Fermzilla. Bruk, tips og triks

Ny Jeg bruker en ballock til gass i lokket mitt (Europrisbøtter), i stedet for gjærlås. Slange ned i ei flaske under gjæring, og en slange med to gass koblinger under O2 fri overføring fra bøtte -> fat :)

Har du bilde? Har planer om noe sånt, men tenkte å ha en normal blow-off tube og en igjenplugget floating dip-tube. Så sette lett trykk på blow-off tuben og skjøte dip-tuben til slange til omstikkingskaret.
 
Jeg bruker en ballock til gass i lokket mitt (Europrisbøtter), i stedet for gjærlås. Slange ned i ei flaske under gjæring, og en slange med to gass koblinger under O2 fri overføring fra bøtte -> fat :)
Innlegget ditt gikk meg hus forbi, men det er nettopp det samme jeg tenker gjøre, bare på flat bottom'en.
 
High-tech løsning på problemet med at Fermzillaen trekker inn luft gjennom gjærlåsen når jeg tapper en prøve, og når jeg flytter den:): Gjærlåstetting.jpg
 
Har du bilde? Har planer om noe sånt, men tenkte å ha en normal blow-off tube og en igjenplugget floating dip-tube. Så sette lett trykk på blow-off tuben og skjøte dip-tuben til slange til omstikkingskaret.
Tok bare et bilde av lokket :) For de som ser skarpt, så er dette egentlig en øl kobling. Bruker det andre lokket som har CO2 gjennomføring, men fant det ikke i farta...
Screenshot_20201027-203833_Gallery.jpg Screenshot_20201027-204122_Chrome.jpg
 
Allrounderen. Det svarte topplokket sitter som regel bom fast og eg må lirke med en kniv for å få det opp.
Blir litt skrapemerker. Noen quickfix der ute?
 
Allrounderen. Det svarte topplokket sitter som regel bom fast og eg må lirke med en kniv for å få det opp.
Blir litt skrapemerker. Noen quickfix der ute?

Det sitter godt, men jeg klarer å ta det av når jeg tar tak i en av de to koblingene på toppen og bryter det opp.
Men trykk er sikkert ikke dumt, ihvertfall når tanken allerede er trykksatt, hvis ikke går det med en del CO2.
 
Det sitter godt, men jeg klarer å ta det av når jeg tar tak i en av de to koblingene på toppen og bryter det opp.
...

Det funker greit for meg, også.

Et verre problem er det at om jeg er uforsiktig og skrur til den svarte ringen litt for godt, er det veldig vanskelig å få skrudd den opp igjen. Jeg har virkelig slitt et par ganger.
 
Det funker greit for meg, også.

Et verre problem er det at om jeg er uforsiktig og skrur til den svarte ringen litt for godt, er det veldig vanskelig å få skrudd den opp igjen. Jeg har virkelig slitt et par ganger.
Jeg skrur ut kork og carbonation cap, stikker fingrene i hullene og drar. Sitter ringen for hardt er det å klemme beina rundt å skru med armene, jeg tipper jeg ser ut det jeg sitter:D
 
Det er absolutt ingen grunn til å skru til topplokket hardt, den skal bare skrues ned til lokket, gjengene der har ingen tettefunksjon.
 
Det sitter godt, men jeg klarer å ta det av når jeg tar tak i en av de to koblingene på toppen og bryter det opp.
Men trykk er sikkert ikke dumt, ihvertfall når tanken allerede er trykksatt, hvis ikke går det med en del CO2.
Skulle tro det gikk hos meg og, men eg tror heller eg ødelegger greia. Mulig eg er blitt svak. Treningssenterlockdown og greier...:rolleyes:
Har en slags ostekniv som har vist seg som en god venn. Forøvrig så skrur eg ikkje ringen så hardt på.
 
Et verre problem er det at om jeg er uforsiktig og skrur til den svarte ringen litt for godt, er det veldig vanskelig å få skrudd den opp igjen. Jeg har virkelig slitt et par ganger.
Jeg har smurt min med litt pakningsfett, ala CIP-Film pakningsmiddel 113g - BryggSelv, etter det glir den rimelig lett.

For å vippe opp topplokket bruker jeg enten neglene eller en 30-40mm bred sparkelspade, avhengig av hvor hardt den sitter. Jeg er skeptisk til å dra i ventilene på toppen, plutselig er det noe plast som knekker.
 
Tilbake
Topp