Fermzilla. Bruk, tips og triks

Jo, men alt du trenger er 5 centimeter med 9mm silikonslange. Den passer i gjærlåshølet, og den armerte slangen passer inn i 9mm'ern. (I alle fall hvis vi hele tida snakker indre diameter her.)

Joda, men jeg innbiller meg at det blir enklere og ikke minst tryggere med en tilkobling jeg stoler på når jeg skal vippe karet under øverføring :)
 
Jeg bruker en ballock til gass i lokket mitt (Europrisbøtter), i stedet for gjærlås. Slange ned i ei flaske under gjæring, og en slange med to gass koblinger under O2 fri overføring fra bøtte -> fat :)
 
Joda, men jeg innbiller meg at det blir enklere og ikke minst tryggere med en tilkobling jeg stoler på når jeg skal vippe karet under øverføring :)

Jeg har gjort det der en del ganger nå, og det er ikke noe problem. Men kjenner du deg ikke trygg med det, blir det jo ubehagelig. Skjønner det:).
 
Jeg har gjort det der en del ganger nå, og det er ikke noe problem. Men kjenner du deg ikke trygg med det, blir det jo ubehagelig. Skjønner det:).
Ja det er så trangt inni gjæringsskapet at blow off slangene tar i hyllen/taket og dermed sleit jeg med at buen blei så liten at en silikonslange lagde knekk og dermed ble dyttet ut av trykket og en hard slange bare spratt ut, så løsningen blei å klippe ned den ene gjærlåsen og sette slangen inni den, men det var veldig tungvindt under overføring:confused:

received_2503591713274872.jpeg
 
Ja det er så trangt inni gjæringsskapet at blow off slangene tar i hyllen/taket og dermed sleit jeg med at buen blei så liten at en silikonslange lagde knekk og dermed ble dyttet ut av trykket og en hard slange bare spratt ut, så løsningen blei å klippe ned den ene gjærlåsen og sette slangen inni den, men det var veldig tungvindt under overføring:confused:

Ball-lock koblingene tar litt plass de også, spesielt fordi utgangen står skrått oppover. Jeg bruker et 90 grader bend for å få slangen til å gå rett ned. Ser ut som du trenger noe sånt også hvis du tenker å bruke JG-koblinger og stiv slange. Med myk slange går det kanskje greit.

PSX_20201022_152727.jpg
 
Ball-lock koblingene tar litt plass de også, spesielt fordi utgangen står skrått oppover. Jeg bruker et 90 grader bend for å få slangen til å gå rett ned. Ser ut som du trenger noe sånt også hvis du tenker å bruke JG-koblinger og stiv slange. Med myk slange går det kanskje greit.

Vis vedlegget 47560
Ja de tar også plass, men satser på at det går, tenkte å bruke 6mm armert gasslange fordi den har jeg liggende :p
 
Jeg har en sånn, utgangen står like høyt som toppen på de andre og gir derfor ikke noe bedre klaring selv om utgangen går rett ut.
 
Jeg har en sånn, utgangen står like høyt som toppen på de andre og gir derfor ikke noe bedre klaring selv om utgangen går rett ut.
Om det skulle by på et problem så får jeg finne fram baufila, trenger ikke lengre nippel enn at jeg får på en slangeklemme, men får se på Torsdag når jeg henter de nye lokkene, frem til da gjør jeg som de religiøse og lever med troen:D
 
Bare vær klar over at du med ballock på en flatbottom ikke skal sove så mye i timen før du får for høyt trykk.
 
Bare vær klar over at du med ballock på en flatbottom ikke skal sove så mye i timen før du får for høyt trykk.
Under gjæring bruker jeg ball locken som blow off og under tapping mellom fat og kar :) Men ja den overtrykksventilen er kun for å få tettet hullet i midten for den utløses på 2,5 bar og flat bottom'en er nok sprengt lenge før den slår ut:D

Edit, ser nå at jeg har kjøpt den grønne, så da må det vel 4,5 bar til før den slår ut, men som sagt den skal bare gjøre en ting og det er å tette hullet i midten. Lokket som følger med flat bottom har ikke gjenger, så blir tungvindt å stenge den på andre måter.
 
Ja det er så trangt inni gjæringsskapet at blow off slangene tar i hyllen/taket og dermed sleit jeg med at buen blei så liten at en silikonslange lagde knekk og dermed ble dyttet ut av trykket og en hard slange bare spratt ut, så løsningen blei å klippe ned den ene gjærlåsen og sette slangen inni den, men det var veldig tungvindt under overføring:confused:

Vis vedlegget 47559

Skjønner.

Fint TV-program du har der. Langsom-TV: Pils minutt for minutt:).
 
den utløses på 2,5 bar og flat bottom'en er nok sprengt lenge før den slår ut
2,5 bar er ikke mye, men tanken er ikke godkjent for det så det er vel greit å være forsiktig.
Til sammenligning er trykket i vannledningen din 4-5 bar og en cola-flaske tåler opp mot 14 bar før den ryker.
 
Jeg vet ikke hvilket trykk som bygger seg opp i en 6mm slange som står under 3cm vann, men det er i alle fall det eneste trykket den vil få, som sagt, sikkerhetsventilen i dette tilfelle er bare en kork.
 
Jeg vet ikke hvilket trykk som bygger seg opp i en 6mm slange som står under 3cm vann, men det er i alle fall det eneste trykket den vil få, som sagt, sikkerhetsventilen i dette tilfelle er bare en kork.
Lite, største fara er at det ikkje skal mykje krausen oppi ein ballock før den går tett. Så lurt å følge litt med. Samme gjelder sikkerhetsventilen forsåvidt.
 
Lite, største fara er at det ikkje skal mykje krausen oppi ein ballock før den går tett. Så lurt å følge litt med. Samme gjelder sikkerhetsventilen forsåvidt.
Jeg regner med det går knirkefritt, første runde med flat bottom'en brukt jeg en slange med veldig liten diameter og det blei ikke noe særlig med trykk da, og jeg skal være nøye med å følge med på at ingenting går tett siden den ikke tåler trykk, men samtidig går nok det også greit, ikke brygger jeg noen særlig sterke øl og jeg brygger aldri større batcher enn 20 liter :)
 
Tilbake
Topp