kjele vs apparat

Jeg trenger en liten innføring i forskjellen å brygge i en feks. 36L kjele vs ett sånt bryggeapparat feks. digiboil 35L.
Hva er egentlig forskjellen?
 
Utstyrsmessig, først og fremst. I et bryggerapparat er alt inkludert. Et potensielt "aber" med det er at det er ikke sikkert bryggerapparatet får til det du vil. Hvis man bygger selv så bestemmer man dette selv, men det er en helt annen vei å gå enn en ferdig maskin. Garantert mer kostbart å bygge slik du vil ha det selv, men da får du den fordelen, at det gjør hva du vil. Hvis du ikke har noen spesiell formening om hva du vil det skal gjøre så er det bare fordeler med en bryggemaskin. All inclusive slik det står i beskrivelsen, vs å bestille ferien selv.
 
Hva er egentlig forskjellen?
Kompaktbrygger har:
  • Varmekilde inkludert. Det har da naturligvis ikke en kjele, da må du kjøpe til en induksjonplate.
  • Krane, pumpe, silkar og en viss temperaturstyring via kontrollpanel og sensor i kjelen.
  • Ofte kan du også bruke falskbunn og meskepose i en kompaktbrygger, som i en kjele. God plass til malt.
Problemet er at kompaktbryggere er laget slik at produsenten skal tjene penger selv om det er en rimelig inngangsbillett til å brygge øl. Det betyr at komponentvalg sjeldent er top notch, og man får ei litt sketchy pumpe, kanskje litt dårlig kontroll på effekt, osv.. Største bakdelen er hvor avhengig man kan bli av talje for å kontrollere silkaret når det skal ut av kjelen. Kødder ikke med 80C vørter, det er farlig.

Skal du kjøpe tykkbunna kjeler, stanse ut hull til det du måtte ønske, induksjonsplate, ekstern pumpe, det baller fort på seg. Selv kunne jeg godt tenkt meg å hatt et bling-bling tre-kjelers bryggeri med all det fjonge tilbehøret - men da bruker jeg nok mer tid på vasking enn brygging. Brewtools B80 pro er sånn sett veldig tilgivende med konisk bunn i kokekjelen så den kan tømmes der den står. Kommer til overalt for vasking, og det er et enkelt system å bruke, med 6kW trengs ikke dyppvarmer heller. Ikke mega-fan av senterrøret og at der ikke er noen god sirkuleringsløsning for vørter, men en silikonslange på røret med noen hull i og blendet ende funker greit det og. Er ikke rare flowen som trengs mot slutten av meskingen. Så jeg er nok en kompaktbrygger, hvertfall inntil vi bygger ny garasje eller nytt hus med dedikert bryggerom.
 
Når du mesker i kjele, kan det være vanskelig å holde stabil temperatur i mesken, i en maskin med sirkulering blir temperaturen gjevn i hele mesken. På maskinsiden er det mye å velge i, og du får gjerne det du betaler for. Jeg har bygd mitt eget 3 kjelers bryggeri. Får nydelig øl og har full kontroll. Men skulle fint klart det samme med en speidel eller brewtools
 
Du kan koke med nesten hva som helst. Det er i meskingen de store forskjellene ligger. En bryggemaskin kan virke dyr, men er egentlig en rimelig inngangsbillett til den temperaturkontrollen du får. Det samme er selvsagt oppnåelig med kjeler, pumper, temperaturstyring mm. men å kjøpe alle delene separat slik er dyrere og krever mye tid og teknisk kompetanse å få riktig. Bygger du selv, så får du det akkurat slik du vil. I en ferdig bryggemaskin (kompaktbrygger) er det alltid noen kompromisser. Disse lærer man å jobbe seg rundt.

Jeg startet med enkelt BIAB-utstyr, men har nå en Grainfather. Jeg er veldig fornøyd med valget av den, men kan sikkert liste minst 10 svakheter med design og konstruksjon.

Felles for alle typer utstyr er at man neppe brygger sitt beste øl første gang. Det kan ta mange brygg før man klarer å hente det beste ut av bryggeriet sitt.
 
Sist redigert:
Taper man en hel Celsius grad på en time, med isolert tykkbunnet kjele med lokk? Kontra en Beacon f.eks.

Overdreven sirkulasjon er årsak til mang en stuck mash og for grov knus. I min logikk er sirkulasjon kun nødvendig for å filtrere vørteren i maltsenga før kok.
 
Jeg så denne videoen og falt litt for metoden. Jeg får kjele. kjølespiral, og litt til for 3400,-
Det med jevn temp kan en øve seg litt på forhånd hva bryteren skal stå på på platen tenker jeg.
 
Taper man en hel Celsius grad på en time, med isolert tykkbunnet kjele med lokk? Kontra en Beacon f.eks.

Overdreven sirkulasjon er årsak til mang en stuck mash og for grov knus. I min logikk er sirkulasjon kun nødvendig for å filtrere vørteren i maltsenga før kok.
Jeg testet å bruke termometre på tre ulike steder i mesken da jeg brukte BIAB med falskbunn. Det skilte flere grader. Jeg mener sirkulasjon er nødvendig om man ikke har en meget godt isolert beholder. Flerstegsmesk er også veldig enkelt å få til med sirkulasjon.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Jeg så denne videoen og falt litt for metoden. Jeg får kjele. kjølespiral, og litt til for 3400,-
Det med jevn temp kan en øve seg litt på forhånd hva bryteren skal stå på på platen tenker jeg.
BIAB er et veldig fint sted å starte: Lav investeringskostnad og veldig hands-on. Her er det bryggeren som brygger, og man lærer mye. Jeg startet der, og bruker fortsatt mye av utstyret (kjelen og plata brukes til å varme skyllevann, og da jeg opplevde feil på maskinen var jeg i stand til å redde brygget mitt med kok på det gamle utstyret).
 
Er litt i samme båt, kjøpte meg statutstyr for å kunne lage ekstraktbrygg nå i første omgang. Tenkte å brygge en 3-4 ekstrakt før jeg begynner med korn.

Dog, moro å planlegge litt i fremtiden, så for meg står det mellom BIAB settet fra bryggselv som videoen over viser, eller denne fra netthandelen: https://www.netthandelen.no/product/olbrygging/3095808/olbrygger-60-liter

Fordelen med siste er at jeg kan stue alt faenskapet vekk på vaskerommet og slipper stå på kjøkken.
 
Er litt i samme båt, kjøpte meg statutstyr for å kunne lage ekstraktbrygg nå i første omgang. Tenkte å brygge en 3-4 ekstrakt før jeg begynner med korn.

Dog, moro å planlegge litt i fremtiden, så for meg står det mellom BIAB settet fra bryggselv som videoen over viser, eller denne fra netthandelen: https://www.netthandelen.no/product/olbrygging/3095808/olbrygger-60-liter

Fordelen med siste er at jeg kan stue alt faenskapet vekk på vaskerommet og slipper stå på kjøkken.

Bryggeutstyr her ikke noe faenskap, skjerp språket og pass dine ord.
 
Hadde nok bygget meg et dedikert 3-kjelers oppsett hadde jeg hatt et sted det kunne stått permanent, men slik jeg har det er det mest praktisk med utstyr som er mobilt... Sånn sett er Speidelen min gull, sjøl med de svakheter den har....
 
Nå har jeg fått gode innspill her og gått for 36L kjele med spiral. Når jeg ikke bruker det kan jeg finne en fin plass å ha utstyret mitt. Jeg gleder meg til BIAB og ikke ekstraktsett. Bytter nok litt på det kanskje. Dette med brygging virker meget interessant og utfordrende. Og skulle jeg miste interessen er det nok lett å selge utstyret igjen. (om det skjer).
 
Jeg er veldig fornøyd med 36 L kjele og spiral, men jeg måtte ha ekstra induksjonsplate for å kunne koke. Kommer selvsagt an på hvor bra koketopp du har fra før.
 
Hva er kravet? Har induksjonstopp, burde vel klare å koke opp en slik kjele?
Tror alle induksjonstopper har minst 3 kW på største plate, ev. med booster funksjon påslått, og det burde holde fint. Min keramiske komfyr har derimot bare 1,7 kW.
 
Tilbake
Topp