Teknologipress?

Har du en bra villgjær til salgs? Du skjønner, jeg lurer på å kjøpe mikroskop for gjærtelling og en inkubator for dyrking av isolater. Men hvis du har en villgjær som funker strålende til øl vil jeg gjerne kjøpe denne. /sarkasme
Så hva mener du her? Jeg ser /sarkasme, men jeg trenger det med T-skje.
 
Det er mulig vi ser forskjellig på markedsføring, jeg ser på det som informasjon, og så tar jeg en avgjørelse om dette er noe for meg. Jeg kan ikke komme på en ting jeg har kjøpt som jeg har angret på og gir markedsføring skylden for at jeg ble 'lurt'.

Kan du gi et eksempel på noe du mener er villedende markedsføring av bryggeutstyr?

Jeg har ikke sagt noe om villedende markedsføring av bryggeutstyr. Det ville jo eventuelt representert lovbrudd, og det eneste jeg har støtt på av klare sånne, er markedsføringa av "pH 5,2":).

Det ligger vel grei nok informasjon om produktene på sidene til bryggeforretningene. Jeg har vel aldri reagert noe på den.
 
Jeg har ikke sagt noe om villedende markedsføring av bryggeutstyr. Det ville jo eventuelt representert lovbrudd, og det eneste jeg har støtt på av klare sånne, er markedsføringa av "pH 5,2":).

Det ligger vel grei nok informasjon om produktene på sidene til bryggeforretningene. Jeg har vel aldri reagert noe på den.

Hvor kommer da presset fra?
 
Hvor kommer da presset fra?

Ta en kikk på hva som tilbys, ta en kikk på hva det snakkes om. Det er en "kultur", om du vil.

Folk jeg kjenner her som har begynt å brygge har uten videre kjøpt seg bryggemaskin. Hvorfor det? Det var liksom bare det man "måtte ha".

Det blir for dumt å lage en slags konspirasjonsteori rundt dette, men hvorfor er det sånn?
 
Folk jeg kjenner her som har begynt å brygge har uten videre kjøpt seg bryggemaskin. Hvorfor det? Det var liksom bare det man "måtte ha".
Et ferdig produkt som flere har og er lett å få hjelp til. Billigere også enn å kjøpe BIAB oppsett hvis man ikke har induksjonsplate fra før av. Det er jo 8000 for kokekjele, kjøler, falskbunn, pose, røresleiv, induksjonsplate og termometer. Samme som et beacon brewery kit, og beacon har glasslokk og pumpe.
 
Sist redigert:
Bryggemaskin, trykkgjæring og fat/Co2 er nødvendig for at hobbyen skal overleve!

I hvertfall her i huset , derimot kan jeg fint klare meg uten dyrt utstyr som ph måler, magnetrører, maltmølle, platekjøler, osv.
 
Folk jeg kjenner her som har begynt å brygge har uten videre kjøpt seg bryggemaskin. Hvorfor det? Det var liksom bare det man "måtte ha".

Men, det finnes jo ikke noe enklere og billigere enn en bryggemaskin å starte med for en nybegynner, så hva er problemet med det?

Jeg kjenner flere som har startet med en enkel bryggemaskin, inkludert meg selv, og jeg bruker det fortsatt.
 
Men, det finnes jo ikke noe enklere og billigere enn en bryggemaskin å starte med for en nybegynner, så hva er problemet med det?

Billig med bryggemaskin? En kjele og pose er da betydelig billigere, holder fortsatt på med det etter 8 år
og ønsker meg ikke annet om så noen skulle slengt det etter meg
 
Jeg brygget mitt første øl på kjøkkenet uten annet enn kjøkkenredskap, kasseroller og ei plastbøtte med lokk og en gjærlås. For et kaos! Mesking i flere omganger i pinnekjøttgryta, og helling av varm vørter over i 4-5 mindre kasseroller for å få plass i gryta til å skylle, for så å helle tilbake via dørslag før kok. Bare flaks at jeg unngik brannskader på armer og ben.

Men.. det ble til slutt øl, og da kom lysten til å brygge mer. Større kjele, BIAB nett og utstyr kom på plass, men det varte ikke lenge før enda større kjele og induksjonsplate kom i hus, til jeg endte opp med bryggemaskin.

Hade vært rimeligere å kjøpe bryggemaskin med en gang, men da hadde jeg ikke lært å sette pris på hvor enkelt det er å brygge, vaske og lagre en bryggemaskin.
 
Billig med bryggemaskin? En kjele og pose er da betydelig billigere, holder fortsatt på med det etter 8 år
og ønsker meg ikke annet om så noen skulle slengt det etter meg

Ja, på små batcher du kan brygge på komfyren er nok det billigst. Hvis man skal opp på 25 liter som de fleste starter med (?) blir det litt verre. Da er nok det billigste og enkleste en bryggemaskin.
 
Ja, på små batcher du kan brygge på komfyren er nok det billigst. Hvis man skal opp på 25 liter som de fleste starter med (?) blir det litt verre. Da er nok det billigste og enkleste en bryggemaskin.

Jeg vet nå ikke helt det. Jeg tror fortsatt en større kjele og mer malt er veien å gå enn bryggemaskin
 
Brew in bag på 20 er i hvert fall rimelig uproblematisk. Det er en ganske vanlig batchstørrelse for nybegynnere.

Som nybegynner på all-grain er det naturlig å bruke ferdige sett, men da må man som regel ha 36 liter kjele. For å kunne koke såpass ender man gjerne opp med egen induksjonsplate.

Er fornøyd med enkelt kjøkkenbryggeri med BIAB, men skulle gjerne hatt det enda enklere.
 
Et ferdig produkt som flere har og er lett å få hjelp til. Billigere også enn å kjøpe BIAB oppsett hvis man ikke har induksjonsplate fra før av. Det er jo 8000 for kokekjele, kjøler, falskbunn, pose, røresleiv, induksjonsplate og termometer. Samme som et beacon brewery kit, og beacon har glasslokk og pumpe.
For å komme til 8000,- må du jo velge dyreste alternativ fra f.eks. Bryggselv? Til enkelt oppsett for små batcher har vel for øvrig alle en stor nok røresleiv fra før, og pumpe og falskbunn er absolutt ikke nødvendig.

Oppsettet jeg i hovedsak bruker, inkl. noen ekstra ting jeg har kjøpt i ettertid:
17 l suppegryte 18/0 m/glasslokk - 500,-
2 kW Rubicson induksjonsplate - 300,-
Meskepose, brew bag type - 200,-
Inkbird termometer - 300,-
Hydrometer - 100,-
Testrør 100ml - 100,-
Gjæringsbøtte med kran - 200,-
Flaskebørste - 60,-
Starsan (craftsan) 1 l - 250,-
Kasse med 20 flasker m/patentkork - 400,-
Silikonslange 1 m - 100,-
Termometerstrips - 70,-
Spiralkjøler 8 m - 300,-
Rustfri tappestav - 100,-
Altså totalt under 3000,-
Om man vil kjøpe alt fra norske butikker utenom tilbud bør tilsvarende fortsatt koste maks 4000,-.

(Har selvfølgelig kjøpt en del andre ting som ph-meter, milligramvekt, nytt gjæringskar etc., men de er ikke strengt nødvendige og vil være likt om du kjøper et sånn kit.)
 
Tilbake
Topp