Enda mere bryggeutstyr... Hjelp!

Hei!

Er deleier av en speidel 50 som står fast i et bryggerom noen mil unna. Vil begynne så smått med brygging hjemme også. Jeg har en gammel biabkjele på 35 liter og en 35 liters Spike-kjele med falsk bunn.
Har også en liten induksjonsplatetopp. Planen er å investere i ei pumpe for sirkulering av vørter, har også sett på å få ettermontert varmeelement i den gamle biabkjelen.

Prøver å vrenge hodet litt rundt her med tanke på eventuell ekspansjon senere for større kjeler. Hva utstyr bør jeg handle / kan vente med eller er fornuftig å kjøpe i første omgang? Platetoppen jeg har er liten og den fungere helt "ok" for mindre kjeler, men blir håpløst om jeg skulle oppgradere. Har også sett på en einbrew 1p1 styringsenhet, da har jeg noen muligheter for en eventuell oppgradering. Om noen har noen tips på kjøp og eventuelt oppsett hadde jeg satt stor pris på det.
 
Hei!

Er deleier av en speidel 50 som står fast i et bryggerom noen mil unna. Vil begynne så smått med brygging hjemme også. Jeg har en gammel biabkjele på 35 liter og en 35 liters Spike-kjele med falsk bunn.
Har også en liten induksjonsplatetopp. Planen er å investere i ei pumpe for sirkulering av vørter, har også sett på å få ettermontert varmeelement i den gamle biabkjelen.

Prøver å vrenge hodet litt rundt her med tanke på eventuell ekspansjon senere for større kjeler. Hva utstyr bør jeg handle / kan vente med eller er fornuftig å kjøpe i første omgang? Platetoppen jeg har er liten og den fungere helt "ok" for mindre kjeler, men blir håpløst om jeg skulle oppgradere. Har også sett på en einbrew 1p1 styringsenhet, da har jeg noen muligheter for en eventuell oppgradering. Om noen har noen tips på kjøp og eventuelt oppsett hadde jeg satt stor pris på det.

Hvorfor vil du sirkulere vørteren? Blir bare en masse unødvendig søl.Det eneste du mangler sånn jeg ser det, er ei god indksjonsplate:).
 
Hvorfor vil du sirkulere vørteren? Blir bare en masse unødvendig søl.Det eneste du mangler sånn jeg ser det, er ei god indksjonsplate:).

Så slipper man å sirkulere vørteren over maltet igjen, eller det er kanskje ikke behov for det? Vanen fra speidel sitter i. Tenkte også å bruke pumpen til å overføre til gjæringskar i kjøleskap. Håpet er å få tid og råd etterhver til et konisk gjæringskar fra SS med mulighet for gjæring under trykk. Tenkte og ved eventuell forstørring av kjeler, det frister veldig med iallefall èn femtiliterskjel slik at man sitter igjen med minimum to fulle fat etter en bryggedag, at en slik sirkulering ville være fornuftig.

For øvrig takk for svar!
 
Hvis du har kontroll over meskingen vil jeg si det neste du MÅ ha er tempraturkontroll over gjæringen.

Jeg brukte kjøleskap med sts(?) Temperaturstyring. Byttetntil graimfathers kjøke/varmesystem med to ståltanker. Det var en vesentlig forbedring. Mindre arbeid og bedre øl.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Så slipper man å sirkulere vørteren over maltet igjen, eller det er kanskje ikke behov for det? Vanen fra speidel sitter i. Tenkte også å bruke pumpen til å overføre til gjæringskar i kjøleskap. Håpet er å få tid og råd etterhver til et konisk gjæringskar fra SS med mulighet for gjæring under trykk. Tenkte og ved eventuell forstørring av kjeler, det frister veldig med iallefall èn femtiliterskjel slik at man sitter igjen med minimum to fulle fat etter en bryggedag, at en slik sirkulering ville være fornuftig.

For øvrig takk for svar!

hehe - jeg er på et lite korstog mot ideen om at det er nødvendig å sirkulere. Du får klarere vørter enn om du bare kjører en vanlig manuell resirkulering (vorlauf) til slutt, men det er ingen gevinst i det, så vidt jeg kan forstå. Men liker du den klare vørteren, så skal du selvfølgelig gjøre det. Og om du har behov for pumpe tll overføring av vørter, så må du ha pumpe:).

Jeg bare synes det er altfor mye stress med utstyr - som f.eks. stålkar til 15 000 for gjæring under trykk:p. Men folk må jo få bruke penga sine på hva de vil.
 
hehe - jeg er på et lite korstog mot ideen om at det er nødvendig å sirkulere. Du får klarere vørter enn om du bare kjører en vanlig manuell resirkulering (vorlauf) til slutt, men det er ingen gevinst i det, så vidt jeg kan forstå. Men liker du den klare vørteren, så skal du selvfølgelig gjøre det. Og om du har behov for pumpe tll overføring av vørter, så må du ha pumpe:).

Jeg bare synes det er altfor mye stress med utstyr - som f.eks. stålkar til 15 000 for gjæring under trykk:p. Men folk må jo få bruke penga sine på hva de vil.
Enig i at jeg ikke helt ser behovet for trykktank. Godt øl er verdt å vente på. Og tempraturstyring er mye viktigere.

I begynnelsen av min bryggekarriere hadde jeg ikke utstyr for sirkulasjon. Jeg slet med å holde jevn tempratur i masken. Og utbytte ble ganske lavt. Jeg har aldri erfart at sirkulasjon gir uren vørt. Jeg bruker wn meskemaskin som sirkulerer og hvor jeg kan rimelig presist styre temperaturen i steg for til slutt å koke i maskinen.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
I begynnelsen av min bryggekarriere hadde jeg ikke utstyr for sirkulasjon. Jeg slet med å holde jevn tempratur i masken. Og utbytte ble ganske lavt. Jeg har aldri erfart at sirkulasjon gir uren vørt. Jeg bruker wn meskemaskin som sirkulerer og hvor jeg kan rimelig presist styre temperaturen i steg for til slutt å koke i maskinen.
Med mindre mengder er det i hvert fall lett å bare røre av og til for å få jevn temperatur. Ser ingen som har skrevet at sirkulasjon skulle gi uren vørter, det gir jo en konstant filtrering? Rett kverning av maltet er i min erfaring også viktigere enn flere temperatursteg for god effektivitet.
 
Takker for gode svar, det gir meg litt å tygge på. Har akkurat invester i et høyt kjøleskap med god plass til et par store gjæringskar. Inkbird ligger klar, det eneste jeg mangler er et varmebelte eller en varmefolie. Hører på dere og tar dette stegvis, så kan gjæring under trykk vente.
Når det kommer til pumpe så er det for jevn sirkulasjon som nevnt og overføring fra nedkjølt vørter til gjæringskar som står i kjøleskapet.
Er gjæring under trykk en liten hype, eller hva er deres erfaring? Og har noen erfaring med kok på 50 liters kjel på platetopp? Ble litt på siden de to siste spørsmålene.
 
så kan gjæring under trykk vente
Det er ikke nødvendig å kjøpe rustfritt, du får gjæringskar i plast til en brøkdel av prisen og som også tåler høyere trykk.

Er gjæring under trykk en liten hype
Du får en lavere ester-produksjon ved trykkgjæring, for meg er det spesielt på høy OG jeg bruker trykk for å unngå alkoholssmak på ølet. Jeg har gjæret øl på over 10% abv helt uten alkoholsmak, og jeg er veldig følsom for akkurat det, det hadde ikke gått uten trykk.

Gjæringstemperaturen kan økes ved trykkgjæring uten å få usmaker, det kan være en fordel spesielt på belgisk gjær som gjerne vil ha en høyere temperatur for å gjære ut. Det samme med lagergjær, og der vil utgjæringen gå mye raskere ved høyere temperatur.

Det er også greit å begynne karboneringen av ølet mens det gjærer, så når ølet er ferdig gjæret, er det også karbonert. Jeg bruker trykk på mye, men ikke på alt, f. eks. weissbier og noen engelske typer skal ha noe ester-produksjon.
 
Takker for gode svar, det gir meg litt å tygge på. Har akkurat invester i et høyt kjøleskap med god plass til et par store gjæringskar. Inkbird ligger klar, det eneste jeg mangler er et varmebelte eller en varmefolie. Hører på dere og tar dette stegvis, så kan gjæring under trykk vente.
Når det kommer til pumpe så er det for jevn sirkulasjon som nevnt og overføring fra nedkjølt vørter til gjæringskar som står i kjøleskapet.
Er gjæring under trykk en liten hype, eller hva er deres erfaring? Og har noen erfaring med kok på 50 liters kjel på platetopp? Ble litt på siden de to siste spørsmålene.

Det går fint å koke med 50 liters kjele på en topp som drar 3500 watt - men neppe på 2000.

@Børre Aursnes Det var vel litt uklart (!), men jeg mente å si at du får klar vørter med kontinuerlig sirkulasjon:). Jeg brukte pumpe ei stund det første året jeg brygga, men siden jeg rigger utstyret opp hver gang jeg brygger, blei jeg rimelig lei den pumpa. Ekstra styr med vasking, også, ikke minst. Og noe problem med ujevn temperatur i mesken har jeg ikke. Dvs., det blir temperaturforskjeller, men ikke så store at det spiller noen som helst rolle. (Vi har diskutert dette grundig tidligere her på forumet både en og ti ganger:p - så jeg vil ikke kjøre reprise på den. Denne tråden, bl.a.: Mindre utbytte med pumpe?)
 
Sist redigert:
Er gjæring under trykk en liten hype, eller hva er deres erfaring? Og har noen erfaring med kok på 50 liters kjel på platetopp? Ble litt på siden de to siste spørsmålene.
Gjæring under trykk er for de med dårlig tid. Du kan kjøre pilsfermentering på høyere temperaturer, men der er fallgruver, og det krever sin gjærmengde. Fordelene er kortere tid og at du kan få karbonert øl ved ferdig gjæring - krever stålkontroll.

Resirkulering ved mesking kan skape mer problemer enn nytte. Du er vant med Speidel og der går vannstrømmen oppover. Gjennom en sirkuleringsmanifold på toppen av mesken vil væsken behøve tyngdekraften for å strømme gjennom mesken. Det skal lite til før det blir lav flow, og effekten bortimot fraværende. God isolering i meskekjelen, og tilførsel av varmt vann for å øke temperatur om du skal ha flere meskesteg vil nok være det enkleste. Og vorlaufe med litermål.

Pumpe må du vel ha da, for å overføre vørter etter kok til gjæring, høres det ut som. Topsflo TD5 er ei fin lita stillegående pumpe, som jeg er godt fornøyd med i Brewtools kjelen min.
 
Tilbake
Topp