Får ikke ned sukkernivå i gjæringskaret

Hallo

Har en "Belgisk blond" som etter to uker ikke hadde gått ned noe på sukkernivå - stod fortsatt fast på 1.054 (ja, det poppet i stigerøret)

Tok oppi en pakke tørgjær og ristet - nok en gang begynte det å poppe godt, men fortsatt står den fast for høyt. Den er gått ned til 1.030 men

Er det trykt å tanke den om vørteren smaker greit og ikke gjæret.

Har aldri opplevd dette på de 4 år jeg har brygget.
 
Høres helt merkelig ut... Hvis du mener "tappe om" eller stikke om så kan du det, og det kan faktisk føre til at den setter fart igjen, men infeksjonsfaren og oksideringsfaren er større. Hvis du mener tappe på flasker så hadde jeg ikke gjort det. Tar den plutselig fart igjen får du garantert flaskebomber. Noen belgiske gjærtyper kan oppføre seg litt rart har jeg skjønt, de kan "sovne av" en stund før de plutselig våkner til live igjen. Er det brukt "vanlig" gjær som US05 etc., da vet jeg ikke... :)

Edit: Vet heller ikke hva du mener med "poppet i stigerøret", men om du mener "pluppet i gjærlåsen" så var i hvert fall gjæringen i gang...
 
Allgrain -
Belgian Wit M21 10g (stått romtemperert ca 20 grader) tørr gjær i første forsøk

standard us05 på andre forsøk.

Skal teste øverste nivå av tanken om den har lavere sukkernivå enn bunn.


 
Målt med Hydrometer eller refraktometer?
Mangrove Jacks gjær har eit dårlig rykte på seg for å stoppe tidlig.
 
Belgian Wit M21 10g (stått romtemperert ca 20 grader) tørr gjær i første forsøk
Stått lenge i romtemperatur da? Cellene dør 25% raskere i romtemp enn i kjøleskap. Kan være for lite levende gjær i pakken din. Det er vanskelig for US-05 å utrette noe mer når gjæringa har stoppa opp, kommer seg ikke forbi lag-fasen. Det er i tilfelle hvis man setter en starter på pakken, og dumper starteren nedi etter 12-18t på røreren.
 
Stått lenge i romtemperatur da? Cellene dør 25% raskere i romtemp enn i kjøleskap. Kan være for lite levende gjær i pakken din. Det er vanskelig for US-05 å utrette noe mer når gjæringa har stoppa opp, kommer seg ikke forbi lag-fasen. Det er i tilfelle hvis man setter en starter på pakken, og dumper starteren nedi etter 12-18t på røreren.
Tipper han mente at ølet har stått til gjæring i romtemperatur, kanskje?
 
Tipper han mente at ølet har stått til gjæring i romtemperatur, kanskje?
Kanskje det. Men hvis gjæra har stått i butikken i romtemp, og lagra lenge i romtemp, så er den skjeldent i fin form. Verdt å nevne tenker jeg - ikke sikkert alle bryggere tenker over det eller vet om det.
 
Stått lenge i romtemperatur da? Cellene dør 25% raskere i romtemp enn i kjøleskap. Kan være for lite levende gjær i pakken din. Det er vanskelig for US-05 å utrette noe mer når gjæringa har stoppa opp, kommer seg ikke forbi lag-fasen. Det er i tilfelle hvis man setter en starter på pakken, og dumper starteren nedi etter 12-18t på røreren.

Hvis det ikke er snakk om lang tids oppbevaring i romtemperatur, er vel ikke effekten så dramatisk? Her er hva beersmith sier: Dry yeast packets are the easiest to store. Just keep them in a cool, dry place – or perhaps the refrigerator if you want them to last a bit longer. However, even a shelf stored packet can last for more than a year, as they only lose about 1-2% of their viable yeast cells per month.

Ikke at Brad Smith er den jeg stoler mest på, men dette er antakelig henta fra produsentene. Her er hva Fermentis sier (fra datarket til 05): Storage:For less than 6 months: the product must be stored under 24°C. For more than 6 months: the product must be stored under 15°C. For short period not exceeding 7 days there is an exception to these rules.

Mangrove Jacks sier bare : Store in the fridge.
 
Hvis det ikke er snakk om lang tids oppbevaring i romtemperatur, er vel ikke effekten så dramatisk? Her er hva beersmith sier: Dry yeast packets are the easiest to store. Just keep them in a cool, dry place – or perhaps the refrigerator if you want them to last a bit longer. However, even a shelf stored packet can last for more than a year, as they only lose about 1-2% of their viable yeast cells per month.

Ikke at Brad Smith er den jeg stoler mest på, men dette er antakelig henta fra produsentene. Her er hva Fermentis sier (fra datarket til 05): Storage:For less than 6 months: the product must be stored under 24°C. For more than 6 months: the product must be stored under 15°C. For short period not exceeding 7 days there is an exception to these rules.

Mangrove Jacks sier bare : Store in the fridge.
Totalt unødvendig og urelevant, men MJ kan gjøre det samme som gjæra si og gå å legge seg:rolleyes:
 
Hvis det ikke er snakk om lang tids oppbevaring i romtemperatur, er vel ikke effekten så dramatisk? Her er hva beersmith sier: Dry yeast packets are the easiest to store. Just keep them in a cool, dry place – or perhaps the refrigerator if you want them to last a bit longer. However, even a shelf stored packet can last for more than a year, as they only lose about 1-2% of their viable yeast cells per month.

Ikke at Brad Smith er den jeg stoler mest på, men dette er antakelig henta fra produsentene. Her er hva Fermentis sier (fra datarket til 05): Storage:For less than 6 months: the product must be stored under 24°C. For more than 6 months: the product must be stored under 15°C. For short period not exceeding 7 days there is an exception to these rules.

Mangrove Jacks sier bare : Store in the fridge.
Når det gjelder informasjon om tørrgjær er Lallemand best i klassen. De har noen glimrende YouTube-videoer, og massevis av info lett tilgjengelig på sidene sine. Vel verdt å oppsøke om man er interessert i tørrgjær. Som hjemmebrygger bør man jo være det – det har skjedd en del de siste årene mht. holdbarhet og kvalitet generelt.
 
Når det gjelder informasjon om tørrgjær er Lallemand best i klassen. De har noen glimrende YouTube-videoer, og massevis av info lett tilgjengelig på sidene sine. Vel verdt å oppsøke om man er interessert i tørrgjær. Som hjemmebrygger bør man jo være det – det har skjedd en del de siste årene mht. holdbarhet og kvalitet generelt.

Og du får alltid svar fra deres Eric Abbott hvis du lurer på noe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har et lignende problem med denne fra bryggselv.no: Belgisk Tripel
Fikk imidlertid med to pakker SafAle T-58 11,5g i stedet for gjæren som er oppført i oppskriften.

Etter to uker får jeg FG på 1.016, skulle vært 1.008.
Det er tett rundt gjærlåsen, ingen bevegelse i vannet.
Noen tips?
 
Sukkeret i oppskriften gjærer helt ut, men det er jo såpass mye malt at 1.008 virker veldig optimistisk selv med T-58 og BE-256 som er oppført i oppskriften. Jeg ville vært veldig fornøyd med 1.012. Ingen fare å riste litt og sette varmere så sent i forløpet. Verdt et forsøk.
 
OK, prøver å riste litt :)

Har stått stabilt i temperert rom på 20 grader under gjæring.
Har hatt i 790 gram hvitt sukker i stedet for 750 gram etter stormgjæring. Har derfor lagt til 0.11 på SG oppgitt her:
1607178334522.png

Meskingen har fungert bra, men det er gjæren som "sliter" litt...?
 
OK, prøver å riste litt :)

Har stått stabilt i temperert rom på 20 grader under gjæring.
Har hatt i 790 gram hvitt sukker i stedet for 750 gram etter stormgjæring. Har derfor lagt til 0.11 på SG oppgitt her:
Vis vedlegget 48347

Meskingen har fungert bra, men det er gjæren som "sliter" litt...?
Neida, men vanlig ølgjær klarer sjelden mer enn 80 - 81 % utgjæring. Noen (saison og noen få andre) klarer 95 % eller mer, men T-58 har ikke den mutasjonen (diastaticus) som gjør den i stand til å gjære ut så mye. 80 % av 1060 er vel 1012 omtrent. T-58 er oppgitt til 72-78 % utgjæring, så 1008 er helt urealistisk. 1.016 er innafor dette intervallet. BE-256 er litt råere, men heller ikke den ville klart det, dessverre. De som har designet oppskriften har nok slurvet litt med tallene.
 
Takker for oppklaring :)

Ser nå at jeg forrige gang benyttet:
1607182773569.png
Det forklarer nok forskjellen i utgjæring, slik jeg skjønner deg.

Oppskriften er en "standard-oppskrift" fra BryggSelv.no, som de riktignok har tatt ut av sortimentet sitt nå.
Forøvrig en øl som studentsønnen min likte godt. Han kommer hjem til jul, så da ønsker jeg å ha favoritten hans klar.
 
Tilbake
Topp