Gjærvasking

2.5 liter var litt vell mye, men om det er mulig å dele dette i mindre kvanta, så er det veldig interessant. Vi bruker mye gjær om igjen, og har tidligere prøvd å bruke sterkrens. men har forstått at det ikke er optimalt å bruke syre på gjæren.
 
Er det også dokumentert at man ikke vil få problemer med klorofenoler i ølet ved bruk av klordioksyd?
 
Gahr skrev:
Er det også dokumentert at man ikke vil få problemer med klorofenoler i ølet ved bruk av klordioksyd?

Så vidt jeg klarte å finne med litt googling så brukes klordioksid til å bryte ned fenoler.
 
Vil bare takke gustavf for en informativ video! Så den først nå...
Video er veldig lærerikt og forklarer ting på en enkel og underholdene måte.

OPPFORDRER ALLE BRYGGERE TIL Å LEGGE UT VIDEO OM ULIKE TEMA INNEN BRYGGING :ilike:
 
En uke etter jeg satt min wlp007 i kjølen har det dannet seg ett tynt hvitt lag oppå resten av innholdet  som er mer brunt. Har vasket et par ganger med vann. Hva er det egentlig som er gjæren her? trodde først de store mengdene med brunt var gjær, men etter å ha lest noen forum, så virker det som om det tynne hvite er det som er gjæren?
 
gustavf skrev:
Neste snutt skal være om å ta gjæren ut av kjøleskapet og ta dne i bruk igjen. Det ser ut til å drøye litt før jeg får laget den :(

Om det ikke allerede er postet:: Noe håp om ny Video?? spesielt om bruken av CLO2
 
Ja, man kan leve i håpet. Håper å få noe på plass i løpet av våren, men jeg har stort sett hatt dårlig tid ved tapping de siste batchene og latt all gjæren gå i sluket.
 
gustavf skrev:
Jeg har laget en kort video som viser hvordan man kan vaske gjær:

Veldig bra laget, Gustav! Fin vinkel, flott at du har laget voice over. Gleder meg til å forsøke dette selv.

Lurer litt på hvorfor du, etter 2:20min, sprayer starsan på utsiden av det første flaket med alufolie, men dette har sikkert sin forklaring det også. ;-)
 
Vi feirer denne videoen etter 10 år med eget webinar:
 
Ten years after...

Informasjonen rundt dette arrangementet er ganske slett. :) Ikke et ord om hva slags Grandiosa vi må kjøpe inn.... @gustavf

 
Ser på Wikipedia at jeg tar feil så @Einar Michelsen har flere valg.

Det ser ut som disse også er aktuelle:
Uten paprika (Jeg tror det er paprika synlig i videoen, så det utgår. Poenget er vel uansett at man enten liker frossen paprika, eller så er noe av sjarmen å irritere seg over den.)
Biff og løk (se over)
Kjøttdeig og løk (se over)
Pepperoni (altså... skal man ha pepperonipizza så velger man ikke grandiss)
Ekstra tynn (av forståelige grunner ikke i salg lenger, den litt kjipe bunnen er jo poenget)

Så får dere selv vurdere om deres synes Grandiosa Porsjon er noe å satse på, eller om man skal gå for original porsjonsstørrelse.
 
Jeg er overbevist om at det er vanlig orginal type. Skinke, paprika og annet knask. Du vet "Norges mest spiste".
Såpass mange ganger så jeg den videoen mens jeg vasket!
 
Tilbake
Topp