Birger Eriksen-dagen

Apropo PH og slike øl. Visst man brygger no sparge med veldig mykje meskevatn og dertil veldig lang kok, og legg seg f.eks på 5.5 i mesk, blir det lett "feil" ph etter kok då?
 
Apropo PH og slike øl. Visst man brygger no sparge med veldig mykje meskevatn og dertil veldig lang kok, og legg seg f.eks på 5.5 i mesk, blir det lett "feil" ph etter kok då?
Nei. Hvis du brygger no sparge så er den pH'en du måler den du starter å koke med. Med no sparge så hvis du mesker ved 5.5 så er det også det du begynner å koke med. Fantastisk enkelt, du trenger ikke ta høyde for pH-skift etter skylling.
 
Nei. Hvis du brygger no sparge så er den pH'en du måler den du starter å koke med. Med no sparge så hvis du mesker ved 5.5 så er det også det du begynner å koke med. Fantastisk enkelt, du trenger ikke ta høyde for pH-skift etter skylling.
Ja, det skjønar eg. Eg tenkte på om det blir stor endring med lang kok, for å kompensere for dårlig effektivitet.
 
Det har det jo. Sliter du med effektiviteten kan du jo koke det hvite ut av øynene dine for å få høyere OG, men mindre volum.
Formulerte meg litt dårlig. Bruker å meske tynt, og koke dertil lenger. Då får eg grei effektivitet og greit volum til slutt. Men samma det, prøver 5.5 og ser kva eg ender opp med. Blei ikkje så veldig lang koketid som eg trudde først, ser eg.
 
Formulerte meg litt dårlig. Bruker å meske tynt, og koke dertil lenger. Då får eg grei effektivitet og greit volum til slutt. Men samma det, prøver 5.5 og ser kva eg ender opp med. Blei ikkje så veldig lang koketid som eg trudde først, ser eg.
Ølet blir tjukkere i munnfølelsen. Med et ørlite knepp høyere FG som regel.
 
Jeg må innrømme at jeg faktisk har redusert batchstørrelsen i år (altså mindre malt). Håpet er at det gjør det både enklere å håndtere og mer forutsigbart. I fjor mener jeg at utbyttet ble ganske dårlig og at når jeg skylte til planlagt preboil volum, så måtte jeg likevel koke relativt lenge for å få god OG (men så bommet jeg riktig vei der, og endte med unødvendig høy OG og et øl på 12% ABV som makset ut gjærens alkoholtålighet).
 
Jeg er med på i år også (så lenge forsyningen kommer frem i tide), og syntes det er en fint tradisjon,
men jeg vil komme med et forslag om å forenkle maltsammensetningen til neste år. 11 maltyper syntes jeg er i overkant nødvendig får å brygge en god stout :rolleyes:
 
Jeg er med på i år også (så lenge forsyningen kommer frem i tide), og syntes det er en fint tradisjon,
men jeg vil komme med et forslag om å forenkle maltsammensetningen til neste år. 11 maltyper syntes jeg er i overkant nødvendig får å brygge en god stout :rolleyes:
Det blir ikke 11 sorter på meg i år. Er jo ikke å handle 11 sorter malt i en bryggebutikk som er det krevende med en suksessfull bryggedag her. :)
 
I år har jeg valg å forenkle oppskriften og kun benytte norsk malt. Jeg summerte typene og kommet frem til dette:

79,3% Pale malt
7,2% Karamell malt
3,5% Flaket havre
3,5% Flaket hvete
1,7% Røstet bygg
1,1% Sjokolade malt
0,4% Syre malt
 
Jeg har gått norsk malt-ruten tidligere, og dermed redusert antallet maltsorter. I år bestilte jeg alle maltsortene utenom havre ferdigblandet og knust. Så for meg er det første gang jeg går for 11 sorter malt i BE. Det blir spennende.
 
I år har jeg valg å forenkle oppskriften og kun benytte norsk malt. Jeg summerte typene og kommet frem til dette:

79,3% Pale malt
7,2% Karamell malt
3,5% Flaket havre
3,5% Flaket hvete
1,7% Røstet bygg
1,1% Sjokolade malt
0,4% Syre malt
Hvorfor har du syremalt i et så mørkt og kraftig øl?
 
I år har jeg valg å forenkle oppskriften og kun benytte norsk malt. Jeg summerte typene og kommet frem til dette:

79,3% Pale malt
7,2% Karamell malt
3,5% Flaket havre
3,5% Flaket hvete
1,7% Røstet bygg
1,1% Sjokolade malt
0,4% Syre malt

Treffer du 100 EBC med kun 2,8% røstet malt da?
 
Bruker det jeg har. Tenker det blir en grei øl, og kanskje mer lik Svartekunst enn Kate the Great. Basemalten er slik pga det er hva som er igjen i sekkene. :cool:

Screenshot_20210404-133715.png
 
Tilbake
Topp