Grusomme bilder !!!

Det står at den ikke er dimbar. Vil det si at det ikke er mulig å justere hastigheten på viskermotoren?
På den strømforsyningen jeg har er det en liten skrue som regulerer pluss minus 10 % omtrent. Men det er jo mulig å koble på en regulator.
 
Nei, jeg gikk på Ski ungdomskole. Bodde ved Folkets hus/Corner’n, (hvis du husker den butikken :p som er Kiwi nå).
Vel, vi kjenner sikkert noen av de samme folka :)
Absolutt! Gikk forbi der i ettermiddag. Var en liten tur i Finstadskauen. Mener å huske en jente ved navn Tone Mandt? Slektning?
 
Det stemmer.
Med min nå avdøde strømleverandør, gikk motoren relativt sakte i forhold til drill, men jevnt og trutt.
Om det blir høyere hastighet med denne strømforsyningen vet jeg ikke, men tror ikke det blir de helt store hastighetene.
Kanskje @Holmentoppen har målt RPM?
Ja, den er i området 100-125 RPM, om jeg husker rett.
 
Jeg er ganske så blank når det det gjelder strøm. Er et potmeter en grei regulator ?
Trur nok et potmeter for blir for kortliva til å bli en greit grilltenner i den settinga... ;) Du trenger nok en solid reguleringskrets som takler en del Ampere..
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Trur nok et potmeter for blir for kortliva til å bli en greit grilltenner i den settinga... ;) Du trenger nok en solid reguleringskrets som takler en del Ampere..
De fleste regulerings kretser kan bare regulere spenning/effekt ned. Så å få den til å gå raskere blir uansett vanskelig med regulator på en 12v strømforsyning. Ladespenning i en bil ligger gjerne på 14 volt. Så det burde en viskermotor tåle, men vil tro at å pushe hastigheten forringer levetiden.

Det fine med en permanent motorisert mølle er at du kan gjøre andre ting mens den går. Sparer du da egentlig noe tid på å få den til å gå litt raskere? Har inntrykk av at sakte kverning gir mindre mel/støv også. Så 100-125 RPM høres helt greit ut for meg.
 
De fleste regulerings kretser kan bare regulere spenning/effekt ned. Så å få den til å gå raskere blir uansett vanskelig med regulator på en 12v strømforsyning. Ladespenning i en bil ligger gjerne på 14 volt. Så det burde en viskermotor tåle, men vil tro at å pushe hastigheten forringer levetiden.

Det fine med en permanent motorisert mølle er at du kan gjøre andre ting mens den går. Sparer du da egentlig noe tid på å få den til å gå litt raskere? Har inntrykk av at sakte kverning gir mindre mel/støv også. Så 100-125 RPM høres helt greit ut for meg.
Det finnes regulatorer som øker spenningen. Kalles for boost eller step up regulator. Buck boost regulatorer kan regulere både opp og ned.
 
Det finnes regulatorer som øker spenningen. Kalles for boost eller step up regulator. Buck boost regulatorer kan regulere både opp og ned.
Jada, derfor jeg skrev "de fleste". Burde kanskje skrevet de fleste billige, siden en dc-dc converter som tar såpass ampere gjerne koster litt.

Ville blitt billigere med en litt større strømforsyning på f.ex 14V. Ev. en 24V og en enklere regulator. Men, han har allerde kjøpt en psu på 12V.

Uansett, er ikke noe poeng å risikere brenne opp motoren for å spare noen minutt på kværninga så lenge den kan gå for seg selv mens du gjør andre ting.
 
Temperatur i kjøleskapet der gjær samlingen er.
Samboeren tinte av frysedelen som er i det nederste skapet. Kontakt ble satt i og etter 2 dager skulle jeg hente en øl i skapet øverst.
Litt skeptisk nå om gjæra har overlevd. Ingenting har har frosset enda.
IMG_20210423_210910578-picsay.jpg
 
Temperatur i kjøleskapet der gjær samlingen er.
Samboeren tinte av frysedelen som er i det nederste skapet. Kontakt ble satt i og etter 2 dager skulle jeg hente en øl i skapet øverst.
Litt skeptisk nå om gjæra har overlevd. Ingenting har har frosset enda.
Vis vedlegget 51212
Det er iskrystallene som knekker ... sprekker gjæren. Har det ikke fryst tipper jeg (med min begrensede kunnskap) at de er ok.
Jeg lagrer min gjær på -25, (med glykol), og den greier seg fint.
 
Det er iskrystallene som knekker ... sprekker gjæren. Har det ikke fryst tipper jeg (med min begrensede kunnskap) at de er ok.
Jeg lagrer min gjær på -25, (med glykol), og den greier seg fint.
Prøver en 530 på starteren nå. En stk. Pure pitch pakke på 2 liters starter.
Stått 16 timer og snurret nå. Lite å se foreløpig.
 
Prøver en 530 på starteren nå. En stk. Pure pitch pakke på 2 liters starter.
Stått 16 timer og snurret nå. Lite å se foreløpig.
Satte en starter med 530 forrige uke 1 mnd over dato, ikke mye liv men gjær ble det, lot den stå 30 timer på starteren, et par dager uten og i kjøleskap. Pitchet og har gått fra 1.052 til 1.034 på 1 døgn. 1 pk. På 2,3 liter.
 
Tilbake
Topp