Dahlsgjær

Temperaturer har vel sitt å si med denne gjæren også. Har jo gjæret forholdsvis høyt med denne, uten at jeg kan si at det påvirket sluttresultatet noe negativt.
 
Temperaturer har vel sitt å si med denne gjæren også. Har jo gjæret forholdsvis høyt med denne, uten at jeg kan si at det påvirket sluttresultatet noe negativt.

Konvensjonell visdom er vel at du må doble gjærmengden når du går ned fra 13-15 til 9-10 grader. Jeg innbiller meg at en enkel måte å fikse det på, er å gi en ekstra dose oksygen etter 12-14 timer.

Jeg har gjæra på 16 grader uten at jeg kan si at det gjorde noen forskjell.
 
Jeg delte et par flasker av ølet jeg vant Oslomesterskapet i pils med, en "norsk pils" gjæret på Dahls-gjæren, med folkene på EC Dahls og deres faste smakspanel. Jeg fikk svært gode tilbakemeldinger, men det var få som kjente igjen Dahls-gjæren. Det skyldes nok at jeg både brukte store mengder gjær og dessuten gjæret på lav temperatur. I de fleste øltypene jeg brygger, er jeg ute etter en ren og nøytral gjærprofil, og det lyktes jeg med her også.

Neste helg blir det brygging av en skikkelig trønderpils, med Fairytale-malt fra Bonsak og naturligvis Dahls-gjæren!
 
Jeg delte et par flasker av ølet jeg vant Oslomesterskapet i pils med, en "norsk pils" gjæret på Dahls-gjæren, med folkene på EC Dahls og deres faste smakspanel. Jeg fikk svært gode tilbakemeldinger, men det var få som kjente igjen Dahls-gjæren. Det skyldes nok at jeg både brukte store mengder gjær og dessuten gjæret på lav temperatur. I de fleste øltypene jeg brygger, er jeg ute etter en ren og nøytral gjærprofil, og det lyktes jeg med her også.

Neste helg blir det brygging av en skikkelig trønderpils, med Fairytale-malt fra Bonsak og naturligvis Dahls-gjæren!

Å bruke masse gjær og lav temperatur er ikke noe du er aleine om blant norske hjemmebryggere. Tvert i mot; det er antakelig det de fleste som har holdt på ei stund, gjør. Så jeg mistenker at magien ligger et annet sted - for du brygger jo veldig reint og godt øl.

Det er tvilsomt om mye gjær er nøkkelen til reint øl. Fra Kai Troesters artikkel om et eksperiment med gjærmengde og oksygenering i weissbier: "While it is commonly believed among home brewers that lower pitching rates result in higher ester levels, the literature reports that increased pitching rates lead to higher levels of esters." Eksperimentet viste ingen forskjell på øl brygga med ulik gjærmengde, men Troester kalte det "inconclusive".

Esterproduksjon er, såvidt jeg skjønner, resultatet av flere faktorer, bl.a. oksygen. Denne studien viser tydelig at den generelle tendensen er at god oksygenering reduserer esterproduksjonen, mens både for lite og for mye oksygen generelt øker den. Det ville overraske meg lite om dette er noe du har god styring på.

Temperaturens betydning er temmelig omstridt. Jeg er ikke overbevist om at den er så viktig som vi er vant til å tro.

pH kan være viktig. Janish viser til en studie som viser at høyere pH i starten av gjæringa gir mer esterproduksjon, men hvor stor betydning variasjoner innafor det området der vi normalt beveger oss, har, er det vrient å si noe om ut fra den.
 
Er det noen som kan sende meg en slump Dahls gjær ?
Betaler selvfølgelig for umaken.
Klarer ikke å organisere meg nok til å kjøre 2 timer akkurat den dagen de deler ut gjær på Dahls.
 
Er det noen som kan sende meg en slump Dahls gjær ?
Betaler selvfølgelig for umaken.
Klarer ikke å organisere meg nok til å kjøre 2 timer akkurat den dagen de deler ut gjær på Dahls.

Hei, dersom oppdyrkingen går bra, skal jeg brygge med Dahls-gjæren på lørdag. Skal se om jeg får tatt av en liten slant til deg og sende i posten.
 
Tilbake
Topp