en sentrifugalpumpe, P 4,5 bar, head 7,5 m, 9000 l/h. PTFE lining.
Skal bruke en platekjøler til å kjøle ned brygget, den av SS316.
Røropplegget og kraner er gammelt meieriutstyr som er plukket på en gjennvinningssentral for metall.
Data på platekjøleren:

Dimensions L:  12.4"  W: 2.8"  H: 2.9"
Ports 3/4" Male NPT
Heat Transfer Area/Plate .023 m^2/plate (.24 ft^2/plate)
Thickness of plates 0.3 mm
Max Flow Rate               1050 gph
Channel Capacities .04 L/channel
Design pressure 3.0 Mpa to 4.5 Mpa (435 psi to 650 psi)
Test Pressure 4.5 Mpa to 6.0 Mpa (650 psi to 870 psi)
Design Temperature -195 ℃ ~+220 ℃ (-319 F - 430 F)
Max Heat Transfer 5-25 KW
Welding Material 99.9% Copper
Corrosion Resistance Will NOT rust under normal usage (regular pH levels)
Manufacture Material 316L Stainless Steel (9% better heat transfer than 304)
 
Eduard skrev:
Spennende å brygge gruytbier, men kanskje du havner litt i feil farvann med såpass stoer andeler amber og røkmalt. Amber malt fra Thomas Fawcett skal ikke brukes i store andeler, det er ikke en basismalt. Røkmalt fra Gotland er visst også veldig sterk og kan, ulikt Weyermanns røkmalt, ikke brukes i såpass store andeler. Mener det er andre på forumet som har prøvd og erfart...

Prøv heller 80% pale og så 10% amber og 10% røkmalt, kanskje enda mere pale.

Spennende saker Haaken! :)

Vis jeg får varmelementet tidsnok så prøver jeg:
3000 gram pale malt    ( 67%)
1000 gram amber malt ( 22%)
500  gram røykmalt    (11%)

Det skal da gi ett brygg med en alkoholstyrke på rundt 4,2% og en farge på 19 EBC.
 
Selv om ambermalten er temmelig sterk i farve og smak så er du nå ihvertfall på tryggere grunn :). Bruk evt søkemotoren på forumet (gå først til hovedsiden i forumet) for å finne mer om røkmalt fra Gotland. ;)
 
Tilbake
Topp