Oppgradering torsdag 3. desember 2020

Hopper rett inn her, med en liten brannfakkel.. Syns det blir litt i overkant hvis et hjemmebryggerforum skal sikres hardest i Norge. Tviler på at dumme spørsmål, hva brygger du i dag, og skåletråden er så utrolig interessant for de som ikke driver med hobbyen. Sliter litt med å se hvordan forumet skal være et mål, og hva en angriper skal motiveres av for å bruke tid på det.

Når det er sagt, er jeg medlem bort i mot kun for tilgang til forumet. Mitt medlemsskap faller bort hvis forumet faller bort.
 
Brukervennlig, sikkert og innenfor lovverk er grunnleggende krav. Du får ikke bruk for BankID her.
 
Hopper rett inn her, med en liten brannfakkel.. Syns det blir litt i overkant hvis et hjemmebryggerforum skal sikres hardest i Norge. Tviler på at dumme spørsmål, hva brygger du i dag, og skåletråden er så utrolig interessant for de som ikke driver med hobbyen. Sliter litt med å se hvordan forumet skal være et mål, og hva en angriper skal motiveres av for å bruke tid på det.

Når det er sagt, er jeg medlem bort i mot kun for tilgang til forumet. Mitt medlemsskap faller bort hvis forumet faller bort.
Usikre forum blir fort utsatt for spam-poster fra roboter, raskere enn moderatorer klarer å slette. Usikker behandling av personopplysninger kan også føre til mer spam og scam-forsøk til din epost-adresse, men den større faren er for de som har brukt samme passord andre steder, eller bare om informasjon du legger ut her kan brukes til å gjette ditt passord andre steder.

Litt rart om det ikke finnes noen som tilbyr host og drift av forum til fornuftige priser, men siden det ser ut til å være bra tilbud av åpen-kildekode og rimelig software er det kanskje ikke så stor etterspørsel om de fleste finner frivillige til å ordne det selv? Har noen undersøkt hvordan andre norske forum løser dette?
 
Usikre forum blir fort utsatt for spam-poster fra roboter, raskere enn moderatorer klarer å slette. Usikker behandling av personopplysninger kan også føre til mer spam og scam-forsøk til din epost-adresse, men den større faren er for de som har brukt samme passord andre steder, eller bare om informasjon du legger ut her kan brukes til å gjette ditt passord andre steder.
Hvis dette forumet er fra 2016 som det hintes til via copyright teksten helt nederst på websida, så begrenses jo muligheten til å forhindre moderne spambots. Kjapp googling sier at Xenforo 1.5 er end of life, og da sier det jo seg sjøl da egentlig at man må oppgradere (hvis nå dette er 1.5, noe jeg antar siden det er et tema nå). Så jeg ser den ja, klart og tydelig.
Men for en webmaster som ikke er helt nedsnødd, burde det ikke koste mange timer/kroner for vedlikehold og oppdateringer. Tre-fire hundre tusen som Gustav nevner? Da hadde noen blitt lurt, ja. Er jo et halvt årsverk det for en godt lønnet IT-mann.
 
Tilbake
Topp