overskumming under gjæring.

Jeg har opplevd formidabel skumming i gjæringskaret på de siste bryggene mine. Dette har resultert i at jeg har måttet ta av lokket på spannet for å roe gemyttene, med fare for infeksjoner. Har ikke vært plaget med dette tidligere, men lurer på om grunnen er at de siste bryggene mine har jeg mesket om natten pga tidsnød. Kan jeg bruke noe skumdempende midler som ikke påvirker der ferdige resultat?
 
Hva er formidabel skumming? Hvilken gjær bruker du? Kontrollerer du temperaturen? Hvilken OG har øla du gjærer? Vanlig regel er å ha minst 25% av vørter-volumet til fribord som gjæra kan vokse i. En Imperial Stout (OG 1.112) jeg gjæra (Skare-kveik) for ei tid tilbake blåste av gjærlåsen. Det var 45 liter vørter i en 70 liters gjæringstønne.
 
Hva er formidabel skumming? Hvilken gjær bruker du? Kontrollerer du temperaturen? Hvilken OG har øla du gjærer? Vanlig regel er å ha minst 25% av vørter-volumet til fribord som gjæra kan vokse i. En Imperial Stout (OG 1.112) jeg gjæra (Skare-kveik) for ei tid tilbake blåste av gjærlåsen. Det var 45 liter vørter i en 70 liters gjæringstønne.

Beklager for manglende info, men kjøpte ett ferdig sett fra bryggebutikk med american pale ale, gjærtype american west coast ale yeast. Er relativt fersk som ølbrygger, så jeg innser at jeg må anskaffe med ett kjølesskap, men prøver å holde lav temperatur (15gr i dette tilfellet) på bryggerommet. Målte OG til 1.058.
Gjærngskaret er en standard 30l plastbøtte, denne gangen fylt opp med i overkant 25 liter. Gjærlåsen skummet først over, men selv om jeg tok av lokket og la det delvis på, skummet det over breddene og nedover sidene.
 
Du kan montere en blow off-tube.Men hvis du ikke har det som trengs for det nå, er du henvist til å holde på å spa ut gjærskum til det gir seg. Bruk ei sleiv eller noe passende som du kan være sikker på at du får rein.

Det går nok bra. Ting som beveger seg ut av gjæringskaret ditt skaper ikke trøbbel.
 
På mitt øyemål er jo den som Steinar linker til, klin lik mine game europrisbøtter. At det kan bli en 8-10 liter skum ved gjæring er helt sikkert, selv ved lave temperaturer i forhold til anvisningen på pakken. En god blow-off-løsning er det beste, selv er jeg ikke redd for å øse av når det topper seg.
 
Tror den han linker til ligner mer på bøttene til Bryggselv. Lokket er i allefall helt forskjellig. Men for all del... Det var bare et tips egentlig... :)Screenshot_20201019-002407_Chrome.jpg
 
Bøttene til Europris er faktisk av bedre kvalitet enn de vi typisk får i bryggebutikkene. Med unntak av spesialer som Speidel sine da...
Ikke så stor fan av lokka til Europris. Men nå er det tre år siden jeg kjøpte første og siste bøtte derfra da. Ser lik ut, de du linker over her. De rommer også mer enn 30 liter.
 
Vender deg til det. Vanskelig første gangen, men jeg er sikker på at de er tette, og enkle å få av når man finner "trikset" :)

Har aldri klart å venne meg til det. Ørten brukne negler. Men i den store sammenhengen er det ikke så farlig; jeg er nok ingen Segovia:(:p.
 
Tilbake
Topp