Batch 3, hjelp med oppskrift APA

Prøver å finne ut av det å lage oppskrift. Er ute etter et lyst, friskt øl med mye humlearoma. Koker 10-12 liter med ekstrakt og blander ut til 25. Hva tror dere om noe slikt? Hadde det vært et poeng å blande hvete inn i oppskriften for å få det mer sommerlig? Ser at mange andre blander flytende og tørr ekstrakt, har det noe for seg?

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1048
FG:
Alcohol: 4.7 % by vol.
Colour: 12 EBC (Golden)
Bitterness: 27 IBU
BU/GU: 0.56
Fermentables
Liquid Light Extract 1800 grammes
Cara Pils 37 EBC 500 grammes
Dry Light Extract 1500 grammes
Mash schedule: 65 degrees for 30 minutes
Hops
Northern Brewer 7.8% alpha 50 grammes 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 20 grammes 15 minutes
Cascade 6.5% alpha 20 grammes 1 minutes
Cascade 6.5% alpha 20 grammes dry hopped
Fermentation
Yeast: WLP001 California Ale
 
Du kan prøve å "mini meske" cara pilsen med flaket mais. Det vil gi en mere crisp og lys smak.
 
Hvis du vil ha mye humlearoma og smak ville eg skrudd opp mengden til 3 humletilsetninger i kokekaret etter 30 min med 30-40g til kvar tilsetting og opp mot 100g som tørrhumle.

Synes forresten Cascade blir veldig bra sammen med Columbus eller Centennial. 50/50 til tørrhmle gir eit veldig friskt, fruktig og tropisk resultat. Om du har columbus eller lignende humler kan detter annbefales å blande med Cascade. :namnam:
 
Takker for innspill! Men sånn overordnet, ser dette ok ut? Ville dere brukt andre ingredienser?

Hadde håpt å komme i havn med en pakke cascade i tillegg til en bitterhumle, trenger man 200g for å få mye aroma i ølet?
 
Johnohod skrev:
Takker for innspill! Men sånn overordnet, ser dette ok ut? Ville dere brukt andre ingredienser?

Hadde håpt å komme i havn med en pakke Cascade i tillegg til en bitterhumle, trenger man 200g for å få mye aroma i ølet?

Kjem jo sjølvsagt ann på kva man definerer som mykje, men etter mine erfaringer er ikkje 200g aromahumle for mykje i eit velhumla øl. Eg har ein APA på fat humla med 260g aromahumle (25L batch) hvor 100g er tørrhumle. Den blei nydelig, og hadde akkuratt den humleprofilen og fruktigheita eg ville ha.

Men 30g x 3 tilsettninger i kokekaret pluss ca. 50g som tørrhumle vil også gi eit godt humla resultat.

Edit: men du klarer deg jo med 100g.  30g x 2 i kokekaret pluss 40g som tørrhumle kan være eit alternativ.
Er jo bare å prøve noko, også finner man fort ut om man fikk ønska humleprofil når ølet er ferdig. godt blir det uansett  :)
 
Johnohod skrev:
Takker for innspill! Men sånn overordnet, ser dette ok ut? Ville dere brukt andre ingredienser?

Hadde håpt å komme i havn med en pakke Cascade i tillegg til en bitterhumle, trenger man 200g for å få mye aroma i ølet?

Synes det ser ganske greit ut jeg. Kanskje litt mye Carapils? Dersom du ønsker et lett øl, ønsker du sannsynligvis god utgjæring (1.010-1.012) og Carapils gir lite annet enn ugjærbart sukker. Med tanke på at ekstrakt normalt sett gir relativt lav utgjæring fra før, ender du kanskje opp med litt for søtt øl til å kalle det lett og friskt... Jeg ville neppe tilsatt mer enn 300g.

Men jeg ville definitivt brukt opp det humlen du har. Feks 20g ved 15 min, 20g ved 2 min og 20g ved 0 min - eller en variant omkring der. Så har du 40g til tørrhumling. Den ekstra humlen bør i alle fall komme sent, og ikke ved 15 min. Personlig ville jeg også øket bitterheten en smule (til 35-40 kanskje), men det er en personlig preferanse (APA-stilen oppgir forøvrig et minimum på 30IBU, så du er under det).

Laget selv en APA til NM, med 60g Cascade (10g ved 20, 15, 10, 5, 2 og 0 min) og 40g til tørrhumling. Likte selv svært godt humleprofilen på den, og den fikk +for god humlearoma, selv om brygget ble beskrevet som litt tynt ellers. Dette var riktignok 20L vørter, men tror du kommer langt med 60 g, spesielt hvis 40g av disse tilsettes langt mot slutten (siste 0-5 min). Ønsker du mer humlearoma, uten å kjøpe mer Cascade, kan du kanskje bruke noe ekstra (dersom du har) Northern Brewer i tillegg til Cascaden mot slutten. Har aldri smakt kombinasjonen, men kan ikke tenke meg at det blir fælt. En litt annen smaksprofil vel det bli.

Er du ute etter en veritabel humlebombe, må du nok imidlertd fleske til med en pakke Cacade til.
 
Ok, har vel en halv pakke cascade fra tidligere, så med en pakke til så blir det vel bra.

Men hvilke ingredienser bør man satse på for å få god utgjæring? Burde eg ta noke anna enn carapils? Satte den bare opp fordi den er lys i fargen.

Er det forskjell på flytende og tørr maltekstrakt?
Burde eg putte inn hvete-ekstrakt?

Lurer på det meste når det gjelder ingredienser, men slik er det å vere nybegynner  :help:
 
Yes, har vært på bryggselv.no og handlet ingredienser.
Etter hyggelig service, blir nå oppskriften som følger. Tar sjansen på å prøve partial mash i pose:

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1054
FG:
Alcohol: 5.4 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 35 IBU
BU/GU: 0.64
Fermentables
Liquid Light Extract 1800 grammes
Pale Malt 7 EBC 2000 grammes
Cara Crystal 120 EBC 400 grammes
Dry Light Extract 500 grammes
Wheat Malt 400 grammes
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Amarillo 6.5% alpha 60 grammes 60 minutes
Amarillo 6.5% alpha 40 grammes 30 minutes
Cascade 6.5% alpha 20 grammes 10 minutes
Cascade 6.5% alpha 20 grammes 5 minutes
Cascade 6.5% alpha 20 grammes 1 minutes
Fermentation
Yeast: WLP001 California Ale
Comments:
Mesk i ca 10L vann i 65-66c i 60 min

Skyll med 75c vann ca 4-6L
 
Det bør bli bra, men jeg ville tatt 50/50 med Amarillo og Cascade som siste tilsetning. Amarillo er definitivt best som aromahumle, særlig sammen med Cascade, Centennial, Simcoe, etc.
 
Kjetil S skrev:
Det bør bli bra, men jeg ville tatt 50/50 med Amarillo og Cascade som siste tilsetning. Amarillo er definitivt best som aromahumle, særlig sammen med Cascade, Centennial, Simcoe, etc.

Hmm, hvordan blir det om man flytter 20 g amarillo fra 30 min. og til senere i prosessen? Evt. som tørrhumling? Blir det for lite bittert? Har 100 g amarillo, og ca 65-70 g cascade. Pluss 20 g EKG. EKG passer vel ikke inn her, men kanskje man kan bruke det som bitterhumle i starten og så forskyve noe av amarilloen til senere?
 
Ingenting i veien med å bruke EKG som bitterhumle, bortsett fra at det har litt lav alfasyre. Men hva med å flytte 10 gram Amarillo til 60 minutter og tørrrhumle med resten? Jeg vet ikke helt hva slags effekt 30-minuttershumle egentlig har, om den gir lite smak og lite bitterhet eller om den er et greit kompromiss. Utvilsomt noe som bør forskes mer på.
 
Kjetil S skrev:
Ingenting i veien med å bruke EKG som bitterhumle, bortsett fra at det har litt lav alfasyre. Men hva med å flytte 10 gram Amarillo til 60 minutter og tørrrhumle med resten? Jeg vet ikke helt hva slags effekt 30-minuttershumle egentlig har, om den gir lite smak og lite bitterhet eller om den er et greit kompromiss. Utvilsomt noe som bør forskes mer på.

Dette høres ut som em fornuftig løsning. Skulle gjerne hørt fra noen som har erfaring med 30 min humling?
 
Sist eg kokte meg ein IPA (20l) hadde eg dette humlemønsteret:

Hops
Chinook 12.6% alpha 20 grammes 20 minutes
Columbus 14% alpha 50 grammes 15 minutes
Cascade 6.5% alpha 40 grammes 10 minutes
Cascade 6.5% alpha 40 grammes 5 minutes
Cascade 6.5% alpha 40 grammes 1 minutes
+50g Cascade dry

Veldig god humlesmak, vekt på smak og aroma, med nett nok bitterfinish til å gjere det interessant. Med ei tilsetting på 30 vil du jo i tillegg få meir markert bitterheit.
 
Men her er den totale humlemengden langt mindre, så tilsetningen på 30 minutter er muligens ikke den mest økonomiske.

Mitt ferskeste øl har forresten bare én tilsetning, på 15 minutter (70 gram 8% alfasyre eller så med Northdown), og den har både balansert bitterhet og markant aroma. Alle veier fører til Rom, men noen av dem er lengre enn andre.
 
Kjetil S skrev:
Men her er den totale humlemengden langt mindre, så tilsetningen på 30 minutter er muligens ikke den mest økonomiske.

Mitt ferskeste øl har forresten bare én tilsetning, på 15 minutter (70 gram 8% alfasyre eller så med Northdown), og den har både balansert bitterhet og markant aroma. Alle veier fører til Rom, men noen av dem er lengre enn andre.

Jepp , total humlemengde er altså 100g Amarillo, 65g Cascade og 20 g EKG. Så spørsmålet er hvordan man utnytter den best mulig, og får både passe bitterhet og mye aroma?
 
Tilbake
Topp