Gjæringskar oppgradering

Jeg har jo og 4-5 stk typiske gjæringsbøtter. Muligens noen slike flat bottom kunne være interessante. Liker muligheten som produktet tilbyr, å se mer under gjæring. Det er noe meditativt over å se at gjæren jobber.
 
Jeg har jo og 4-5 stk typiske gjæringsbøtter. Muligens noen slike flat bottom kunne være interessante. Liker muligheten som produktet tilbyr, å se mer under gjæring. Det er noe meditativt over å se at gjæren jobber.
Det stemmer. Har kun to brygg med min all-rounder og begge med oslo-kveik. Og det å kunne se den gjær-bonanzaen under stormgjæring både i overflate og nede i væsken var ganske heftig. Nestemann ut er en kölch-gjær, blir spennende og se hvordan den utarter seg i forhold :)
 
Flat bottom'en passer jo fint inn i ferminator'n, ser jeg.

Jeg liker ikke den originale gjærlåsen til den; jeg foretrekker de gode gammeldagse som sier plopp. Det går greit å fikse med ei lita muffe på noen centimeter silikonslange som du lirker nedi hølet til gjærlåsen, og så setter du gjærlåsen nedi den igjen. På samme måten setter du bare nedi slange til blow off om det blir nødvendig, og slange til lukka system når/hvis du overfører til blandekar.

Karet har ikke håndtak, og det er klønete å bære det. Jeg har laget denne enkle patenten, som fungerer utmerket:Vis vedlegget 49989Jeg har laget hull til kran med et stegbor. Det er ingen stor kunst - og jeg har i alle fall 7-8 tommeltotter:).
Ikke dumt! :) Blir muligens en sånn løsning for meg også. Men trenger nødvendigvis ikke flytte så mye på den da jeg normalt overfører til fat på samme plass. Men hvordan er det og ta prøver av fg vis en ikke lager kran? Må man ha en tilt da?

Spør du meg så er svaret ja.
Men du må jo også investere i Co2-utstyr hvis du ikke har det fra før, så det må du vurdere.
Co2 utstyr og fat har jeg, bruker egentlig kun fat da jeg synes flasking er mye arbeid da jeg ikke har så mye tid om dagene :) Muligens jeg bør investere i en sodastream flaske utenom som jeg bruker til gjæring og sånn? For 2kg flasken jeg bruker nå går jo til karbonering og generelt trykk til og få ut øl av fatene :)
 
Ikke dumt! :) Blir muligens en sånn løsning for meg også. Men trenger nødvendigvis ikke flytte så mye på den da jeg normalt overfører til fat på samme plass. Men hvordan er det og ta prøver av fg vis en ikke lager kran? Må man ha en tilt da?


Co2 utstyr og fat har jeg, bruker egentlig kun fat da jeg synes flasking er mye arbeid da jeg ikke har så mye tid om dagene :) Muligens jeg bør investere i en sodastream flaske utenom som jeg bruker til gjæring og sånn? For 2kg flasken jeg bruker nå går jo til karbonering og generelt trykk til og få ut øl av fatene :)
Med flat bottom trenger du ikke CO2 til gjæring, den er ikke beregnet for trykkgjæring(maks er 0,2 bar) , så skal du ha ølet på fat, uten å sette på en kran, må du bruke hevert.

Evt. kan du kjøpe trykksett(slange med flyteball og 2 poster du skrur i lokket) og bruke lavt trykk til både kaldkræsj og overføring til fat.

Edit: Ang SG/FG prøver kan du(med trykksett) sette litt trykk på karet og hente en prøve med en vanlig øl slange med piknikkran og ballock.
 
Ikke dumt! :) Blir muligens en sånn løsning for meg også. Men trenger nødvendigvis ikke flytte så mye på den da jeg normalt overfører til fat på samme plass. Men hvordan er det og ta prøver av fg vis en ikke lager kran? Må man ha en tilt da?


Co2 utstyr og fat har jeg, bruker egentlig kun fat da jeg synes flasking er mye arbeid da jeg ikke har så mye tid om dagene :) Muligens jeg bør investere i en sodastream flaske utenom som jeg bruker til gjæring og sånn? For 2kg flasken jeg bruker nå går jo til karbonering og generelt trykk til og få ut øl av fatene :)
Tilt er antakelig praktisk da, ja. Men det er enkelt å lage hull til kran - hvis du altså har et stegbor. Mitt er akkurat litt for lite, men det går likevel greit å frese ut det som mangler med boret. Jeg lager ei markering med tusj, og bruker bare klemringen fra krana som mal.

edit: Fiksa faktisk kranhøl til et nytt kar til dagens brygg akkurat nå. Glemte å gjøre det i går. Det tok akkurat 5 minutter:).
 
Sist redigert:
Tilt er antakelig praktisk da, ja. Men det er enkelt å lage hull til kran - hvis du altså har et stegbor. Mitt er akkurat litt for lite, men det går likevel greit å frese ut det som mangler med boret. Jeg lager ei markering med tusj, og bruker bare klemringen fra krana som mal.

edit: Fiksa faktisk kranhøl til et nytt kar til dagens brygg akkurat nå. Glemte å gjøre det i går. Det tok akkurat 5 minutter:).

5 minutt er finslig :)

Takk for alle tips. Jeg skal ta dette i betraktning til neste bestilling av utstyr :) Blir nok en fermzilla men om det blir med eller uten trykk det får vi se!
 
Forresten, er det noen oversikt over hvor mye trykk og hvilken temp diverse øl skal ha vis jeg kjøper fermzilla med trykk?
 
Tilbake
Topp