Tråden for dumme spørsmål.

Jeg følger opp med et spørsmål om fersk gjær. Hva er deres mening om hvor lenge kan den stå i kjøleskapet mellom hver gang man brygger med den?
Hadde tenkt å brygge en pils med WB-34/70 nå, men lurer på om jeg ikke bør snurre den opp(007) til en IPA først
To uker, kanskje?
 
Så lagering (hater den e'en, men uten blir det så mye forvirring) ved 4 C? Ikke 0, som jeg har trodd? Uansett, takk for oppklaring angående rekkefølge.
Da kommer et oppfølgingsspørsmål. For at fatet skal være tett må det ha litt trykk. Men ølet tar opp co2 fra headspace, noe som vil gjøre at trykket mot lokket synker (tror jeg). Samtidig skal ikke ølet være karbonert før filtrering. Holder det å bare gi litt co2 etter fating før det får stå til lagering, nok til å tette lokket?
Eller 0 grader ja. Jeg brukte bare et raskt eksempel som dukket opp i hodet mitt samtidig som jeg skrev innlegget sist, som var 4C.
 
Så lagering (hater den e'en, men uten blir det så mye forvirring) ved 4 C? Ikke 0, som jeg har trodd? Uansett, takk for oppklaring angående rekkefølge.
Da kommer et oppfølgingsspørsmål. For at fatet skal være tett må det ha litt trykk. Men ølet tar opp co2 fra headspace, noe som vil gjøre at trykket mot lokket synker (tror jeg). Samtidig skal ikke ølet være karbonert før filtrering. Holder det å bare gi litt co2 etter fating før det får stå til lagering, nok til å tette lokket?
Du må faktisk ufrivillig karbonere ølet for å få overtrykk i fatet over tid. Hvis du bare gir det en trøkk med en gang og setter det til side så vil du få null overtrykk, som du har skjønt.
 
Du må faktisk ufrivillig karbonere ølet for å få overtrykk i fatet over tid. Hvis du bare gir det en trøkk med en gang og setter det til side så vil du få null overtrykk, som du har skjønt.
Men det vil skape trøbbel for filtreringa seinere, sant?
Åssen er det egentlig lurt å gjøre det her?
 
Men det vil skape trøbbel for filtreringa seinere, sant?
Åssen er det egentlig lurt å gjøre det her?
Jeg har aldri brukt det kittet selv. Så jeg aner ikke, men jeg tror egentlig ikke det bør være noe problem? Merk at jeg trooor.

Hvorfor tenker du at det blir et problem?
 
Jeg har aldri brukt det kittet selv. Så jeg aner ikke, men jeg tror egentlig ikke det bør være noe problem? Merk at jeg trooor.

Hvorfor tenker du at det blir et problem?
Det står i beskrivelsen hos f.eks. Bryggselv at det ikke funker å filtrere karbonert øl.
 
Det står i beskrivelsen hos f.eks. Bryggselv at det ikke funker å filtrere karbonert øl.
Ooooh. Der tok jeg feil gitt. Da vet jeg ikke hva som er lurest, med mindre du filtrerer og lagerererer uten gjær, aner ikke om det er spes vits å gjøre uten gjær egentlig.
 
Da kommer et oppfølgingsspørsmål. For at fatet skal være tett må det ha litt trykk. Men ølet tar opp co2 fra headspace, noe som vil gjøre at trykket mot lokket synker (tror jeg). Samtidig skal ikke ølet være karbonert før filtrering. Holder det å bare gi litt co2 etter fating før det får stå til lagering, nok til å tette lokket?
Corneliusfat trenger da vel ikke noe kontinuerlig trykk for å holde tett? Har i hvert fall lest instruksjoner som sier at karbonering kan gjøres når som helst i lagering-fasen, mens i en Brulosophy post nevnes det "hit keg with enough gas to seat the lid". Du kan vel da ev. tette og trykkteste lokket med fatet fylt med starsan, før du presser dette ut og fyller fatet.
 
Corneliusfat trenger da vel ikke noe kontinuerlig trykk for å holde tett? Har i hvert fall lest instruksjoner som sier at karbonering kan gjøres når som helst i lagering-fasen, mens i en Brulosophy post nevnes det "hit keg with enough gas to seat the lid". Du kan vel da ev. tette og trykkteste lokket med fatet fylt med starsan, før du presser dette ut og fyller fatet.
Det trenger ikke kontinuerlig med trykk. Men hvis man "hit it" en gang, så vil denne gassen bli absorbert i ølet. Man trenger å mette øl ihht temperatur, og så gasse på med det som blir overtrykk, for å faktisk få overtrykk. Ellers så går det på diffusjon gjennom pakningene.
 
Jeg tror at det holder å gi gass en gang for å sette lokket, og la det være med det. Klart vil overtrykket forsvinne, men tror lokket holder tett likevel. Du kan i hvertfall ikke filtrere karbonert øl :)
 
Det trenger ikke kontinuerlig med trykk. Men hvis man "hit it" en gang, så vil denne gassen bli absorbert i ølet. Man trenger å mette øl ihht temperatur, og så gasse på med det som blir overtrykk, for å faktisk få overtrykk. Ellers så går det på diffusjon gjennom pakningene.
Ved karbonering mettes da vel ølet jf. både temperatur og trykk, dvs. om man bare gir en dose CO2 så vil det komme til likevekt med et lite gjenværende overtrykk, selv om det kanskje ikke er målbart med vanlige manometer. Og selv om silikon-pakninger har ganske høy permeabilitet, så tviler jeg på at det gir noe utveksling av gass av praktisk betydning så lenge man ikke får undertrykk i fatet.
 
Det du ikke ønsker er undertrykk i et Corneliusfat.
Dersom du ved 5 ℃ setter et lite overtrykk, vil dette være undertrykk ved 1 ℃.
Pakningen på Corneliusfat er designet kun for overtrykk
Sjekk trykk etter at fatet har stått et døgn på lageringstemperatur, og påse da at fatet har et lett overtrykk
 
Det du ikke ønsker er undertrykk i et Corneliusfat.
Dersom du ved 5 ℃ setter et lite overtrykk, vil dette være undertrykk ved 1 ℃.
Pakningen på Corneliusfat er designet kun for overtrykk
Sjekk trykk etter at fatet har stått et døgn på lageringstemperatur, og påse da at fatet har et lett overtrykk
Det er en utfordring, det der. Nå holder ølet 18 C, så skal det fates og ned til 0 C. Jeg kan selvsagt gi det et nytt burst med co2 hver dag til det når 0, og hvis det når 0 fort nok (kjøleskapet er ganske effektivt) vil det kanskje kjøles ned før ølet absorberer overtrykket i headspace, men så er jo spørsmålet de neste månedene. Hvordan opprettholde et lite overtrykk i fatet relativt til omgivelsene?
 
Både øyemål og intuisjon kan benyttes. Du bestemmer :)
Det er like før jeg dekker hele fatet med forseglingsvoks. :D

Dessuten får det meg til å lure på hele konseptet (jada, jada). Hvis jeg filtrerer det først får jeg ikke effekten av lagering. Hvis jeg lar det stå på gjæra (ikke gjærkaka) i et halvt år kan jeg antakelig gi f... i å filtrere uansett, for innen den tid er det nok klart som vann.
 
Skjønner ikke helt hvorfor det ikke fungerer med (litt) CO2. Regner med at du slår ut mye av co2’en, men flatt-er-flatt...
 
Du kan også trykksette det, og når du en gang i fremtiden skal filtrere, kobler du en 3/16 gasslange på og legger enden i en 1/2 liter StarSan / blowoff flaske. Over en uke eller to, vil trykket sive ut.
 
Ved karbonering mettes da vel ølet jf. både temperatur og trykk, dvs. om man bare gir en dose CO2 så vil det komme til likevekt med et lite gjenværende overtrykk, selv om det kanskje ikke er målbart med vanlige manometer. Og selv om silikon-pakninger har ganske høy permeabilitet, så tviler jeg på at det gir noe utveksling av gass av praktisk betydning så lenge man ikke får undertrykk i fatet.

Du har helt rett.Likevekt. Jeg tenkte kanskje litt for nazi på det, mtp det jeg sa at du vil gjerne har overtrykk.
 
Du har helt rett.Likevekt. Jeg tenkte kanskje litt for nazi på det, mtp det jeg sa at du vil gjerne har overtrykk.
Tror jeg heller mot å gi nok overtrykk i headspace til at det ikke blir undertrykk når det er kjølt ned og satse på at det holder oksygen ute de neste månedene.

Er det forresten noen som evner å regne på hvor mye overtrykk det må være for å ikke bli undertrykk når 19 liter øl går fra 18 grader til 0?
 
Tilbake
Topp