Birger Eriksen-dagen

Det tror jeg og. Selv om det renner av seint, så er det mer avslappende. Kan jo ta en øl eller tre mens man venter. Jeg hadde horribelt dårlig utbytte i dag. Måtte hive i mer malt enn jeg hadde planlagt for å nå målet, men så kan det se ut som at hydrometeret var litt off, om refraktometeret er riktig. Skal sjekke om det er kalibrert i morgen.
Det kommer vel litt an på utstyret. Jeg har vanligvis mellom 72 og 80%. Fikk 66% idag tror jeg med dobbel mesk. Sist gang jeg brygget med sikte på 8-9% ABV hadde jeg utbytte ned mot 50%. Da hadde jeg enkeltesk og bommet stygt på målet. Mye jobb med dobbelmesk, men i en grainfather tror jeg absolutt at det er løsningen.
 
Min OG er litt usikker ennå. Kjører 2021 som et "no chill" år, så jeg har ikke tatt endelig OG med hydrometer ennå. Volumet er litt lavere enn planlagt (10.5l istedenfor 11l), så avhengig av OG, så kan det hende jeg vanner ut med en halvliter. Planen var 1110, og nå ser det ut til at jeg er noen poeng over.

Edit: Valgte å ta med ca 0.5l væske fra slurryglasset ved pitch, og sammen med justering av OG ihht hydrometer (som erfaringsmessig og forventet lå lavere enn refraktometeret), så er min OG @ pitch på 1105. Dette er ført inn i regnearket. Ca 10.6 liter i gjæringskar og 0.4l vørter satt til side for karbonering.
 
Sist redigert:
Det kommer vel litt an på utstyret. Jeg har vanligvis mellom 72 og 80%. Fikk 66% idag tror jeg med dobbel mesk. Sist gang jeg brygget med sikte på 8-9% ABV hadde jeg utbytte ned mot 50%. Da hadde jeg enkeltesk og bommet stygt på målet. Mye jobb med dobbelmesk, men i en grainfather tror jeg absolutt at det er løsningen.
Er helt grønn på dobbeltmesk. Hvordan gjør du det i Grainfather?
 
WLP007 har begynt å røre på seg. Den kalde nordavinden i går gjorde at nedkjølingen fortsatte etter at jeg stoppet pumpen. Resultatet var at jeg pitchet på 13 grader. Har satt BrewPI til jevn stigning til 19 grader de første 24 timer og er nå kommet til 17. Håper virkelig jeg har nok headspace i år!

2021-04-10 10.34.42-2.jpg
 
Min OG bekreftet med kontrollmåling av vann på refraktometer som da viste 1.000. Fyller ut skjemaet når jeg er ferdig å vaske..
 

Vedlegg

  • received_1652437494942202.jpeg
    received_1652437494942202.jpeg
    447,1 KB · Sett: 18
Er alle som brygget i går i mål? Alle problemer, uhell og pitching er unnagjort?

Var vel en som skulle brygge i dag?
 
Er alle som brygget i går i mål? Alle problemer, uhell og pitching er unnagjort?

Var vel en som skulle brygge i dag?
Hvis det var meg du tenkte på, så skulle jeg i dag, men måtte utsette det til i morgen. Blir kverning og oppsett av utstyr i dag
 
Belgiske og engelske styrker er i heftig kamp mot tysk malt. Belgierne er i flertall, men de er i kamp for første gang. Britene kommer rett fra tidligere slag og har vist at de kan sine ting. Etter at de har hatt en kort pause er de forhåpentligvis igjen kampklare!
 

Vedlegg

  • 20210410_134000.jpg
    20210410_134000.jpg
    581,9 KB · Sett: 18
Det spørs nok hvor mye du pitcher. Jeg har selv alltid gjort det etter ca 12 og 36-48 timer (tror jeg det var?), bare av vane, om det er nødvendig med de mengdene jeg har pitchet aner jeg ikke.
 
Tilbake
Topp