Fermentere i ølfat

Hei. Jeg har et blefa 30l ølfat med g kobling system. Kan dette ølfatet også brukes til gjæring? Ser for meg at hvis det går an å kjøpe et luftett lokk uten stigerør under så kan jeg kanskje bare bore opp et hull i lokket til feste av gjærlås? Og i tillegg et hull helt nederst i fatet for tappekran. Jeg tenker jo på dette med riper og dannelse av bakterier, vil det bli for spiss kant rundt hullene etter boringen på innsiden at jeg kan gjøre dette? Jeg kommer selvfølgelig ikke til å engang prøve uten å vite 100% at det går an
 
Det er mye mer krevende å rengjøre et fermenteringsfat enn et ølfat. Mye mer guffe som har festet seg. Tror det blir vanskelig å gjøre rent et ølfat etter gjæring med de trange.åpningene det ofte er på ølfat. Dessuten, en basic ståltank koster vel ikke stort mer enn et ølfat?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Du kan jo sikkert modde det så det funker, men hvorfor? Plastbøtter er veldig mye billigere enn ølfat, og jeg kan ikke se for meg at der blir noe bedre.
Bedre ville det nok ikke blitt, men da kunne jeg gjort hele prosessen i en beholder var tanken, men etter informasjonen jeg har fått her hittil så skjønner jeg at det ikke blir noe mer effektivt så jeg fortsetter med kar og fat
 
En annen ting, litt utenfor emne her, men det får gå. Har dere noen tips til å kunne få til et type humlefilter eln til tappekranen på speidel 30l plastkar? Eller om det er andre mer effektive måter å gjøre det på?
 
En annen ting, litt utenfor emne her, men det får gå. Har dere noen tips til å kunne få til et type humlefilter eln til tappekranen på speidel 30l plastkar? Eller om det er andre mer effektive måter å gjøre det på?
Legg ei pocket bok under fronten der krana er. Da siger gjær og humlesedimenter bak i bøtta, og du tapper rent øl.
 
Tilbake
Topp