Den første batchen..

*Lars

Norbrygg-medlem
Det første jeg lærte om ølbrygging var at man må jo ha øldagbok. Etter 25-30 øl har jeg funnet ut at det er både nyttig og morsomt. Og i dag så er det ganske artig å lese om den første batchen, 5 april, 2019. Ingen læremester, men mye lesing, og Learning by doing:

"Vann på vei ned i karet, og vår første øl er i gang! Lervig Lucky Jack!
Kort panikk grunnet glemt å skru på krana i bånn.Det ble vått. Tar laaang tid å varme opp vann.
Obs! Ved helling av malt i røret MÅ varme slås AV. Ny panikk da det flommet over, men nesten reddet da en dro ut kontakten. Mye jobb med å få opp korn på utsida.
Ny panikk da maskinen plutselig stopper! Vi prøver det eneste vi kan: drar ut kontakten. Får den i gang igjen, og vi er glade. Skjer to ganger til med samme prosedyre, men noen ser at det står "Pump break" i displayet. Da lærte vi det.
Sikringen går i et jæ....kjør. Skjøteledning kobles opp til mer robust strømkilde. Kjellerrommet er IKKE strømdimensjonert til ølbrygging. Vi lærte oss å programmere, da.

Mesk ferdig, men sliter med å få opp røret. Løsningen viser seg å være å skru av røret på toppen. Vi er glad ingen ser oss.
Ikke løft over maltrøret med en gang, og ha en bøtte e.l klar. Det renner en stund av denne her! Gulvteppet i kjelleren er nok klar for å skiftes.
Ny panikk da en tar fram noen poser humle og mener det skulle vært oppi for lengst. Kort google-søk, og vi roer oss ned igjen.
Diskusjon om humletid er "etter 60 minutter", eller "60 minutter igjen". Det siste er riktig. Vi har gjort feil.
Lokk av eller på under kok? Vi diskuterer halvveis, og finner svaret. Lokket tas av.... Ser ut som vi har forgifta ølet vårt, men vi kjører på.
Vi har funnet ut at ikke all humla skal i under kok. Vi vet nå hva "tørrhumling" er, men har ikke noe humle igjen.
Nedkjøling gikk fint, men greit å feste i begge ender før vann slås på. Gulvet begynner å bli en skikkelig søledam. Kona blir nok glad...
Ølet som kommer ut ser brunt ut, og vi er fornøyd! Vi bestemmer oss for å kalle den "Godfoten". Det er mye ironi nå.
Gjæret blir IKKE glemt, og da er vi på vei oppover som bryggere! Litt stress for å finne egnet plass for karene. Kona nekter å ha det på badet. Har ikke plusspoeng nå etter gytjebad på kjellergulvet..På med varmeovn, og så lar vi den stå i rommet.
Temp i rommet sjekkes daglig. Ser greit ut. Tørrhumling er overvurdert..
Flasking er nesten moro. Sliter med tappekran som stopper. Årsaken er en halv kilo malt som svever rundt oppi der, og som korker tappekrana. Ringer en venn, og vi lærer å "stikke om" med sil! Amatørenes aften fortsetter! Men vi glemmer IKKE sukkeret, og igjen er vi på vei opp som bryggere!
Smaksdagen 21 mai: Det smaker øl, og vi er storfornøyde! Noen lurer på hvor sterkt det er, og minner oss igjen på alt vi har glemt å gjøre #OG/FG. Kanskje like greit..Hadde vært kjedelig å finne ut at vi har lagd lettøl. Etter noen timer blir ølet bedre og bedre, og det ER alkohol i det:)"

Neste øl ble brygget med mentor....Læringen er at du kan gjøre mange tabber og fortsatt få til et tålelig greit øl!
 
Jeg kan jo følge opp med en rapport fra det første brygget mitt, som var en Vestkyst, favorittølet mitt den gangen - og kanskje fremdeles. Dette var i januar 2015, og utstyret var en nyanskaffa BB60. Ikke noe maltrør eller automatikk den gangen. Medbrygger var Jakob, min yngste, som vel bærer ansvaret for å ha sparka meg i gang med brygginga.

Brygget dette 3.-4.januar sammen med Jakob. Masse mikk; dro til Gran for å kjøpe vifte, og finne slange med rett dimensjon til bryggekjelenes tappekran. Endte opp på Brandbu - og så viste det seg at slangen var akkurat litt for vid. Den hadde indre diameter på 10mm, skulle nok vært 9. Men det løste seg med en slangeklemme. Ikke noe problem.

Vi varmet opp 35 liter vann, og Jakob skuffet malten oppi med et halvlitermål. Litt av en jobb, og det støvet kraftig. Men det var ingen problemer med å få rørt ut malten når vi gjorde det på denne måten. Problemet var heller at det ble en veldig tjukk suppe etter hvert, og vi bør nok overveie å blande ut med litt mer vann (40 liter?). Ikke minst for å kunne røre effektivt for å sirkulere mesken slik at temperaturen jevnes ut. Der hadde vi problemer.

Resirkuleringen gikk greit. Det var egentlig lite grums i mesken. Vi brukte litermålet, og fylte det vel 4-5 ganger, og da så det bra ut. Kanskje hadde vi ikke trengt så mange runder, heller. Det var ganske lite grums i den første tappen., og det så ganske likt ut som «nypresset eplesaft».

Vi hadde tenkt å bruke «continuous sparging», men det skar seg. Jeg hadde ikke skjønt at med så lite væske som vi hadde, så måtte vi ha begynt å tappe over skyllevann med én gang. Dessuten hadde vi ikke utviklet noe gjennomtenkt system, så det ville antakelig ikke fungert godt. Men neste gang ... .

Det ble altså «batch sparging». Da vi tappet av mesken, satt vi igjen med 20 liter. I andre runde helte vi oppi 23-24 liter, og det kom ut 19 liter. Vi måtte altså kjøre enda en runde med sparging. Den ga 18 liter, men vi trengte jo ikke alt.

Vi startet koken med 58 liter. Jeg skummet hele tiden, så det ble ikke noe synlig «hot break». Da vi skulle starte kjølingen etter 90 minuter, var vi på 50 liter. Kjølingen krympet øyensynlig volumet, og da vi startet å tappe, var det 48 liter i tanken. Og så kom sjokket: Det vi fikk ut, var bare 39 liter! Humla hadde suget opp masse.

Men OG var på 1.077, så vi kunne blande ut litt. Jakob fant info på nettet, og beregnet at vi kunne få «riktig» OG (1.072) ved å ha i 2,5 liter vann. Dessuten blandet vi ut de to desiliterne med gjær med 2 desiliter vann før vi hadde det over i gjæringskarene.

Vi var ferdige 04.30 på natta! Dagen etter boblet det friskt, og temperaturen i dunkene var på 23 grader - altså et par grader over det Kinn ønsker. Jeg har flyttet dunkene inn på hjørnerommet, og kasset dem inn for å unngå lys, så får vi se.


Flasking første del av batchen:
Vi flasket den batchen av ølet som ble tørrhumlet med Cascade (40g) og Amarillo(60g) den 18.01.2015. Det ble 37 fulle flasker. Aromaen minnet sterkt om vestkyst. Final Gravity var 1.012, det gir oss en alkoholprosent på 7.88, før karbonering. Det ble svært mye grønt slam i brygget, så humlepose til tørrhumling kan være verdt å prøve. Priming med 7 gr. sukker pr.liter. (Mye?)
Flasking andre delen 19.01.2015: Denne delen var tørrhumlet med Simcoe, Columbus, Centennial og Amarillo (husker ikke mengden). Gravity var 1.015 etter tilsetting av primingsukkeret.
 
Godt å se at alle har vært kalv en gang:) Selv er jeg vel fortsatt kalv, og lærer mye av tabbene! Nå gjorde vi vel unna de fleste mulige i første batch skulle man tro, men neida...:) Men trøsten er at det går bedre og bedre:)
 
Godt å se at alle har vært kalv en gang:) Selv er jeg vel fortsatt kalv, og lærer mye av tabbene! Nå gjorde vi vel unna de fleste mulige i første batch skulle man tro, men neida...:) Men trøsten er at det går bedre og bedre:)
Vi brygga - dvs. både meska og kokte - på badet den gangen. Det var derfor vi var ute og kjøpte vifte. Det var en naiv ide; ikke i nærheten av å funke med sånn vanlig kjølevifte for varme dager i vinduet. Vannet rant ned av veggene:).
 
Første ølet jeg brygga ville jeg gå all inn. Fikk med meg et par pose bygg fra gården og lot det spire osv. Tørka maltet i stekeovnen. Jeg tror det ble øl og vi ble litt rusa tror jeg. Smakt anntagelig ikke ulikt det de en gang brygga i gamle Mesopotamia. Neste brygg ble Santas Winter Warmer fra ekstrakt, den ble jeg da veldig fornøyd med husker jeg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp