Det plopper fortsatt...

Peer Beer

Norbrygg-medlem
Hei!
Er nybegynner, og håper på litt hjelp..!
Jeg brygget en IPA i en Grainfather for 22 dager siden. Austmann IPA allgrain-set.
Målte OG til 1,079 med refractometer. I følge oppskriften skulle jeg hatt 1,060, så allerede der var det noe som ikke stemte helt. Men jeg måtte rekke et fly, så jeg satt den til gjæring som den var, med to pakker US-05. 19 grader i en Grainfather Conical Fermenter. Etter en uke tørrhumlet jeg i henhold til oppskriften. Det var da veldig lite tegn til gjæring, bare et sjeldent plopp i gjærlåsen.
Etter to uker hadde ploppingen tatt seg opp, og da målte jeg 1,021 med hydrometer. Oppskriften sier at den skal gjære i 10-14 dager og ende på FG 1,010.
Etter tre uker plopper det fortsatt ganske greit (ca hver 20. sekund), og jeg målte 1,018 både går og i dag.
I følge oppskriften skulle det blitt 25 liter til gjæring, men jeg har ca 21 liter. Jeg antar at det er grunnen til høy OG?
Tørrhumlen ble jo også liggende altfor lenge i gjæringskaret etter hva jeg har lest meg til. Jeg fisket opp humleposen i dag, så da har den ligget oppi der i 16 dager
Har lest om hop creep og infeksjoner.. Uten å bli så veldig klok.. Ølet ser klart ut og smaker etter min mening bra.

Hva bør jeg gjøre videre?
 
Angående volum og OG har du nok rett antagelse.
Skal du flaske eller fat ?
Med så høy OG kan nok FG også bli høy.
La ølet være i fred til neste helg så måler du igjen.
 
Takk for raskt svar! Ja, det er kanskje greit å akseptere høy FG. Jeg måler igjen etter noen dager, så får vi se :) Håper ploppingen gir seg da.
Jeg skal flaske.
 
Hop creep hadde vel gitt utslag i at SG fortsatte å gå nedover? Samme gjelder infeksjon. Det går derimot saktere, så jeg ville følt meg trygg om SG var stabil over 4-ish dager. Har ikke undersøkt fenomenet hop creep så nøye, da jeg ikke har hatt problemer med det.

Det jeg opplever med øl jeg tørrhumler er at det ofte kan ploppe litt ekstra, uten at det går ut over FG. Min personlige, og ufaglærte, teori er at væsken får bevegelse av tørrhumlingen, som frigjør CO2 som ligger lagra, både i væsken og i gjærkaka. Prøv å gi gjæringskaret på en tilsynelatende ferdig "uploppende" øl et klask i siden, så vil du nok se ny aktivitet i gjærlåsen.

Økning i temperatur kan også være en synder, om det er mulighet for at det kan ha skjedd. Da utvider væsken seg.
 
Økning i temperatur kan også være en synder, om det er mulighet for at det kan ha skjedd. Da utvider væsken seg.

Har hatt helt jevn temperatur på 19 grader hele tiden, så jeg tror ikke det er problemet her. Etter at jeg skrev spørsmålet mitt her i går, så satt jeg opp temperaturen til 21 grader. Tenkte å se om det kunne tyne FG ned noe dersom det fortsatt er noe liv i gjæren.
 
Dette gir en utgjæring på rundt 76% og jeg tviler på du klarer å tyne så mye mer ut av det. Jeg hadde vært fornøyd med den utgjæringa på ei såpass kraftig øl.
Takk for innspill på dette! Hadde ikke regnet ut utgjæringen selv.
Men det forklarer jo ikke det at det fortsatt plopper.. Er kanskje det jeg er mest bekymret for.
 
Takk for innspill på dette! Hadde ikke regnet ut utgjæringen selv.
Men det forklarer jo ikke det at det fortsatt plopper.. Er kanskje det jeg er mest bekymret for.
Til den høye OG'en: Forskjellen i volum tilsier at du skulle hatt en OG på 1.072. Du har enten en feilmåling (jeg er dypt skeptisk til refraktometere:)), eller du har hatt en del bedre effektivitet enn det oppskrifta forutsetter. Det skal egentlig ikke så mye til hvis du gjør alt riktig, så det virker mest sannsynlig. (Denne kalkulatoren er kjekk for å sjekke sånt:https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/ )

Det kan være lurt å sjekke utgjæringsprosent. Denne kalkulatoren gir deg ABV, og samtidig forteller den deg utgjæringsprosenten: https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/

Å kjenne effektiviteten er viktig. Det er særlig meskeeffektiviteten (pre-boil efficiency) som er interessant. Det er som regel den det refereres til, f.eks. når det oppgis forutsatt effektivitet til et sett, og når du skal legge inn effektivitet i en kalkulator for å beregne ei oppskrift. Denne kalkulatoren er kjekk: https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/
 
Sist redigert:
Takk for gode råd! Her er det mye å lære :)
Jeg flasket i går, så nå er det bare å glede seg et par uker til!
Tenker å hive meg på en imperial stout i morgen. Skal prøve de kalkulatorene du viser til, og se om jeg får noe fornuftig ut av det. Har hittil bare brukt kalkulatorene i Grainfather-appen.
 
Takk for gode råd! Her er det mye å lære :)
Jeg flasket i går, så nå er det bare å glede seg et par uker til!
Tenker å hive meg på en imperial stout i morgen. Skal prøve de kalkulatorene du viser til, og se om jeg får noe fornuftig ut av det. Har hittil bare brukt kalkulatorene i Grainfather-appen.
Jeg kjenner ikke dem, men de er sikkert like greie. Det er ikke så farlig hvilken hammer du har så lenge du veit hva du trenger den til:).
 
Tilbake
Topp