Pastry Stout?

Ok.
Da får jeg justere oppskriften litt.
Takk for svar :)
Da er denne ferdig og prøvesmakt. Smaker litt røstet, kokos og litt vanilje. Men savner mer sjokolade og litt mer munnfølelse og sødme. Skum ble det dårlig med. Kanskje pga fettet i firkløveren. Ikke den værste ølen jeg har laget, men ikke helt fornøyd.
 
Tilsatte du noe laktose?
250 gram.
Men nå må jeg nok trekke tilbake påstandene mine. Prøver et glass nå.
Sødmen er der og munnfølelsen. Det har bedret seg. Men skummet forsvinner kjapt. Det lille som var der.
Fikk du bra med skum på din stout?
 
250 gram.
Men nå må jeg nok trekke tilbake påstandene mine. Prøver et glass nå.
Sødmen er der og munnfølelsen. Det har bedret seg. Men skummet forsvinner kjapt. Det lille som var der.
Fikk du bra med skum på din stout?

Tja, ikke så verst, men det blir ikke liggende så lenge.
 
  • Sad
Reaksjoner: Mc.
Da har jeg fått prøvd meg litt mer på pastry stout. Har fått modda en bb30 til bb15 for å lage småbatcher. Sliter litt med utbytte, da jeg ikke har fått justert inn alt. Uansett, her er oppskrifta:

OG 1070. FG1020.
Pale malt 75,5%
Havregryn 8,2%
Pale sjokolade 6,2%
Sjokolade malt 3,7%
Bisquit 3,7%
Laktose 10 g/l

I tillegg kakaopulver 10 g/l
4 g/l kakaonibs og to vaniljestenger trekt i 2dl portvin. Hadde oppi en dram med peanutbutter essens. Det var egentlig en passelig mengde.

23 IBU.
Wyeast 1318.

Ølet blir for brunt, så litt carafa eller roasted barley blir brukt på neste batch. Mangler litt fylde, så kommer til å skru opp havremengden til 15-20%. Trenger nok risskall da. Må og nærmere 10% for å få ølet i den retningen jeg ønsker.
 
Da brygga jeg en ny runde. Planen var å servere den til sørlandets ølfestival i september, men nå ble det utsatt til november. Foreløpig er den bare en dag gammel, så det er for tidlig å si, men noen ting kan jeg konkludere med.

OG 1100
25 IBU

Pale 66%
Flaka havre 16,5%
Pale sjokolade 6%
Crystal 120 ebc 4,6%
Carafa 2 2,2%
Roasted barley 2,2%

10 G/L lactose
100 gram kakaonibs sammen med en klunk vodka
To drammer marshmellow essens og en teskje vaniljeessens.

Munnfølelsen begynner å komme seg, men tenker å koke lenger neste gang. Mangler litt ettersmak, så kommer til å bruke litt smak- og aromahumle. Er nå litt for mye mørk sjokolade som preger smaksbilde, så håper den blir mer balansert med litt lagring. Nå er ikke stout et ferskøl, så kanskje den blir servert til sørlandets ølfestival.
 
Mitt forsøk på "Easy out - Pastry Stout" ser sånn ut idag:
Dag1:
1x St Peters Cream Stout kit med 15 liter vann.
Dag3:
1x St Peters Cream Stout kit
500g Laktose
3 liter varmt vann
Dag6:
1 kg beer enchancer

Gjærer på 19 grader i 2 uker totalt

Jeg har kjøpt inn diverse essenser, men er usikker på om jeg bør ha dem i gjæringsbøtta eller i fatet?
Noen som har noe erfaringer og deler her?

Jeg har følgende LorAnn essesnser liggende, men ikke tilsatt enda:
2x Mashmellow
2x karamell
2x sjokolade
og
2x vanilje
 
For å få den tykke olje-flytende munnfølelsen så har vannjustering ALT å si imo. Var innom Amundsen i 2019 og fikk vannprofilen de bruker på "Desert in a Can"-serien sin:
ca 102.1
mg 0.5
na 2.0
cl 155.8
so4 8.3
hco3 42.7

Har forsøkt å brygge et par pastrys uten vannjustering, og de har kommet ut som veldig tynn selv om smak og aroma er on point.

Andre erfaringer er at (som noen nevnte) bruk av sjokolade også medfører oljer/fett i ølet. Bruk heller kakaonibs og eventuelt kakaopulver. Med tanke på at alt av sukkerholdige smakstilsetninger som regel gjærer bort og etterlater seg lite distinkt smak (iallefall nok smak til at det tydelig bryter gjennom en stout på 10+%), så essenser og sukkerfri smakstilsetninger the way to go, iallefall hva jeg har erfart.
 
Sist redigert:
Da brygga jeg en ny runde. Planen var å servere den til sørlandets ølfestival i september, men nå ble det utsatt til november. Foreløpig er den bare en dag gammel, så det er for tidlig å si, men noen ting kan jeg konkludere med.

OG 1100
25 IBU

Pale 66%
Flaka havre 16,5%
Pale sjokolade 6%
Crystal 120 ebc 4,6%
Carafa 2 2,2%
Roasted barley 2,2%

10 G/L lactose
100 gram kakaonibs sammen med en klunk vodka
To drammer marshmellow essens og en teskje vaniljeessens.

Munnfølelsen begynner å komme seg, men tenker å koke lenger neste gang. Mangler litt ettersmak, så kommer til å bruke litt smak- og aromahumle. Er nå litt for mye mørk sjokolade som preger smaksbilde, så håper den blir mer balansert med litt lagring. Nå er ikke stout et ferskøl, så kanskje den blir servert til sørlandets ølfestival.
Etter å ha blitt glemt gjennom vinteren, dukka fatet med pastry stout opp. Stigerøret var tett, da jeg hadde lagt kakaonibs i en humlepose og i fatet. Så før jeg skulle slå det ut, tok jeg meg en prøvesmaking. Og det var jo blitt knallgodt! Essensen forsvant nok for lenge siden. Men det var søtt og en kraftig sjokoladesmak, uten at det bikka over på den bitre sida. Smakte det på tjue grader, så nå var det mer fylde og munnfølelse i det. Så nå blir det tappa på flasker.

Kommer nok til å koke lenger neste gang uansett, men det var gøy å vite at oppskrifta ikke er helt bortreist.
 
Tjukk mesk (type 1:1) er visst noe av det viktigste for å få fyldig konsistens. Da blir det lav effektivitet, men det for man leve med. Tror også man bør droppe sulfat helt. Jeg brygga en «Bounty» stout, med nibs, masse kokos, masse cara/krystall, laktose, mm, men (dreit meg ut, og hadde) 1:1 Cl:SO4. Den ble tynn, tross SG på 1.050 før laktosen gikk i, (meska på 73C), og FG 1.096 etter laktose. ABV:10%.
Tjukk mesk og null sulfat, altså …
 
For å få den tykke olje-flytende munnfølelsen så har vannjustering ALT å si imo. Var innom Amundsen i 2019 og fikk vannprofilen de bruker på "Desert in a Can"-serien sin:
ca 102.1
mg 0.5
na 2.0
cl 155.8
so4 8.3
hco3 42.7

Har forsøkt å brygge et par pastrys uten vannjustering, og de har kommet ut som veldig tynn selv om smak og aroma er on point.

Andre erfaringer er at (som noen nevnte) bruk av sjokolade også medfører oljer/fett i ølet. Bruk heller kakaonibs og eventuelt kakaopulver. Med tanke på at alt av sukkerholdige smakstilsetninger som regel gjærer bort og etterlater seg lite distinkt smak (iallefall nok smak til at det tydelig bryter gjennom en stout på 10+%), så essenser og sukkerfri smakstilsetninger the way to go, iallefall hva jeg har erfart.
Når tilsatte du essensen? Når bør denne tilsettes? Tar imot tips.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tjukk mesk (type 1:1) er visst noe av det viktigste for å få fyldig konsistens. Da blir det lav effektivitet, men det for man leve med. Tror også man bør droppe sulfat helt. Jeg brygga en «Bounty» stout, med nibs, masse kokos, masse cara/krystall, laktose, mm, men (dreit meg ut, og hadde) 1:1 Cl:SO4. Den ble tynn, tross SG på 1.050 før laktosen gikk i, (meska på 73C), og FG 1.096 etter laktose. ABV:10%.
Tjukk mesk og null sulfat, altså …
Gjør oppmerksom på at dette er et øl-forum :p!
 
Når tilsatte du essensen? Når bør denne tilsettes? Tar imot tips.
Essensen tilsettes ved flasking/fating/boksing (såfremt den er sukkerfri selvsagt).
Hadde en prat med Krecher på en ølfestival i sommer, og de benytter seg av denne essensen: https://www.uncleroys.co.uk/.
De tilsatte også 1/3 av kalsiumkloridet rett i kok for å få bedre utbytte (dette gjaldt også NEIPA). I cervisiam sin chocolate salty christmas balls (eller hva den nå heter :p) tilsatte de bordsalt rett i kok (dette vet jeg bryggermesteren i Amundsen også snakka om ift sin Zygoat).
Tror det var snakk om så mye som 10g pr liter (Jeg husker dårlig fra den kvelden og skrev det ikke ned, haha. Men jeg husker jeg reagerte på at det var mye).
 
Essensen tilsettes ved flasking/fating/boksing (såfremt den er sukkerfri selvsagt).
Hadde en prat med Krecher på en ølfestival i sommer, og de benytter seg av denne essensen: https://www.uncleroys.co.uk/.
De tilsatte også 1/3 av kalsiumkloridet rett i kok for å få bedre utbytte (dette gjaldt også NEIPA). I cervisiam sin chocolate salty christmas balls (eller hva den nå heter :p) tilsatte de bordsalt rett i kok (dette vet jeg bryggermesteren i Amundsen også snakka om ift sin Zygoat).
Tror det var snakk om så mye som 10g pr liter (Jeg husker dårlig fra den kvelden og skrev det ikke ned, haha. Men jeg husker jeg reagerte på at det var mye).
Makes sense. Jeg brygget en kokos/sjoko milk stout med og på 1,112, og fg på 1.043, men kløna det til med 1:1 på Cl:SO4. Den var overraskende tynn.
Hmmm, kanskje man skulle brygga em Smash-stout … (sjokoladen, ikke SMaSH) …. Med masse mais, laktose, light sjokomalt, salt… … nei Nei NEI nå må jeg slutte :eek:
 
Makes sense. Jeg brygget en kokos/sjoko milk stout med og på 1,112, og fg på 1.043, men kløna det til med 1:1 på Cl:SO4. Den var overraskende tynn.
Hmmm, kanskje man skulle brygga em Smash-stout … (sjokoladen, ikke SMaSH) …. Med masse mais, laktose, light sjokomalt, salt… … nei Nei NEI nå må jeg slutte :eek:
Ikke del oppskriften om den blir vellykket, vær så snill! Smash er som heroin for meg, så om dette lever godt i en stout er iallefall slaget tapt.
 
Hei! Jeg har en kølsvart øl stående til gjæring nå. Å kalle den Pastry er muligens å dra den litt for langt, men planen var en fyldig deilig dessert-stout på rundt 10%

Har bestilt følgende Lorann-essenser (alle 3,75ml) fra Slikkepott

- Lakris
- Pistasje
- Mintsjokolade
- Sjokolade
- Peanøttsmør

Er det noen her inne som har erfaring med en eller flere av disse? Har veldig lyst til å prøve lakris eller mintsjokolade, men slår det glatt bort om andre har negative erfaringer rundt disse.
 
Er det noen her inne som har erfaring med en eller flere av disse? Har veldig lyst til å prøve lakris eller mintsjokolade, men slår det glatt bort om andre har negative erfaringer rundt disse.
Nei, men hva jeg ville gjort var å tappe av og tilsette en dråpe, prøve seg fram hvor intenst det er. Kan fint være godt men sikkert lett å bruke for mye.
 
Tilbake
Topp